Miniorgie i CR

Startat av Anders Forsberg, 21 februari 2009, 16:56:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Hej och hå  ;D

Det är lördag och varför inte en liten orgie i Scania CR bussar, en liten blandning och med väldig stor risk för reprisbilder. Men det tål Ni väl  ::)

Jag tänkte egentligen bara skriva från vilken stad bilderna är. Den som vill och kan får gärna komma med mer text och förklaringar.

Anders Forsberg



Göteborg



Göteborg



Vad är det nu den där stan heter...ja just.. öh...Stockholm ::)



Karlskrona



Kristinehamn



Linköping



Uppsala



Uppsala



Västerås



Västerås

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Forsberg skrivet 21 februari 2009, 16:56:03 PM




Uppsala


Härligt bildsvep! Själv uppskattar jag givetvis allra mest bilderna från Uppsala :D
Det här är en klassisk plats där 9:an och 12:an har brukat vända i Stabby. Cementfabriken bakom bussarna är tyvärr riven och nu håller de på och ska bygga nya bostäder istället. Men minnena lever kvar från barndomen när dessa linjer i huvudsak trafikerades av Scania CR 76, CR 110 och CR 111 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Trevligt Anders länge sen man såg dina fina bilder...  Ggb  nr 2 känner jag igen den bron har man gått över några ggr...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Vart någonstans befinner sig Scanian på linje 77 i Uppsala? Gick inte 77 mellan Nyby och Ulltuna? Tycker varken det ser ut som den ena eller den andra av de två.

//Simon

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 23 februari 2009, 22:28:05 PM
Vart någonstans befinner sig Scanian på linje 77 i Uppsala? Gick inte 77 mellan Nyby och Ulltuna? Tycker varken det ser ut som den ena eller den andra av de två.

//Simon

Bilden är tagen vid Gottsunda Centrum där linje 77 vände. 77:an gick nämligen mellan Gottsunda C och Östra Nyby.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 23 februari 2009, 22:43:51 PM
Bilden är tagen vid Gottsunda Centrum där linje 77 vände. 77:an gick nämligen mellan Gottsunda C och Östra Nyby.
Aha :) Där ser man så fel jag hade fått för mig det. Det rätade ut frågetecknena

//Simon

Janne Rickman

Citat från: Oskar A skrivet 23 februari 2009, 22:43:51 PM
Bilden är tagen vid Gottsunda Centrum där linje 77 vände. 77:an gick nämligen mellan Gottsunda C och Östra Nyby.

Sista tiden gick den till Östra Gottsunda.

/Janne

Jonas Gustafsson

#7
Citat från: Anders Forsberg skrivet 21 februari 2009, 16:56:03 PM

Jag tänkte egentligen bara skriva från vilken stad bilderna är. Den som vill och kan får gärna komma med mer text och förklaringar.

Anders Forsberg



Göteborg



Göteborg


Mycket trevliga bilder!
Följer din uppmaning och tillägger för dem som är intresserade att den första Göteborgsbilden är från Högsboleden mellan hpl. Sjupundsgatan och Marklandsgatan, och den andra från Vågmästareplatsen, fast jag har för mig att hpl i denna riktning hade namnet Hisingsgatan på den tiden.
Bussarna är en GS typ B43 (Scania CR110 från 1968, de tidigare i serien var CR76 från 1967) resp. en GS typ B37 (Scania CR111M från 1976).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan P

Hej

Den andra Västerås bilden är tagen på Vasagatan i centrum riktning ut ur staden, den första bilden kan vara tagen på Hammarby riktning mot centrum?

Däremot skulle jag vilja veta när Kristinehamns och Västerås bilderna är tagna?

mvh Stefan P