Buss ansluter till tåget

Startat av Anders Forsberg, 03 maj 2009, 20:53:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Mats Andersson på resande fot i Småland under 1970-talet längs den smalspåriga (891 mm) järnvägen mellan Växjö och Hultsfred. I Ankarsrum ansluter en Hägglundsbuss. Så mycket mer vet jag inte men det ser trivsamt ut...den där tidsmaskinen för resor bakåt... ;D

Anders Forsberg




Staffan Sävenfjord

Det var väl Pekka Langer som skrev "I ett ungkarlsrum i Ankarsrum". Nåväl, trevlig bild och en fråga: vilket bussbolag kan bussen (den på gummihjul alltså) tillhöra. Den här karossen var vanlig hos SJ men många mindre bussbolag köpte den också.
Om någon mot förmodan undrar om motorvagnen så är det en YP.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sven W

Hej

Jag svarade här för en stund sedan, troligen samtidigt som Staffan var inne. Klarar inte systemet av detta?

Nåväl, jag upprepar så gärna. Jag har lite uppgifter om bussen. Reg nr först H440. Den kommer från Trafik AB Oskarshamn-Västervik, nr 2. Den blev sedan Västerviks Kraft nr 34. ScV B7553-120, ch nr 171337. Kaross Hägglunds, år 1957.

Hälsningar
Sven

Sven W

Hej igen

Ett par tillägg:
Inv nr i första bolaget var 1, inte 2. Det slant lite där.

Bilden bör vara från 1973 eller senare eftersom bussen har nya reg-skyltar. H län fick , som näst sista län, sina skyltar 1973.

God natt
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 03 maj 2009, 22:17:44 PM
Hej

Jag svarade här för en stund sedan, troligen samtidigt som Staffan var inne. Klarar inte systemet av detta?

Hälsningar
Sven

Tackar för svaren.
Jodå, systemet skall klara av att två inlägg skickas i exakt samma sekund. Så något annat har hänt. Rent teoretiskt: du glömde klicka på Posta, något tillfälligt fel uppstod så att meddelandet inte kom fram, du eller (Gud förbjude) någon kvast har raderat inlägget av misstag. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Trevlig reklam bak på bussen! :)

Peter Öden

Hej !

Busschassiet torde väl vara ScV B 71 !!

Mvh Peter Ö

Sven W

Hej

Jag tycker också att det ser konstigt ut med B75 och att B71 är mera troligt. Uppgiften är dock från en vagnlista daterad 1974-12-31, utgiven av "Västerviks Kraft AB, Trafik AB Oskarshamn-Västervik-Vimmerby". CSW170 (H430) är enligt samma lista en B7553-126.

Hälsningar
Sven

Christian Ljunggren

Citat från: Sven W skrivet 05 maj 2009, 00:38:57 AM
Hej

Jag tycker också att det ser konstigt ut med B75 och att B71 är mera troligt. Uppgiften är dock från en vagnlista daterad 1974-12-31, utgiven av "Västerviks Kraft AB, Trafik AB Oskarshamn-Västervik-Vimmerby". CSW170 (H430) är enligt samma lista en B7553-126.

Hälsningar
Sven


Chassiet är ScV B5553-126, ch 500199, Kaross H&S nr 6659, -57.

/Christian

Peter Öden

Hej !

H 440 (fd. OTV 1) > ESW 160 (Kraftbuss 34) är en  ScV B71.53 med chassinummer 171337 från 1957.
Bussen ska ha skrotats under 1976.

Fd. OTV 2 / H 666 > CRW 106 (Kraftbuss 32) var mycket riktigt en ScV B 55.53 med chassinummer 500694
med Hägglundskaross från 1962 !!

Mvh Peter Ö








preacher

Citat från: Anders Forsberg skrivet 03 maj 2009, 20:53:19 PM
Mats Andersson på resande fot i Småland under 1970-talet längs den smalspåriga (891 mm) järnvägen mellan Växjö och Hultsfred. I Ankarsrum ansluter en Hägglundsbuss. Så mycket mer vet jag inte men det ser trivsamt ut...den där tidsmaskinen för resor bakåt... ;D

Anders Forsberg





Kan inte låta bli o minnas Rälsbussen.Vi bodde i Virserum några mil ner mot Växjö där Farsan var Stins.Jag minns når vi åkte ner till Växjö för att hälsa på släkten. Många gånger fick man åka där fram hos lokföraren o "hjälpa" till att köra tåget det var spännande för en 4-5 åring i slutet på 60 talet.Kanske var det denna upplevelse som fick mej att försöka bli Lokförare men tyvärr hade jag lite fel på färgseendet o fick inte det. Istället blev man busschaufför ett jobb som jag gillade från första dan.  Det är fortfarande roligt att gå till jobbet även att jag tycker det va bättre förr.
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

bilomnibussen

Hej!
Det var en ovanligt stor bagagegrind bak på Hägglundaren, dessutom har den också skidhållare. Man kommer att tänka på gamle finansministern Gunnar Sträng och kombinationen svångrem och hängslen.
Hälsningar!
Jan G

Ola Almquist

Bilder hemifrån! Underbart! Finns det fler bilder från Ankarsrum, smalspåret och Kraftbuss?

M.v.h.
Ola