Busskonduktör

Startat av Ingwar Åfeldt, 14 mars 2009, 08:20:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Ja, hur var det med detta? Även de första Capitolerna till SS, typerna H21 o H22 hade väl någon svensk låda som inte heller var så bra, var det inte de som hade SRM? H20 var ju ett kapitel för sig, i vissa lägen rent trafikfarliga.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 15:28:35 PM
Ja, hur var det med detta? Även de första Capitolerna till SS, typerna H21 o H22 hade väl någon svensk låda som inte heller var så bra, var det inte de som hade SRM? H20 var ju ett kapitel för sig, i vissa lägen rent trafikfarliga.

Enligt SS Trafikhandbok 4 från 1957 så hade H20 en "helautomatisk, hydraulisk växellåda av SRM:s dubbelrotationsutförande". För H21 och H22 anges endast att "Kraftöverföringen sker via en helautomatisk växellåda, s k dubbel rotationslåda". Av funktionsbeskrivningen att döma verkar det röra sig om samma typ av växellåda på alla tre busstyperna.

M v h
Ingwar

BD

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2009, 15:49:46 PM
Enligt SS Trafikhandbok 4 från 1957 så hade H20 en "helautomatisk, hydraulisk växellåda av SRM:s dubbelrotationsutförande". För H21 och H22 anges endast att "Kraftöverföringen sker via en helautomatisk växellåda, s k dubbel rotationslåda". Av funktionsbeskrivningen att döma verkar det röra sig om samma typ av växellåda på alla tre busstyperna.

M v h
Ingwar

SRM köptes så småningom av sin italienska licenstagare OM (ett företag som kom att tillhöra  Fiat och slutligen uppgick i Iveco). Växellådor princip SRM finns i original motorvagnar litt Y1.

Roland Hn

CitatSom ordinarie konduktör blev jag utrustad med en Almex biljettmaskin. Extrapersonalen fick en biljettlåda med en herrans massa biljetter i olika valörer att riva av i önskat totalbelopp.

Nog minns man dessa underbara biljettlådor, två eller tredelade. Jag vill nog hävda att det var mer status med låda än Almex. Huvudräkning var en given förutsättning i jobbet, men här fick man räkna två gånger. Först pris och pengar, sedan kombinera biljetter. Men det viktigaste var väl hanterandet av denna låda. Framförallt i närheten av yngre upplagor av det täcka könet. Då gällde det att imponera. Att slå ihop eller växla sida på lådan var en konst som utövades till fulländning. Men ingen kan ana hur mycket skinn som klämdes av tummen när locket slog igen. Då gällde det att vad man säger hålla masken.
Roland?

Ingwar Åfeldt

Som busskonduktör hade man naturligtvis alltid med sig prislista för den eller de linjer man jobbade på. Här är ett par exempel från BSS linje 1 och 2, 1960.






M v h
Ingwar




Peter Rost

Intressant! Du har inte möjligtvis någon karta utefter någon av dessa två linjer?

/Peter

Ingwar Åfeldt

Citat från: Peter Rost skrivet 24 mars 2009, 22:15:14 PM
Intressant! Du har inte möjligtvis någon karta utefter någon av dessa två linjer?

/Peter


Den enda kartan från den tiden är denna som fanns i turlistan.


Linjenätet 1960.


M v h
Ingwar


Peter Rost

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 24 mars 2009, 22:47:33 PM

Den enda kartan från den tiden är denna som fanns i turlistan.


Linjenätet 1960.


M v h
Ingwar



Tackar! :)

/Peter

Ingwar Åfeldt

Återfann i kväll ett annat hjälpmedel man utrustades med som busskonduktör (och bussförare) hos BSS, Hållplatsförteckning. Den hade sin givna plats i ytrre facket på konduktörsväskan.





M v h
Ingwar

Björn Forslund

Härligt!
Måste fixa BSS snygga logga på rullen i man BSS 16 (senare SL H41 4558). Sannolikt den enda BSS vagn som finns kvar som buss idag. BSS 12 finns kvar i originalfärgerna, men är husbil.
/Björn

Ingwar Åfeldt

Exempel på BSS konduktörstjänster i Vendelsögaraget 1960.



Förkortningar:
R= Ringvägen
Tv= Tyrestavägen
Ek= Ekudden
H= Handen
Vg= Vendelsö gård
Gu= Gudö
Spv= Stortorpsvägen
Sp= Stortorp
TB= Tyresö Brevik
O= Orhem
Trå= Trångsund
Skå= Skogås
T= Tyresö
Ov= Orhemsvägen
O= Orhem
Nv= Norrbyvägen
N= Norrby
g= garaget


M v h
Ingwar

AGR

Citat från: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 14:28:22 PM
Tack för det Björn.
Men var inte H22 en udda typ. Jag tror Söderhallen hade 10 st. Men ett stort men. Mitt minne säger mig att H22 var en Volvo med en konstig automatlåda. Den hade någon form av fördröjning som kunde ställa till problem. Framförallt i korsningen av Drottninggatan i uppförbacken mot Brunkebergstorg. Ex. Bilen på Drottninggatan vinkade fram bussen, bussföraren trampade på gasen, ingenting händer, bilföraren tröttnar och sätter fart och det gör också bussen. Rätta mig om jag har fel.
Roland?

Även jag har varit Busskondis, även trådbusskondis. Tillhörde BKH som spårvagnskondis men var utlånad i bland. Har även varit inoficiell BSBV kondids på BSBV linje 4. Detta är en Preskiberad händelse: Den ordinari kondisen (med ett mycket lågt medlemmsnummer i SSS) ville övningsköra bussen en bit så jag hoppade in som kondis under tiden.
Volvo bussarna med kondisplats i SÖH var H20. Var svårkörda om man skulle in på Götgatan från Södermalmstorg så måste man gasa genom kurvan annars så räckte inte servon till för kurvtagningen.