Stockholm

Startat av Anders Forsberg, 24 april 2009, 23:31:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Med risk att dessa varit med förr. Nåja Stockholm från den tiden då Büssing och Leyland var vanliga.

Anders Forsberg



Norrmalmstorg



Odenplan



Karlaplan



Karlavägen och hållplatsen Skeppargatan, eller var det Skepparegatan ?



Kungsholmstorg


RoTe

Brev till Malmö på 3 min.  ;D
Vilken nymodighet till teknik menas?  :)

Zella

Det är roligt att se miljön från förr... en grej som jag tycker är sthlm det är förr så var trafikljusstolparna gula... idag är dom gröna... finns det någon som har historia om detta.

HJP

Citat från: Tomas Fransson skrivet 25 april 2009, 09:54:32 AM
Det är roligt att se miljön från förr... en grej som jag tycker är sthlm det är förr så var trafikljusstolparna gula... idag är dom gröna... finns det någon som har historia om detta.
****
Ingen grundlig historiebeskrivning, men när Stockholm blev Kulturhuvudstad 1998(?), målades alla stolpar om, från gult till grönt. Då fanns det plötsligt pengar(!). Personligen tycker jag att de gula är snyggare och tydligare.

HJP

Danne B.

Citat från: HJP skrivet 25 april 2009, 11:47:42 AM
****
Ingen grundlig historiebeskrivning, men när Stockholm blev Kulturhuvudstad 1998(?), målades alla stolpar om, från gult till grönt. Då fanns det plötsligt pengar(!). Personligen tycker jag att de gula är snyggare och tydligare.

HJP

Och när man målat alla (mörk)gröna blev dom påkörda till höger och vänster så då sattes det dit reflexband på alla... Dom finns där än!

Så ja... Dom gula var inte bara snyggare utan dom syntes faktiskt mycket bättre! Bevisligen...

//Danne

HJP

Citat från: Danne B. skrivet 25 april 2009, 13:49:54 PM
Och när man målat alla (mörk)gröna blev dom påkörda till höger och vänster så då sattes det dit reflexband på alla... Dom finns där än!

Så ja... Dom gula var inte bara snyggare utan dom syntes faktiskt mycket bättre! Bevisligen...

//Danne
****
Stämmer!
Så där blir det, när beslutsfattarna inte har någon verklighetsförankring  :(

HJP

Cero

Citat från: Danne B. skrivet 25 april 2009, 13:49:54 PM
Och när man målat alla (mörk)gröna blev dom påkörda till höger och vänster så då sattes det dit reflexband på alla... Dom finns där än!

Så ja... Dom gula var inte bara snyggare utan dom syntes faktiskt mycket bättre! Bevisligen...

//Danne

Gissar att man inte vill att de ska synas. Jag kan inte se någon anledning till att behöva köra på en stolpe bara för att den bytt färg. Det finns vanligtvis en refug eller trottoar kring stolpen och det sitter vanligtvis en ljuslykta överst så man är nog ganska fel ute om man inte klarar av att se den bara för att själva stolpen råkar vara grön. Dessutom blev det mycket snyggare än den tidigare stolpskogen.

HJP

Citat från: Cero skrivet 25 april 2009, 17:57:51 PM
Gissar att man inte vill att de ska synas. Jag kan inte se någon anledning till att behöva köra på en stolpe bara för att den bytt färg. Det finns vanligtvis en refug eller trottoar kring stolpen och det sitter vanligtvis en ljuslykta överst så man är nog ganska fel ute om man inte klarar av att se den bara för att själva stolpen råkar vara grön. Dessutom blev det mycket snyggare än den tidigare stolpskogen.
****
I princip har du rätt, men när man ser hur det blir, så brukar man försöka förebygga. Här gjorde man tvärtom, till en onödig kostnad.
Vilket som är snyggast är en smaksak. Jag gillar de gula stolparna, men smaken är olika.

HJP

Danne B.

Citat från: Cero skrivet 25 april 2009, 17:57:51 PM
Gissar att man inte vill att de ska synas. Jag kan inte se någon anledning till att behöva köra på en stolpe bara för att den bytt färg. Det finns vanligtvis en refug eller trottoar kring stolpen och det sitter vanligtvis en ljuslykta överst så man är nog ganska fel ute om man inte klarar av att se den bara för att själva stolpen råkar vara grön. Dessutom blev det mycket snyggare än den tidigare stolpskogen.

Oavsett vad man tycker om saker och ting är det verkligheten och dess händelser som regerar, så även om man kan tycka folk inte borde köra in i stolparna oavsett färg så gjorde dom det... Därav reflexerna! ;)

//Danne

Matte

Citat från: Danne B. skrivet 26 april 2009, 02:53:54 AM
Oavsett vad man tycker om saker och ting är det verkligheten och dess händelser som regerar, så även om man kan tycka folk inte borde köra in i stolparna oavsett färg så gjorde dom det... Därav reflexerna! ;)

//Danne

Sedan va det väll så att synskadade(nej inte helt synskadade som är helt blinda) hade problem att se dom grön målade stolparna. Dom gula stolparna hade dom förut som riktlinjer för att hitta till övergångställen.

Att sedan förare av olika slag körde på grön målade stolpar kors och tvärs i högre utsträckning kan ha att göra med att dom ej syndes lika bra i mörker eller att dom "försvann" mera i bakgrunden.

Men visst va det trevligare förr med gula än som idag gröna stolpar.

Jonas Sandqvist

Härliga bilder! Tack  :D

Lite OT, men vad menades med "Brev till Malmö på 3 min" som står på reklamen på en av bilderna? Telex kanske? Eller det var nog tidigare...

Hälsar Jonas  :)

virtual1

Citat från: Tomas Fransson skrivet 25 april 2009, 09:54:32 AM
Det är roligt att se miljön från förr... en grej som jag tycker är sthlm det är förr så var trafikljusstolparna gula... idag är dom gröna... finns det någon som har historia om detta.

Nja, långt ifrån alla stolpar är gröna, många är bara aluminiumfärgade!

BD

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 26 april 2009, 09:49:25 AM
Härliga bilder! Tack  :D

Lite OT, men vad menades med "Brev till Malmö på 3 min" som står på reklamen på en av bilderna? Telex kanske? Eller det var nog tidigare...

Hälsar Jonas  :)

Antagligen fax, men fax, även med annat namn, har funnits sedan 1920-talet. Telex var senare än fax.

Staffan Sävenfjord

Citat från: BD skrivet 27 april 2009, 07:58:43 AM
Antagligen fax, men fax, även med annat namn, har funnits sedan 1920-talet. Telex var senare än fax.

Fax eller egentligen Telefaksimil fick större användning i runt 1980. Med sådan blev det möjligt att skicka dokument. Ett A4 tog just cirka 3 minuter så det är med all säkerhet fax reklamen handlar om.
Tidningsredaktioner hade tidigare något som kallades Telefoto. Det var dyrt och omständigt och hade dålig kvalitet. Var inte ekonomiskt tillgängligt för gemene man så att göra bussreklam för sådant system var knappast troligt.
För att skicka telex krävdes att man skrev om texten på en särskild fjärrskrivare. Ett mycket jobbigt och otympligt sätt att kommunicera med omvärlden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Tackar för edert svar  :D