Lier buss

Startat av Stina, 19 februari 2009, 19:45:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stina skrivet 22 februari 2009, 00:24:51 AM
Det är enklare än så, killen som kom med bussen var jag och den bogserades inte, jag körde den dit och därifrån.

Javisstja. Den gick ju för egen maskin till allas stora förvåning.
Det är bara att lycka till med det fortsatta arbetet. Det jag hört måste ha varit att bussen skulle göras i ordning igen.
Besöket hos Helsingborgstrafikens museiförening var i samband med Pärlrallyt, så det fanns en hel del veteranbussintresserade där.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stina

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 10:46:27 AM
Det var mycket intressant läsning. Jag (som gillar norsk karossdesign, har en Lier o en Larvik, båda Scania BF) hoppas att denna ovanliga buss du har blir iordningställd och bevarad. Men jag är medveten om att antalet objekt som bör bevaras vida överstiger antalet aktiva entusiaster.
Vore kul att se bilder på Scania 140-141:orna du nämner!
/Björn

Några bilder kan jag fixa till, men är detta rätt ställe för dylika bilder? Det är ju inte mycket buss över det hela.

Stina.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stina skrivet 22 februari 2009, 12:09:05 PM
Några bilder kan jag fixa till, men är detta rätt ställe för dylika bilder? Det är ju inte mycket buss över det hela.

Stina.

Vi överlever nog att se bilderna här, men du kan ju också lägga dem på Lastbilsforum om du hellre vill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stina

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 16:23:37 PM
Vi överlever nog att se bilderna här, men du kan ju också lägga dem på Lastbilsforum om du hellre vill.

Då kommer det lite bilder, det blir bra här.

Bilder på bärgaren innan jag köpte den, när den kom till mig och under arbetets gång i verkstan. Motorn var skuren, som de flasta gamla V8 maskiner, den är nu bytt, jag har gjort en hel del vid hydraulik och chassie, hytten är lagad den var extremt rostig och i princip är det bara lite småpill före blästring och lack. Lackjobb måste ju köpas externt och blir ganska kostsamma så just nu avvaktar jag med den biten. Tiderna känns ju lite otrygga just nu. Bilen är en SCANIA L140 -73.










Om det skulle dyka upp någon spekulant har jag en LS140 -76 över som ska säljas, den är körbar men inte besiktningsvänlig. Klart värd att renoveras, själv har jag dock tillräckligt med projekt för stunden.




Här kommer BZN167 som är en SCANIA LBS141 -78. Bilder där jag hittade den, en stilstudie när man myser runt med den hemma på tomten, som den ser ut idag och en bild tagen 1983 hemma i Gantofta på samma bil.
Den här är i utmärkt skick maskinelt, förre ägaren hade påbörjat ombyggnad till lastväxlare vilket aldrig gjorts färdigt, ramen var förlängd, hytten bytt, bromsar renoverade och motorn renoverad.

Vi har plockat av växlaren, ramen ska kortas, innerlinen i ramen är totalt upprostad och ska bytas sen blir det lack och almän översyn. Efter detta är det bara till att plocka ihop grejorna och nöjesköra!














Det var lite om lastbilarna.

Ingen som kan bekräfta om Lier-bussen är en Continent- kaross?

Stina.




Björn Forslund

Det där med karossernas beteckning är lite knepigt. Det finns Continental på BF-chassi med rak överdel, alltså inte taksprång.
Fjord finns det en i Värmland, den är 2.35 bred med turiststolar 2-1 i bredd. Vet inte riktigt om de olika namnen betecknar standarden bara. "Strada Luxus" t ex hade toalett.
Jag får ta o konsultera en artikel i tidningen Bussnytt där det stod om Lierbussar.


Stina

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2009, 18:24:03 PM
Det där med karossernas beteckning är lite knepigt. Det finns Continental på BF-chassi med rak överdel, alltså inte taksprång.
Fjord finns det en i Värmland, den är 2.35 bred med turiststolar 2-1 i bredd. Vet inte riktigt om de olika namnen betecknar standarden bara. "Strada Luxus" t ex hade toalett.
Jag får ta o konsultera en artikel i tidningen Bussnytt där det stod om Lierbussar.



Det finns en typplåt på karossen i bussen, jag ska se om det går att tyda serienummer eller liknande. Det kanske skulle förenkla.

Stina.

bilomnibussen

Hej hej! Det är kul varje gång något sådant dyker upp! Jag skrev om de där bakrutorna på en annan tråd. Jag minns väl att det var åtskilliga Lierbussar på 60-talet som hade just de nu aktuella bakrutorna. Det var enligt min uppfattning mindre vanligt med de delade och plana bakrutorna. Senare kom väl utförandet med en enda något välvd bakruta. Det var Alvenius i Eskilstuna som var återförsäljare av Lierkarosserade Scania-Vabis turistbussar i Sverige. Bland dem jag minns fanns någon skyltad Inter-Tours, blågrå eller ljusgrå med blå bårder, undrar om den var från Malmö?? Nu får vi väl kolla upp tänkbara skrotar i våra närområden om det möjligen kan finnas kvar någon sådan buss någonstans.
Mvh Jan G

Stina

Citat från: bilomnibussen skrivet 22 februari 2009, 22:22:12 PM
Hej hej! Det är kul varje gång något sådant dyker upp! Jag skrev om de där bakrutorna på en annan tråd. Jag minns väl att det var åtskilliga Lierbussar på 60-talet som hade just de nu aktuella bakrutorna. Det var enligt min uppfattning mindre vanligt med de delade och plana bakrutorna. Senare kom väl utförandet med en enda något välvd bakruta. Det var Alvenius i Eskilstuna som var återförsäljare av Lierkarosserade Scania-Vabis turistbussar i Sverige. Bland dem jag minns fanns någon skyltad Inter-Tours, blågrå eller ljusgrå med blå bårder, undrar om den var från Malmö?? Nu får vi väl kolla upp tänkbara skrotar i våra närområden om det möjligen kan finnas kvar någon sådan buss någonstans.
Mvh Jan G


Inter Tours ägdes av man som hette Lennart Egeling eller nåt i den stilen om jag inte minns fel, när jag var liten på 60-talet var det den firman som var synonym med Lier-bussar, och den kom från Malmö. Det var han och Sven Flygare som stod för busskörandet i den staden på den tiden.

Hittar du fönster eller några andra kul bitar till bussen hoppas jag du hör av dig. Som du säkert sett har jag ju en del annat och pyssla med men bussen kommer att bli återstäld inom rimlig tid, därom råder inga tvivel.

Det finns dessutom ett mål med projektet, av bussens första ägare har jag fått ett program över en blomsterresa till Holland 1-10/5 1968. Bussen är på programmets framsida och alla hållpunkter med uppsamling, båtresor, övernattningar och de olika attraktionerna som besöktes är noterade. Tanken är att den resan ska göras om när bussen är färdig, med denne mannen som chaufför. Det är en grej som jag ser fram emot!

Stina.

Ola Almquist

Lycka till med projektet! Skall hålla utkik efter Lier-vrak. Det finns möjligtvis inte bilder på reservdelsbussen?

M.v.h.
Ola

Stina

Citat från: Ola Almquist skrivet 22 februari 2009, 23:35:05 PM
Lycka till med projektet! Skall hålla utkik efter Lier-vrak. Det finns möjligtvis inte bilder på reservdelsbussen?

M.v.h.
Ola

Ni är mycket för bilder, det är ok. Bilder är kul, jag har inga bilder, jag fixar några bilder när jag kommer till verkstan. Det tokiga med res.delsbussen är att den är i mycket bättre skick än den som ska fixas till.

Stina.

Björn Forslund

Angående frågan om typ av Lierkaross, har jag diskuterat detta med en vän. Han svarar så här:

Jag kan inte de olika typerna, men under 60-talet fanns Fjord, Kontinent och Strada. Stradan är lätt att känna igen på sin front. Den fanns på både ScV B76, BF76 och Vo B58. Fjord och Kontinent var den normala typen, där Fjord kan ha varit modellen på ScV B76-chassit och Kontinent på BF76-chassit. Sedan fanns flera olika utföranden av frontrutor och bakrutor beroende på om det var linjevagn, turistvagn eller lyxturistvagn. Olika höjder med olika takavsatser fanns hos samtliga modeller. HAB001 skulle jag alltså vilja klassa som en lyxigare Fjord, men jag är ju inte helt säker.






Stina

Citat från: Ola Almquist skrivet 22 februari 2009, 23:35:05 PM
Lycka till med projektet! Skall hålla utkik efter Lier-vrak. Det finns möjligtvis inte bilder på reservdelsbussen?

M.v.h.
Ola

Idag har jag gjort en expedition med kameran, minsann. Jag tror också att den bussen heter Fjord.
Den här bussen är ett påbörjat husbilsbygge som tyvärr fick avbrytas när ägaren fick cancer och gick ur tiden. Vi köpte den i princip för vindrutorna, när bussen kom hem visade det sig att det ligger en tämligen färsk utbytesmotor i den. Det passade ju bra eftersom motorn i vår är sönderfrusen.

I princip är det samma chassie på båda bussarna så det finns ju en del reservdelar.

Stina.





















Stina

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2009, 09:45:25 AM
Angående frågan om typ av Lierkaross, har jag diskuterat detta med en vän. Han svarar så här:

Jag kan inte de olika typerna, men under 60-talet fanns Fjord, Kontinent och Strada. Stradan är lätt att känna igen på sin front. Den fanns på både ScV B76, BF76 och Vo B58. Fjord och Kontinent var den normala typen, där Fjord kan ha varit modellen på ScV B76-chassit och Kontinent på BF76-chassit. Sedan fanns flera olika utföranden av frontrutor och bakrutor beroende på om det var linjevagn, turistvagn eller lyxturistvagn. Olika höjder med olika takavsatser fanns hos samtliga modeller. HAB001 skulle jag alltså vilja klassa som en lyxigare Fjord, men jag är ju inte helt säker.

Jag har fått experthjälp från Norge, så nu är det bestämt att karossen heter Kontinent. Dom säger att "Turvognutgaven" av Fjord heter Kontinent, så det får vi lita på!

Tack för hjälpen!

Stina.







Greger Larsson

CFC770 tillhörde ursprungligen Västersels Biltrafik i Ö-vik, reg nr Y600.
Nedan bilder på den Fjord som finns hos Värmlands Bussveteraner. Som synes är utförandet snarlikt men något enklare än renoveringsobjektet:



Björn Forslund

Citat från: Stina skrivet 23 februari 2009, 21:36:29 PM



Hmm.. det var lite märkligt. Nog vill jag hålla Värmlands Bussveteraners Fjord som "turvogn"?
Sedan fanns det ju Kontinent i rent lokaltrafikutförande....