Sällsynt busstyp på SS

Startat av AGR, 13 juni 2009, 09:17:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Back

Hej!

Angående de sparade H15 var de enligt vad jag fått veta en vagnreserv tänkt att användas under den tid man byggde om enmansvagnarna till högertrafik. Nu blev det ju så att man klarade denna ombyggnad ändå i etapper före och efter Dagen H, egentligen genom att beställa fler nya H32-H35 än vad man behövde för fd SS-trafiken. Fd SS-Capitoler kom ju att spridas över stora delar av länet under 1968-75 när de var ombyggda. Troligen ändrades planeringen i samband med Hörjel-överenskommelsen om att bilda SL.

Hur många H15 som hölls rullande till Dagen H har jag aldrig sett någon utredning om, men jag minns att de sågs rätt flitigt som skolbussar 1966-67.

Stefan

sweman

Jag vet inte om det tillför något till debatten men enligt en artikel i Svensk Lokaltrafik 1966 så hade SLTF gjort en "summarisk inventering av medlemsföretagens omvandling  inför dagen H".

För AB Stockholms Spårvägar rapporterades

Antal bussar 1 jan 1966..................................622
Antal bussar dagen H......................................772
Beställda........................................................550
Antal bussar som byggdes om.........................219
   på främmande verkstad................................70
   på egen verkstad........................................149
Antal bussar som skrotas eller försäljes...........400
Total kostnad för bussparkens omställning till högertrafik   ca 11 000 000:-

Antal spårvagnar 1 jan 1966...........................168
Antal spårvagnar dagen H.............................ca 30
Antal spårvagnar som skrotas eller försäljes.....138

Arne Porsman

Björn Forslund

#32
De 400 slopade är 199 H19, 20 H20, 181 H21.

De ombyggda är typerna H23, H24, H25, H25A, H26, H27, H28, H29, H30, H31.

I praktiken blev aldrig H25A o H28 ombyggda, men annars stämmer det.
"Höghusen" verkar inte finnas med i uppställningen över huvudtaget.

Mr H

De 70 som anges som ombyggda på främmande verkstad måste vara H25,H26 och H27 som byggdes om på Büssings fabriker i Danmark. F.ö så såg jag ett tåg lastade med sådana bussar vid Hälsingborg F sommaren 1967 på väg ut ur landet.

Mr H