Lier buss

Startat av Stina, 19 februari 2009, 19:45:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Jag sökte på "buss" i databasen Östgötabild och gissa vad jag hittade!

http://bilder.ostergotlandslansmuseum.se/blanketter/indexob.htm

Eftersom jag fortfarande inte lyckats komma på hur man direktlänkar till bilder där: Skriv in Bildnr ALAG23665 och klicka på "Sök".

M.v.h.
Ola

Stina

Citat från: Ola Almquist skrivet 26 februari 2009, 21:03:43 PM
Jag sökte på "buss" i databasen Östgötabild och gissa vad jag hittade!

http://bilder.ostergotlandslansmuseum.se/blanketter/indexob.htm

Eftersom jag fortfarande inte lyckats komma på hur man direktlänkar till bilder där: Skriv in Bildnr ALAG23665 och klicka på "Sök".

M.v.h.
Ola

Där ser man! Det är exakt samma som min, det skiljer på färgen och strålkastarna fram annars verkar allt vara likadant. Dörren på vänster sida är öppen, min har haft dörr på vänster sida men den är igensatt.

Stina.

Stina

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2009, 22:39:44 PM
Det bör ju vara samma buss, första ägaren var ju Ringarums Busstrafik (eller det som skulle bli detta) och det fanns inte så många som levererades vänsterstyrda så tidigt.

Det var min första tanke också, men vår är aldrig omlackad det är jag helt säker på. Den har alltså alltid varit gul och blå. Vår har stora huvudstrålkastare och mindre fjärrljus, den på bilden har två stora på var sida, det har alltid varit så. Det måste vara två olika bussar.

Stina.

Stina

Jag sitter och studerar fotot från Kolmården i detalj, fotot ät taget 1965. Jag tror den bussen är tämligen ny på fotot, HAB 001 är från 1964 och har utanpåliggande kylarpåfyllnig, vår res.delsbuss är från 1965 och har påfyllnigen bakom en lucka precis som bussen på bilden. Därför gissar jag att bussen på bilden är från 1965. HAB 001 hade ursprungligen en "trana" och två elektriska horn på taket längst fram, de saknas också på fotot.
Men visst är det en väldans grann buss!

Stina.

andreas karlsson

Hej jag har en lier-65 till salu fullt fuvgerande om byggd till husbuss mvh Andreas