Sällsynt busstyp på SS

Startat av AGR, 13 juni 2009, 09:17:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Kanske saknar du ett B-blad från 1.7.66.
Jag har fyra st med tot 105 st H15.

Gunnar

Kenny S Ericson


Nu vill jag inte ge mig in i antalsdisskusioner men mitt minne av tiden just före dagen H var det H15 på linjer man inte så ofta sett dem innan. Jag tror att jag såg någon på linje 141 i augusti 1967. Men osvuret är ju bäst.

Mr H

Hej Gunnar!

Naturligtvis har du rätt! Det är ju oxå 34 vagnar per B-blad. (71 + 34 = 105).
Har du (eller någon annan) något sammandragsblad mellan den 1/1 1967 och 31/12 1967?
Något ändringsblad bör ha utkommit under våren då en vagn såldes till Pressbyrån (på den tiden var man noga!)
Så 105 H15 har vi alltså 1/7 1966 och 84 st årsskiftet 1966-67.

AGR har givetvis rätt i det han säger också.Kan verkligen ALLA de här ha stått i Hornsberg? Visserligen kommer jag ihåg "H15-havet", (där dessutom många av bussarna var skyltade med linjenummer där det säkert inte gått H15 sedan 50-talet!)men jag gick ju inte precis och räknade.

Sedan kan vi ju alltid passa på att förbrylla oss ännu mer genom att fundera på var 85 st högerombyggda H24/H30 förvarades inför dagen H (de var ju klara redan 1966).

Strövagnar H15 var ju ute i trafik 1967. Jag kommer ihåg att de gick på bl.a 33 och 111 men 141 har jag aldrig hört talas om tidigare men det är väl inte omöjligt.

Hälsn
Mr H

Björn Forslund

Hur många H15 såldes vidare? Några hamnade ju i Östergötland, andra hos Civilförsvaret?
Skrotades resten av Demonteringar? Det jag minns är H15-traven på Högdalen omkring Dagen H. Var det de sista vagnarna?

/Björn

Mr H

Ja det är ju nästa potatis förstås!

Vad det gäller skrotning så kommer jag bara ihåg "H15-högen" i Högdalen och det kan väl inte ha varit så värst många? Säger jag ett femtontal så har jag väl ändå tagit i? Men föralldel vi saknar ju H19 också som skrotades men ingen vet var (ett 40-tal av totalt 60 reservdelsvagnar).

Vad det gäller H15 så kanske det var så att många av de sparade H15 redan hade överförts till Civilförsvaret och stog uppställda hos dem som en strategisk driftreserv för hela landet inför dagen H och då behovet bättre kunde anas successivt byggdes om för deras ändamål (ambulanser)? Men hur många kan de ha köpt egentligen? Om de köpte en ansenlig mängd så borde väl någon buss så småningom hittat vägen till försäljning via Överskottsbolaget eller nå´t sånt, men det har jag aldrig hört talas om.

Nej man ska väl inte spekulera men jag tycker att det är mycket underligt för vi pratar om så pass många bussar som bara är försvunna men någon eller några måste ju veta vad som faktiskt har hänt. Vem/vilka kan veta?

Mr H

Björn Forslund

Ja, det stämmer. 12-15 vagnar i en prydlig trave. Vart tog resten vägen? Det var ju frågan om en ansenlig mängd bussar som måste ha tagit stor plats och synts. Man kan kanske misstänka att de ställts upp på militärt område och därmed inte varit synliga för allmänheten?

Mr H

Ja den där högen minns man verkligen! Den stog länge också. När man var hos Demonteringar för att rädda vad som räddas kan på den tiden med sin veckopeng så sa alltid Johansson att "de där bussarna får ni inte gå in i grabbar för högen kan ge sig". Så då kunde man bara från utsidan betrakta fyndigheterna inne i bussarna i form av skyltar, tidtabeller, turbrickor m.m., m.m!
(Slutet på besöken hos Johansson fick ofta en extra knorr på den tiden då Leif Johansson allt som oftast erbjöd sig att skjutsa oss med H14 till utgången, eller rättare sagt det som var kvar av H14, d.v.s dragbilen). Vet någon förresten var man kan få tag i Johanssons efterlämnade memoarer som han sägs ha skrivit?

Åter till frågan igen. Det är ju bra mycket bussar nu som bara är puts väck. Visserligen ska det väl sägas att resurserna var små på den tiden att hålla koll men att långt över 100 bussar (H15+H19) är försvunna utan någon diggares kännedom är bara konstigt.
Apropå H15 och veckopeng ja så minns jag än hur farsan surade över att den med möda sparade veckopengen donerades till SSS för inköp av en H15!

Mr H

Mr H

Nu har jag ringt en kompis (som det heter/hette? på TV). Han hade ett sammanställningsblad från 1/4 1967 där man anger antalet H15 till 15 st! 69 vagnar anges som utrangerade sedan 1/1 1967. Vart tog de vägen? Kanske det ändå finns ett samband med de ombyggda H24/H30, som ju alla var h-ombyggda till årsskiftet 1966-67, att de behövde plats för dem i Hornsberg och därför skrotade ut H15 när de insåg att de inte behövde dem?

Men nog sparade de på bussar som bara stog. Lägg till F3:orna som man inte heller ville skrota så blev det väl totalt ett 150-tal Höghus som bara blev stående hos SS efter 1964!

De 15 bussarna i Högdalshögen kan väl ha varit sista sucken från Hornsberg som AGR övningskörde med. De såg lite ankomna ut där de stog i sin hög! En av vagnarna i högen var vagn 1075 som SSS hade utfärd med sommaren 1967 så den borde definitivt vara en av "survivors".

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 juni 2009, 08:24:09 AM

AGR har givetvis rätt i det han säger också.Kan verkligen ALLA de här ha stått i Hornsberg? Visserligen kommer jag ihåg "H15-havet", (där dessutom många av bussarna var skyltade med linjenummer där det säkert inte gått H15 sedan 50-talet!)men jag gick ju inte precis och räknade.

Sedan kan vi ju alltid passa på att förbrylla oss ännu mer genom att fundera på var 85 st högerombyggda H24/H30 förvarades inför dagen H (de var ju klara redan 1966).


Vet tyvärr inte var H15-H24-H30 var uppställda inför Dagen H.

Detaljer för forskningen: Vid besök i Hornsberg 2/1-67 stod 5st H24 på ombyggnadsbandet, 1st i sprutboxen samt 75501 nylackad inför slutmontering. De var förmodligen de sista som ombyggdes.

Mvh Gunnar

Måns Johannesson

Att det fanns så många H15 kvar så länge trots att de inte användes kanske beror på att man ville få bidrag till nya bussar (förutom att man ville ha reserv med vänsterbussar om det skulle behövas strax före dagen H). Så vitt jag förstått fick man inte bara bidrag för att bygga om bussar från vänster till högerutförande utan det gick även att få bidrag för att ersätta äldre vänsterbussar med nya högerbussar. Frågan är bara om H15 inte var för gamla för att få bidrag för.

/Måns

Mr H

Det var ju många märkliga turer kring det där med bidragsgivandet från Högertrafikkommissionen men jag har svårt att tänka mig att man skulle fått bidrag för avställda bussar (H15) som redan var ersatta av andra bidragsbussar (H21). Dessutom tror jag att H15 var precis som du säger för gamla. Man kanske kan ta det som ett riktmärke att minst samtliga de bussar som skeppades till Pakistan var bidragsberättigade. Det gäller för SS då H20 och H21. Däremot är jag mer tveksam till att H19 var bidragsberättigade. Togs de verkligen över av HTK?

Var det inte så att det var en diskussion om gränsvärden i årsmodeller en tid före dagen H för inlösen och att det fanns förslag att SS skulle få bygga om äldre bussar än vad man faktiskt kom att göra? Gick inte gränsen sedan som den kom att utformas i årsmodell 1960 (och andra kriterier skulle kanske också uppfyllas?). Gränsen neråt vet jag inte men kanske 1956 då? Bussar yngre än 1960 fick man då ombyggnadsbidrag för.

I sådana fall kanske SS var tveksamma om de inte skulle behöva ställa av fler bussar för högertrafik-ombyggnad, ex.vis H19/H21. I så fall hade de ju fått en större vagnbrist inför dagen H och det är klart då hade säkert H15 varit en tillgång. (Synd egentligen att det inte blev så med fler H15 i trafik sommaren 1967 och kanske ett 60-tal H19/H21:or eller nå´t ombyggda för högertrafik!). Vid årsskiftet 1966-67 borde man ju rimligtvis ha känt sig säker på hur det skulle bli och kunde utrangera H15 (även om några behölls som övningsvagnar).



Mr H


Peter Rost

#26
Lite märkligt att SS valde att inte högeranpassa H22:orna, 5311-5411, kanske inte alla, men åtminstone  hälften, då dessa var "bara" c:a 8 år gamla när dom slopades.

/Peter

Mr H

Ja, de hade ju mycket kvar att ge men förmodligen inte i Pakistan!
Å andra sidan fick ju SL helt nya bussar av staten men de bör ju ha längtat tillbaka till sin gamla vagnpark en och annan gång.

Jag träffade vagnmästaren i Hammarby en tid efter dagen H. Det var så nära inpå omläggningen att det fortfarande stog Metropoler kvar på området. Man hade börjat upptäcka då att Leyland H34 förmodligen inte var världens bästa buss!

Vagnmästaren sa (citat). "Jag har jobbat på spårvägen så länge så att jag t.o.m kommer ihåg de gamla Leylandbussarna men några sämre bussar än de vi har här nu det har jag aldrig upplevt! Och de som går som klockor (svepande gest mot Metropolerna
på området min anm) ja de kan man inte använda!"

Det säger ju en del!

Mr H

groenis

Var det Metropol och Capitol som gick till Indien?
Köp gärna sista numret av Classic Motor de visar en MACK som blev en licensbyggd ???

Björn Forslund

Metropol gick i ca 100 ex till Nigeria
Capitol C70 från SS o SJ gick till Pakistan i stor utsträckning.

Artikeln i Classic bygger på en artikel i SvOf:s tidning Färdskrivaren. Obs att artikeln i Classic inehåller en del tveksamheter som  artikelförfattaren har lagt till själv.