Busskonduktör

Startat av Ingwar Åfeldt, 14 mars 2009, 08:20:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Tja egentligen var det väl H21-Capitolerna som var lite udda då de var 80 st och H22:orna 101 st då det begav sig. Beskrivningen på bussen som aldrig kommer iväg stämmer nog bättre på "Volvo-Capitolen" H20 än H21/H22. De brukade komma iväg! Jag tror f.ö att det här med H22 med konduktörsplats egentligen var en facklig fråga d.v.s att SS inte när bussarna levererades hade förhandlat färdigt om enmansbetjäning fullt ut. Ganska så bökigt med konduktör på H22 i och med bussens konstruktion och konduktörsbåsets placering! Svårt att biljettera de som aldrig kom att passera båset!

Vad det gäller skillnaden mellan BSS och BSBV 170-vagnar stämmer det att BSBV hade plattformar men inte BSS dito. Sedan så finns det ju en udda sak i det här också (som i det mesta!) och det är att BSS linje 3F ofta kördes med en plattformsvagn från BSBV för att bättre kunna frakta barnvagnar till någon barnavårdscentral i området!

När jag gled in på bussar och barnvagnar så påminner jag mig att i turlistan för linje 96 stog det apropå detta att man "om möjligt skulle medta tre stycken barnvagnar" i och med barnavårdscentralen i Marieberg. Inte så konstigt kan man ju tycka om man inte samtidigt kommer på att 96:an vid den här tiden gick med H23! Förutom H23:ans bredd så tog man ju då in barnvagnarna via framdörren. Härligt att byngla på och av tre barnvagnar på en H23 genom framdörren!

Vad roligt det är med Ingwars fina nostalgiupplägg. Väcker verkligen minnen! Vi avvaktar med spänning den naturliga fortsättningen nu d.v.s hur det var att vara kondis på SS linjerna 65, 90 och 91!
:D :D :D

Mr H

Björn Forslund

Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits. De bussarna var illa omtyckata av förarna, o ställdes av ganska snabbt. men inför Dagen H dammades de av o kom i trafik igen. Troligen var just dessa 20 Volvo B655:or orsaken till att SS/SL-ledningen i många år intog en avog inställning gentemot produkter från Volvo..
Vad gäller BSBV 170-vagnar på linjen till Skogås berodde det på att den nya förorten Skogås befolkades av unga par med barnvagnar. Dessa ville åka in till Farsta o handla, och då fick BSS helt enkelt låna BSBV 170-vagnar för att kunna frakta dessa ekipagen.

Roland Hn

Tidigare i den här tråden berättade jag att jag lämnade Söderhallen för Brännkyrka. Egentligen hade jag hellst flyttat till Hammarby, men där var det fullt. Däremot gnetade jag ganska flitigt med villkor att lånas ut till Hammarby eller Hornsberg. Så kommer vi då till hur det var att jobba på 90 och 91. 91:an hade nog högre belastning än 90. Man kan nog likna det vid lugna gatan. Inte tråkigt men det var sällan stressigt och passagerarna var övervägande trevliga. Nästan alla kläckte ur sig ett God Morgon på väg in eller ett Hej på väg hem.Visst hade man ståplatser men jag har inget minne av att man behövde lämna folk. Något som var vanligt på 79:an. I den trängre kretsen kallades den även för pedalplågarlinjen. Trots stressen där, var det tydligen mer status på den linjen än på tråden. (läs 90 och 91) Man kände sig aldrig välkommen där. Tillbaka till Årsta linjerna, där man kände sig mer tillfreds. Det enda negativa var i så fall korsningen vid Karl XII:s torg. Av någon anledning var det lätt att så att säga tappa kontakten. Lagom kul med lågskor och snösörja. Men det var smällar man fick ta. För att nu avsluta denna drapa kan jag väl säga att fast tjänst på tråden skulle varit kul. 65:an kan jag inte yttra mig om, där gällde enmans under min tid.

Roland?

Mr H

Kommer ni ihåg en förare som tillhörde "Hovet" och brukade köra på 79:an?
Han jobbade på "Hovet" fortfarande när jag jobbade där på 80-talet. En sann veteran!

Det berättades om honom att han kört två varv en dag i rondellen i Hammarbybacken/Olaus Magnus väg med sin H15 på linje 79! En "färsking" hade gjort misstaget att köra om Slaktaren redan på Skeppsbron. Slaktaren var redan då rutinerad. Han körde i sin tur inte om färskingen! Färskingens H15 fylldes och fylldes på väg mot Hammarby. Slaktaren körde inte om utan kröp bakom med sin sysslolösa kondis!. Färskingen insåg förstås sitt misstag och försökte lura Slaktaren att köra om. Det gjorde han inte. Vid rondellen hade färskingen fått nog och tog ett helvarv med sin sprängfyllda H15 (man kan verkligen se framför sig hur bussen med rytande motor och sänkt nos fullpackad med resenärer råmade runt i rondellen!) Slaktaren följde efter ett varv i rondellen. Färskingen tog ett varv till. Det gjorde Slaktaren också. Sedan gav färskingen helt upp och "planade ut" mot Hammarby. Allting var nog lite bättre och mänskligare förr! Framförallt roligare!

;D

Mr H

Mr H

PS

Aj då, det föll bort i första meningen att föraren kallades "Slaktaren"! Sorry!

DS

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 16:23:30 PM
Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits. De bussarna var illa omtyckata av förarna, o ställdes av ganska snabbt. men inför Dagen H dammades de av o kom i trafik igen. Troligen var just dessa 20 Volvo B655:or orsaken till att SS/SL-ledningen i många år intog en avog inställning gentemot produkter från Volvo..
Vad gäller BSBV 170-vagnar på linjen till Skogås berodde det på att den nya förorten Skogås befolkades av unga par med barnvagnar. Dessa ville åka in till Farsta o handla, och då fick BSS helt enkelt låna BSBV 170-vagnar för att kunna frakta dessa ekipagen.

Jag kommer ihåg H20-vagnarna mycket väl. De gick bl a på dåvarande linje 71 genom Älvsjö och var väl lite exotiska just för att de var Volvo och inte Scania-Vabis. Som ung yngling tyckte jag att de hade ett ganska härligt, säreget, motorljud när de drog iväg från en hållplats. SS hade 20 st H20 och de kom 1956. Till skillnad mot Metropol och Capitol hade de tryckluftbroms.


H20.


M v h
Ingwar



Björn Forslund

Jo, ljudmässigt är Titandieslarna trevliga, om man gillar sådant. B58:orna var inte så dumma heller, ett härligt ljud i SvOf:s H54!

Mr H

De där åbäkena kunde väcka döda när de startade från hpl Slussen söderut på linjerna 59 och 73!
Hållplatsen var belägen i Götgatsbacken nära korsningen med Svedenborgsgatan! Där har man stått och lyssnat många gånger! En och annan gång hände det att två H20 startade samtidigt. Då kändes det som att Söder istället stannade!

Annars var det ju ändå lite kul med dem att de hade konduktörsplatsen kvar ända till slutet. Men när man var riktigt liten hatade man H20 verkligen då rutorna var små och satt högt och man nådde aldrig riktigt upp till fönstren! Fast det var kul att sitta på konduktörsplatsen förstås!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 15 mars 2009, 20:57:35 PM
De där åbäkena kunde väcka döda när de startade från hpl Slussen söderut på linjerna 59 och 73!
Hållplatsen var belägen i Götgatsbacken nära korsningen med Svedenborgsgatan! Där har man stått och lyssnat många gånger! En och annan gång hände det att två H20 startade samtidigt. Då kändes det som att Söder istället stannade!

Annars var det ju ändå lite kul med dem att de hade konduktörsplatsen kvar ända till slutet. Men när man var riktigt liten hatade man H20 verkligen då rutorna var små och satt högt och man nådde aldrig riktigt upp till fönstren! Fast det var kul att sitta på konduktörsplatsen förstås!

Mr H

Jag åkte endast någon enstaka gång med H20 och aldrig i jobbet. Men jag kan tänka mig att det ekade ganska bra mellan husväggarna uppför Götgatsbacken. Du nämnde tidigare om en fortsättning om konduktörsjobbet på SS. Tyvärr så har jag väldigt dåligt med bilder och dokumentation från den tiden, sämre än från BSS. Jag skall kolla i min gömmor vad jag kan hitta.

Du kanske kommer ihåg den plånbok Spårvägen tillhandahöll. Jag har min kvar. Gjord i äkta mjukplast.




Det här är ju ett bussforum, men biljettbestämmelserna var ju i princip desamma på spårvagnar och bussar så det gör väl inte så mycket att de i det här fallet är tryckta i en turlista för linje 16.




Varje vagn i trafik, buss eller spårvagn, hade ju förutom ett linjenummer också ett turnummer som var placerad någonstans innaför vindrutan.


Tur 5.


M v h
Ingwar

Mr H

Fantastiskt vad du har i dina gömmor Ingwar!

Speciellt kul att läsa i turlistan för linje 16 biljetteringsbestämmelserna! (Detta gällde ju givetvis också buss!)
Rena vetenskapen att vara kondis alltså! Ta bara exemplet med linje 131 som klipper i SS!
En miljon sätt att behandla en pappersbit alltså.

Skrivet med visst besvär på X2000 525 på Nyköpingsbanan där bankningen just lagt av!!! På den banan också av alla!

Mr H

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 mars 2009, 08:20:16 AM
En sedan länge utdöd yrkesgrupp är busskonduktörerna. Förr i tiden, runt Hedenhös eller så, fanns det ju en konduktör på praktiskt taget varje buss. Icke så idag, både på gott och ont. Eftersom jag tillhör de som en gång i tiden tillhörde busskonduktörerna tänkte jag visa några bilder på sånt som var del av busskonduktörens vardag.

Börjar med en bild på en typisk busskonduktör (beklagar bildens dåliga kvalitet men den är den enda jag har).


Iklädd Busstrafiken Stockholm - Södertörns uniform och med en lagom barsk min fångade en kompis mig på denna bild hösten 1959 som ganska nybliven busskonduktör.

En viktig del var naturligtvis en buss och det var då nästan alltid en buss med två dörrar, en framtill och en på mitten, eller 1-1-0 som man väl numera uttrycker det.


BSS vagn 171. Linje 1 Stockholm (Ringvägen) - Vendelsö (Tyrestavägen) trafikerades nästan till 100% med konduktörsbemannade vagnar.

Som ordinarie konduktör blev jag utrustad med en Almex biljettmaskin. Extrapersonalen fick en biljettlåda med en herrans massa biljetter i olika valörer att riva av i önskat totalbelopp.


Bilden visar tre olika biljettyper. Överst den viktigaste, min fribiljett. Därunder en Almex-biljett och längst ner en biljett av den typ som extrapersonalen sålde.


Något som ofta tillämpades på BSS vid helger och veckoslut var att de förstärkningsvagnar som sattes in t ex från Dalarö söndag eftermiddag inte hade någon egen konduktör. Istället fick konduktören på den ordinarie bussen, efter att ha tagit betalt av de resande, kliva av och vänta på efterföljande förstärkningsvagn och ta betalt även av de resande. Dessa förstärkningar utgjordes ofta av ovanstående mindre vagntyper.

Tjänstgöringen vill jag minnas var upplagd så att man jobbade 5 dagar och var ledig den sjätte, lite osäker är jag dock, det är ju som sagt några år sedan detta tilldrog sig (cirka 50). Tjänsterna fanns på en blankett som samtidigt utgjorde en passagerarrapport. Passagerarna skulle alltid räknas. Rapporten fylldes i och lades i en låda vid tjänstens slut.


Uppe i högra övre hörnet framgår också klockslaget när man skulle göra den dagliga redovisningen, i detta fallet kl 17.15. Som synes var detta en sen tjänst, började i Handen kl 16.25 med en så kallad rundtur. Från Handen till Vendelsö (linje 1) och in till Stockholm. Från Stockholm raka spåret tillbaka till Handen. Då hade man fullbordat ett varv runt sjön Drevviken.

De förkortningar som finns betyder följande:
H = Handen (bussgaraget)
Tv = Tyrestavägen (Vendelsö)
St = Stockholm (Ringvägen)
Ru = Handen (Runstensvägen)
Nv = Norrbyvägen
N = Norrby
Skå = Skogås
Trå = Trångsund
Fi = Finntorp
Ek = Ekstubben
Gu = Gudö
T = Tyresö

Efter min tid hos BSS fortsatte jag min konduktörskarriär hos Stockholms Spårvägar, men det är en annan historia.

M v h
Ingwar


****
Denna tråd har jag helt missat !!
Härliga bilder. Tackar&Bockar!

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 16 mars 2009, 16:27:13 PM
****
Denna tråd har jag helt missat !!
Härliga bilder. Tackar&Bockar!

HJP

Hej Hans!

Det är lite "farligt" att rota bland gamla grejor som samlat damm i många år. Man hittar både det ena och det andra. En resa i minnenas värld fylld med nostalgikickar.


Citat från: Mr H skrivet 16 mars 2009, 09:10:52 AM
Fantastiskt vad du har i dina gömmor Ingwar!

Speciellt kul att läsa i turlistan för linje 16 biljetteringsbestämmelserna! (Detta gällde ju givetvis också buss!)
Rena vetenskapen att vara kondis alltså! Ta bara exemplet med linje 131 som klipper i SS!
En miljon sätt att behandla en pappersbit alltså.

Skrivet med visst besvär på X2000 525 på Nyköpingsbanan där bankningen just lagt av!!! På den banan också av alla!

Mr H

Biljetter från linje 131 ("Hissen") skulle ju behandlas lite annorlunda. Jag förmodar att du också känner igen dessa gamla biljettblock (vad som är kvar av dem). Tyvärr har jag ingen bild på den biljettblockshållare som man hade alla biljetter fastklämda i. På förortslinjerna så hade man ju fem olika biljettyper (plus rabatthäften) att hålla reda på.

Att åka Nyköpingsbanan i full fart utan korglutning är en upplevelse!




M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 mars 2009, 21:03:33 PM
Hej Hans!

Det är lite "farligt" att rota bland gamla grejor som samlat damm i många år. Man hittar både det ena och det andra. En resa i minnenas värld fylld med nostalgikickar.




M v h
Ingwar

****
OJ! Vilken nostalgikick! På diabilder har jag dessa biljetter, men då märkta SL, och de kostade hela 1 krona.
Någon gång skaffar jag en diaskanner och visar dem. Plåtade lite under måttot "Mitt arbete". Bl.a. gamla och nya biljetter, vid övergången till enhetstaxa 1972 (1973?).

HJP

Ingwar Åfeldt

Citat från: Roland Hn skrivet 15 mars 2009, 16:51:49 PM
Tidigare i den här tråden berättade jag att jag lämnade Söderhallen för Brännkyrka. Egentligen hade jag hellst flyttat till Hammarby, men där var det fullt. Däremot gnetade jag ganska flitigt med villkor att lånas ut till Hammarby eller Hornsberg. Så kommer vi då till hur det var att jobba på 90 och 91. 91:an hade nog högre belastning än 90. Man kan nog likna det vid lugna gatan. Inte tråkigt men det var sällan stressigt och passagerarna var övervägande trevliga. Nästan alla kläckte ur sig ett God Morgon på väg in eller ett Hej på väg hem.Visst hade man ståplatser men jag har inget minne av att man behövde lämna folk. Något som var vanligt på 79:an. I den trängre kretsen kallades den även för pedalplågarlinjen. Trots stressen där, var det tydligen mer status på den linjen än på tråden. (läs 90 och 91) Man kände sig aldrig välkommen där. Tillbaka till Årsta linjerna, där man kände sig mer tillfreds. Det enda negativa var i så fall korsningen vid Karl XII:s torg. Av någon anledning var det lätt att så att säga tappa kontakten. Lagom kul med lågskor och snösörja. Men det var smällar man fick ta. För att nu avsluta denna drapa kan jag väl säga att fast tjänst på tråden skulle varit kul. 65:an kan jag inte yttra mig om, där gällde enmans under min tid.

Roland?

79:an jobbade jag aldrig på. Jag gillade dock 90 och 91. Visst hände det att man tappade kontakten ibland men jag drabbades aldrig när det var snöslask. 65:an var nog min favorit, relativt lång linje som gick genom, för mig, kända trakter.

Jag förmodar att du känner igen fridagstablån nedan.



En annan utrustningsdetalj var ju tjänsteexemplaret av linjekartan, här i väl använt skick.




M v h
Ingwar

BD

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 mars 2009, 16:23:30 PM
Hej

Ja, Ingwars bilder är för mig mycket nostalgiska.
Vad gäller H20 så stämmer det att de var utrustade med usla Volvo-tillverkade växellådor, som fungerade precis som det beskrivits.

Var det inte växellådor byggda på licens från SRM (Svenska Rotormaskiner)?
SRM-växellådorna misslyckades i lok och motorvagnar och lär ha varit orsak till att en tankbil slog runt i närheten av Norrtull på 60- eller 70-talet.