Busstidtabeller - SJ

Startat av NHK, 19 mars 2009, 16:49:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

SJ köpte väl upp TSN 1957?

/Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 20 mars 2009, 19:19:07 PM
SJ köpte väl upp TSN 1957?

/Peter

Staten köpte aktiemajoriteten i SNJ (som ägde TSN) den 1/7/1957. Den 1/1/1968 införlivades SNJ med SJ och jag antar att samma sak hände med TSN.

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Ytterligare ett par tidtabeller från tidigt 70-tal.






M v h
Ingwar





Anders K


Det skulle vara intressant att få se uppslag inuti från Gotland och Helsingborg! Gärna ett flertal...

JDS

När ändrades "billinjegrupp" till "busslinjegrupp"?

Christian Ljunggren

Citat från: JDS skrivet 25 mars 2009, 14:19:22 PM
När ändrades "billinjegrupp" till "busslinjegrupp"?


Enligt olika tdt som jag har, bör det ha varit 1969/70.

/Christian

Ingwar Åfeldt


NHK

Jag har fått förfrågan om att lägga upp litet ur Tidtabellshäftena från Gotland och Helsigborg.

Så här kommer ett antal:

Gotland 1966















Sedan Helsingborg 1975/76








HB

Vilken underbar förkortning av Hablingbo i "godstabellen". En ort som bara 11 år tidigare blivit av med sin järnväg, och som nu bara behövde godsbil två gånger i veckan. Samhällsutvecklingen går fort i bland. /Henrik/

Ingwar Åfeldt

SJ Busstidtabell från Örebro Busslinjegrupp 1971.


Missfärgad av hög ålder.











M v h
Ingwar





Ingwar Åfeldt

SJ och TSN tidtabell för linje 737 1964.



Tidtabellen satt i en liten pärm jag hade i konduktörsväskan, därav hålen.





1964 var väl första året man använde linjenummer i 700-serien. På kartan anges fortfarande linje 731 som linje 31, linje 732 som linje 32 och linje 742 som linje 42.


M v h

Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 april 2009, 01:24:37 AM
SJ Busstidtabell från Örebro Busslinjegrupp 1971.
M v h
Ingwar


Det är intressant att se hur gles trafiken var på den tiden. Nu var väl i och för sig denna busslinje mest ett komplement till tåglinjen men ändå. Men den obligatoriska biobussen (bio alltså för biograf och inte biogas) vid 20.30-tiden gick. Denna förbindelse passade också bra för dem som var inne i stan för att ta körlektioner för bilkörkort och sedan behövde komma bekvämt hem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Kul!

Lustigt med Örebrotidtabellen med en vänstervagn som vinjett på en tidtabell från 1971!

Mr H