CF i Stockholms län

Startat av AGR, 14 april 2009, 17:27:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

En liten CF kavalkad från Stockholms län med olika lackningar.
Vi börjar i Södertälje.

Så från Bormästargatan.

BSS i Farsta

Så en CF som polisbuss körd av SL personal från SÖH och bussen utlånad från Huddinge.



Mr G

Har du ingen bild från Gefle?
吉先生

Camilla

Trevliga bilder på en fin bussmodell.
Jag gillar den här bilden mest av alla för det kan var min pappa som har kört bussen till bogmästargatan på den här bilden.

Ulf Broman

Citat från: AGR skrivet 14 april 2009, 17:27:25 PM
En liten CF kavalkad från Stockholms län med olika lackningar.
Vi börjar i Södertälje.


Fin bild (ja, de andra också förstås)!
Enligt Anders Forsbergs eminenta bok om Eskistuna Omnibustrafik kunde jag lätt slå upp att denna CF66-a är en gammal Eskilstunabuss, även om den inte kan ha rullat så länge i Eskilstuna

Jan-Peter

Citat från: AGR skrivet 14 april 2009, 17:27:25 PM
En liten CF kavalkad från Stockholms län med olika lackningar.
Vi börjar i Södertälje.

Så från Bormästargatan.

BSS i Farsta

Så en CF som polisbuss körd av SL personal från SÖH och bussen utlånad från Huddinge.


Även personal från HB(Hornsberg ) körde.Jag körde själv ett gäng från Malmö Q6 tror jag de hette.Själv var jag då 8612"Elaka Eriksson"

AGR

Citat från: Mr G skrivet 14 april 2009, 20:38:31 PM
Har du ingen bild från Gefle?

Nej tyärr, men jag letar i bland mina bilder efter någon Malmö bild att lägga ut den 16/4.
MVH AGR

Ersa

Är det inscannade diabilder? Skärpan känns nästan lite overkligt bra. :)

AGR

Citat från: Verspieder skrivet 15 april 2009, 14:55:08 PM
Är det inscannade diabilder? Skärpan känns nästan lite overkligt bra. :)

Ja det är inscanade dia fotat med en Minolta SRT 101
Mvh AGR

Stefan P

Hej

Vad för slags Poliskörning användes bussen till?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 15 april 2009, 16:47:04 PM
Hej

Vad för slags Poliskörning användes bussen till?

mvh Stefan P

Polisen brukade förr hyra in bussar från SL vid större evenemang som demonstrationer eller idrottshändelser. Sedan motade polisen in bråkstakarna i bussen och körde i väg dem till lämplig plats utanför stan eller till ett hus där rummen har galler för fönstren.
Förekommer det fortfarande att polisen hyr in bussar från Busslink för liknande saker?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2009, 17:11:25 PM
Polisen brukade förr hyra in bussar från SL vid större evenemang som demonstrationer eller idrottshändelser. Sedan motade polisen in bråkstakarna i bussen och körde i väg dem till lämplig plats utanför stan eller till ett hus där rummen har galler för fönstren.
Förekommer det fortfarande att polisen hyr in bussar från Busslink för liknande saker?

"Linje 72" som poliskörningarna kallades internt 1972 då Stockholm stod värd för den stora miljövårdskonferensen, användes främst för att forsla polisstyrkor mellan förläggningar och olika uppdrag. Det var planerade tjänster som tilldelades innerstadsförare som blivit utbildade på växelvagn. Det fick jag nytta av senare, då jag kunde köra förstärkningar på Roslagen (med buss från Enebyberg/Åkerby) och även ta ett och annat diggabelt gnet i bl.a. Huddinge.

1972 blev det vid åtminstone något tillfälle utryckning (från södra Djurgården) in till centrala staden. Då fick Scania-Vabisen bekänna färg.
Blåljusbil före och efter utmed Strandvägen - en mäktig ljud- och synupplevelse.

Det förekommer alltjämt att polisen hyr in bussar vid olika händelser. Det sker mer organiserat än förr, då i princip vilken buss som helst på stan kunde "rekvireras", oavsett om den var i trafik eller ej.

/Ted

Peter Öden

Hej !

Tack AGR ! för dina härliga gamla CF-bussar, nostalgin flödar !!
Särskilt 7914 var den bästa bilden av alla, en CF 66.57 !!

Mvh Peter Ö

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 15 april 2009, 17:58:02 PM
Det förekommer alltjämt att polisen hyr in bussar vid olika händelser. Det sker mer organiserat än förr, då i princip vilken buss som helst på stan kunde "rekvireras", oavsett om den var i trafik eller ej.

Texten "Kör för polisen" var ju med i skyltdatabasen redan från start när BussPC:n kom, och denna text lär säkert ha funnits i SL-operatörernas egna databaser även innan PC-tiden.

Doomsday

Citat från: Peter Öden skrivet 15 april 2009, 19:31:03 PM
Hej !

Tack AGR ! för dina härliga gamla CF-bussar, nostalgin flödar !!
Särskilt 7914 var den bästa bilden av alla, en CF 66.57 !!

Mvh Peter Ö
Jag kan bara hålla med. Det är en fantastisk tidsatmosfär för övrigt när man ser Volvo Amazon och Opel Kapitän med sina kromlister. Just CF-are minns jag mycket väl från den gamla goda tiden. Man åkte dessa många gånger på 744an och de gula mot Värmdö förr.

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 16 april 2009, 00:11:15 AM
Texten "Kör för polisen" var ju med i skyltdatabasen redan från start när BussPC:n kom, och denna text lär säkert ha funnits i SL-operatörernas egna databaser även innan PC-tiden.

Jag som är en "piller jocke" hittade inte den typen av destinations text "Kör för Polisen" i dom gamla skyltsystemen på "våra" Handen bussar. Satt och gick igenom alla 527 olika destinationer vi hade i våra bussar men fanns inget sådan förr iallafall. Möjligt att det har funnits på andra garage.