Lier buss

Startat av Stina, 19 februari 2009, 19:45:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stina

Hej!

En liten presentation.
Jag heter Carl-Erik Johnsson men kallas av alla för "Stina", jag bor i Gantofta utanför Helsingborg.
Jag är uppväxt i ett hem där allt cirkulerade runt Taxi, bussar och i viss mån lastbilar, själv har jag drivit åkeriverksamhet i drygt 30 år.

Så här på ålderns höst har jag unnat mig nöjet att ha en hobby, den består av att försöka bevara ett antal äldre fordon av olika slag till eftervärlden.
Fordonen är av ganska varierande slag, bilar, limousiner, lastbilar och en buss. Det är därför jag hamnade här.

Genom arv blev min bror och jag ägare till en gammal Scania-Vabis -64 med Lier Kaross, bussen är ganska illa medfaren men av olika anledningar är det angeläget för oss att den blir återställd i så nära ursprungskick som möjligt. Reg.nr: E461, M441, HAB001.
I första hand skulle jag vilja ha hjälp med ett par frågor, tyvärr har jag inte listat ut knepet att få in bilder på forumet men det jobbas på fallet.
Jag vill gärna veta vad karosstypen heter, jag har läst mig till att det finns bla. Fjord och La Strada men kan inte identifiera just vår buss. Den har två etage på taket med ca 15 cm nivåskillnad och takfönster, "skarven" är precis bakom dörren. Dörren är av sedantyp och sitter bakom framaxeln.
Vidare är jag intresserad om någon av en händelse skulle ha ett par vindrutor liggande, jag har köpt en reservdelsbuss med två perfekta rutor men även bakrutorna är sönder och på vår buss är de identiska fram och bak. Vi har det mesta övriga delar för renoveringen men om någon känner till en guldgruva kan det ju vara bra att veta.

Stina.

Svoca

Citat från: Stina skrivet 19 februari 2009, 19:45:27 PM
Hej!

En liten presentation.
Jag heter Carl-Erik Johnsson men kallas av alla för "Stina", jag bor i Gantofta utanför Helsingborg.
Jag är uppväxt i ett hem där allt cirkulerade runt Taxi, bussar och i viss mån lastbilar, själv har jag drivit åkeriverksamhet i drygt 30 år.

Så här på ålderns höst har jag unnat mig nöjet att ha en hobby, den består av att försöka bevara ett antal äldre fordon av olika slag till eftervärlden.
Fordonen är av ganska varierande slag, bilar, limousiner, lastbilar och en buss. Det är därför jag hamnade här.

Genom arv blev min bror och jag ägare till en gammal Scania-Vabis -64 med Lier Kaross, bussen är ganska illa medfaren men av olika anledningar är det angeläget för oss att den blir återställd i så nära ursprungskick som möjligt. Reg.nr: E461, M441, HAB001.
I första hand skulle jag vilja ha hjälp med ett par frågor, tyvärr har jag inte listat ut knepet att få in bilder på forumet men det jobbas på fallet.
Jag vill gärna veta vad karosstypen heter, jag har läst mig till att det finns bla. Fjord och La Strada men kan inte identifiera just vår buss. Den har två etage på taket med ca 15 cm nivåskillnad och takfönster, "skarven" är precis bakom dörren. Dörren är av sedantyp och sitter bakom framaxeln.
Vidare är jag intresserad om någon av en händelse skulle ha ett par vindrutor liggande, jag har köpt en reservdelsbuss med två perfekta rutor men även bakrutorna är sönder och på vår buss är de identiska fram och bak. Vi har det mesta övriga delar för renoveringen men om någon känner till en guldgruva kan det ju vara bra att veta.

Stina.

Inte så lätt att hitta något Liervrak här i Sverige att hämta delar (rutor) från. Kan inte komma på något sådant som står
någonstans. För 20-25 år sedan hade det nog gått lite lättare. I Norge (där Lier-karosserna tillverkades) finns en förening för bussintresserade - Rutebilhistorisk Förening - RHF. De har också en liknande hemsida som Bussnack, kallad
"Busspraten". Kanske kan vara värt att lägga in motsvarande fråga dit. Adressen är www.rhf.no
Enligt RHF:s lista över bevarade veteranbussar i Norge finns två bussar med Lierkaross - en Scania-Vabis B 55 -62 och
en Volvo B 61505 -58. Scanian är ganska lik HAB 001. Den är hemmahörande i Drammen. Kanske ägaren till denna buss
kan ha rutor i reserv ?  En kontakt kanske kan ge något. Ett annat tips är att det i Finland ska kunna gå att beställa
rutor till veteranbilar m m. Finns tydligen någon industri som gör rutor på "måttbeställning" där. Känner inte närmare till
detta företag. Har bara hört detta inom veteranhobbyn.



Björn Forslund

#2
Hej

Jag har själv en Lier Strada på Scania BF76 chassi. Värmlands Bussveteraner har en Lier Fjord. Båda fd GDG bussar.
Några Liervrak har jag sett på foto, oftast fd husbussar.
Stradan har en stor välvd bakruta, men andra Lierbussar brukar ha tvådelad bakruta, det är väl planglas och går att beställa hos bilglasfirma. Skrev du att den hade samma rutor bak o fram? Känner jag inte igen, måste vara någon specialare?
De Liertyper jag känner till är Strada, Continental o Fjord. Stradan hade takförhöjning och en spetsig front.

/Björn

Ersa

Jag höll just på att gå igenom dåliga bilder, när jag ramlade in på denna tråd. Denna vagn är ingen reservdelsbuss, men kanske nog intressant att se på bild även om bilderna är suddiga? Tagna på Västerslätt, Umeå 2009-02-06:





EGM736
Scania-Vabis BF7659 148 Lier Strada Luxus -66
GDG 270
F. Brännström
(Ombyggd till husbuss)
10 ägare 080806

Björn Forslund

Kul!
Likadan som min Strada som är fd GDG 2760. Är numret du skrev korrekt? Borde börja på 26 något om det är en av de Stradorna som kom 66. Eller är det gammalt nummer sedan innan de ändrade nummersystem?

De här första Stradorna till GDG hade ursprungligen toalett, en primitiv sådan, som inte var så lyckad. De byggdes senare om med godsutrymme baktill o användes som expressbussar.

Stina

Hej!

Jag har varit i kontakt med killen i Drammen som har en Lier, han var trevlig men kunde inte bistå med någon hjälp.
Fronten på vår ser ungefär likadan ut som den i Drammen fast vindrutorna verkar lägre på den och den har samma nivå på hela taket.
Det har funnits flera av samma model som vår i Sverige, jag kommer ihåg när jag var liten och åkte med "gubben", med jämna mellanrum stötte vi på bussar av samma model. Husbussen i Umeå liknar en del av de som Inter Tours i Malmö hade.

På någon sida här på forumet har jag läst om Bengt Rosberg som var kusin till min mor, hans första buss var en Scania/Lier, identisk med vår. Det bör ha varit i slutet av 60-talet som Bengt startade Rosberg Touring med kontor på Spångatan i Malmö. Bland hans första researrangemang var resor till Polen i samarbete med Polska statens resebyrå, Orbis. I början körde "gubben" med sina bussar och efter en tid köpte Bengt en beg. Scania/Lier av en bussåkare i Ö.Sönnarslöv utanför Tollarp.

Dessa bussar var bygda med delad bakruta, identiska med vindrutorna.
Jag känner till möjligheten att få tillverkat fönster i Finland. Min reservdelsbuss har en helt ny ruta som kommer därifrån, jag har en diffus prisbild också, därför försöker jag hitta beg. i första hand.

http://www.liernett.no/?artikkel=1766

Den här bussen är nog samma som vår res.delsbuss förutom dörren, vår sitter framför axeln. Fronten är identisk med HAB001 som ska renoveras.

Jag kan passa på att dementera uppgiften att Rosberg numera skulle pyssla med travhästar, han var aldrig specielt intresserad av hästar och dessutom är han numera på ett ställe där jag inte tror det finns några hästar.
Jag har ingen kontakt med varken släkten eller min mor men sist vi pratade om Bengt sa hon att han gått ur tiden för några år sedan.

Stina.

Ola Almquist

Hittade en svensk buss som är ganska lik bussen i Drammen:
http://www.tram.se/arvikabuss/index.php?page=bussar&id=18
http://www.tram.se/arvikabuss/. Denna sida kände jag inte till förut.

Bussen i Drammen:
http://www.rhf.no/images/bevarte/F-1029.jpg

M.v.h.
Ola

Stina

Citat från: Ola Almquist skrivet 20 februari 2009, 20:45:07 PM
Hittade en svensk buss som är ganska lik bussen i Drammen:
http://www.tram.se/arvikabuss/index.php?page=bussar&id=18
http://www.tram.se/arvikabuss/. Denna sida kände jag inte till förut.

Bussen i Drammen:
http://www.rhf.no/images/bevarte/F-1029.jpg

M.v.h.
Ola

Dom var ju snarlika, jag är imponerad av allas förmåga att hitta bilder på olika objekt.
Så snart hjälp dyker upp ska jag stoppa in bilder på förödelsen i garaget, jag skulle vilja veta vilken modelbeteckning vår buss har.

Stina.

JAB

Den är tämligen lik den buss som "Hambergs i Vendel" körde skolbuss mellan Vendel och Centralskolan i Örbyhus med, vet däremot inte vad som hände med den bussen.

Stina

Nu har datahjälp kommit så nu ska det komma bilder på vår gamla Lier. Nu är den stora frågan, är det någon som vet vad karosstypen heter?

Stina.













Staffan Sävenfjord

Citat från: Stina skrivet 21 februari 2009, 15:01:49 PM
Nu har datahjälp kommit så nu ska det komma bilder på vår gamla Lier. Nu är den stora frågan, är det någon som vet vad karosstypen heter?

Stina.




Det bör vara en Continental. Men jag är inte 100 procent säker.
Kul att se den här bussen igen. Den 19 augusti 2005 var jag nämligen på besök hos Helsingborgstrafikens museiförening och medan vi satt där bland bussarna och bjöds på en vickning kom in kille in och sa att han hade en buss utanför, som han bogserat dit och som han skänkte bort till den som ville ha den om de bara såg till att den kom ifrån hans gård. Han bodde någonstans i närheten, det kan inte ha varit långt från Gantofta. Nu vet jag inte vad som hände sedan, men han tog i alla fall med sig bussen hem igen. Det gick rykte om att någon av de närvarande hade lovat ta hand om bussen, men jag fick det aldrig det bekräftat.
Och så dyker bussen upp här igen. Världen är inte bara liten, den är fantastisk också:


För jämförelse med en Strada visar jag också en reprisbild på Björn Forslunds buss:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Alltid lika trevligt att se min "Anna Nicole"! Synd att detta evenemang inte kan upprepas regelbundet, som de norska bussträffarna!

yngrot

Det var första gången jag fick se den. Hur många såna fanns det i Sverige??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Stina

#13
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:09:54 PM
Det bör vara en Continental. Men jag är inte 100 procent säker.
Kul att se den här bussen igen. Den 19 augusti 2005 var jag nämligen på besök hos Helsingborgstrafikens museiförening och medan vi satt där bland bussarna och bjöds på en vickning kom in kille in och sa att han hade en buss utanför, som han bogserat dit och som han skänkte bort till den som ville ha den om de bara såg till att den kom ifrån hans gård. Han bodde någonstans i närheten, det kan inte ha varit långt från Gantofta. Nu vet jag inte vad som hände sedan, men han tog i alla fall med sig bussen hem igen. Det gick rykte om att någon av de närvarande hade lovat ta hand om bussen, men jag fick det aldrig det bekräftat.
Och så dyker bussen upp här igen. Världen är inte bara liten, den är fantastisk också:


För jämförelse med en Strada visar jag också en reprisbild på Björn Forslunds buss:


Det är enklare än så, killen som kom med bussen var jag och den bogserades inte, jag körde den dit och därifrån.
Situationen var följande: när "gubben" gick ur tiden hade han en oerhörd massa saker av skilda slag, omfattningen är svår att förklara men man kan säga att läget var exeptionelt. Bland sakerna fanns tre fordon som vi ganska tidigt insåg att de borde bevaras för eftervärlden. En st Imperial Limousin från -55, den har visat sig vara nr. 1 av 127 bygda, en st Scania-Vabis L75 från -62, den brann tyvärr upp tillsammans med huset den stod i när någon tuttade fyr på kåken, och så den här Lierbussen.

Boet innehöll dessutom fem olika fastigheter och fastighetsgrupperingar i komunen som vardera var som en mindre komunal soptipp, dessutom har jag och min bror ett mellanstort åkeri att sköta. Redan då hade jag börjat renovera några gamla lastbilar.

Därför föddes ideèn att skänka bort bussen till någon som kunde ta hand om den, det viktigaste för oss var inte att äga den utan att den skulle överleva. Det kändes som en bra idé att köra ner bussen till Lasse Larssons tillhåll i Fastmårup, det var bara ett par km från stället där bussen stått de senaste 15 åren. Väl där var många intresserade men ingen visade seriöst intresse så det hela rann ut i sanden och vi bestämde oss för att fixa till den på egen hand.

Det var mer än en som erbjöd psykhjälp när jag fick för mig att åka ut och starta bussen, den var inte använd på 25 år och under den tiden var den startad en gång för ca 15 år sedan. Efter förvånansvärt lite förberedelser startade bussen och gick som en klocka, tyvärr var motorn sönderfrusen och läckte en del vatten. Grannarna jublade när bussen backade ut ur buskaget där den varit parkerad och dom såg en framtid utan denna "skamfläck". Jag kan upplysa om att dom inte var lika förtjusta när jag några timmar senare kom tillbaka och parkerade bussen på samma ställe!

Bussen blev så småningom flyttad till Ättekulla i Helsingborg där den skulle tas in på en vekstad där en äldre man skulle hjälpa mig med karossarbetena, tyvärr blev detta aldrig av och det enda som hände var att de fönster som inte redan var sönder är det nu.
Vi hittade så småningom en lämplig verkstad i närområdet som inköptes för att hysa de olika gamla klenoderna.

Just nu består samlingen av en F12 -90 som är klar och är lagrad tills veteranstatus infaller, den bilen har rullat 230.000 mil och jag har haft den sen den var ny. Scania 141 -78, den bilen hade jag själv under fyra år i mitten på 80-talet, Scania 140 bärgningsbil -73 inköpt av Swebölle i Danmark fem st Imperialer från -55 -56 varav en coupé -56 är färdig, en Camaro -77 och några Cadlilacar, Volvo B54 -69 och så Lierbussen.

Har du fler bilder från Fjärestad får du gärna skicka dom till mig. herrstina@gmail.com

Stina.




















Moderators edit i inlägget är rent redaktionellt.

Björn Forslund

Det var mycket intressant läsning. Jag (som gillar norsk karossdesign, har en Lier o en Larvik, båda Scania BF) hoppas att denna ovanliga buss du har blir iordningställd och bevarad. Men jag är medveten om att antalet objekt som bör bevaras vida överstiger antalet aktiva entusiaster.
Vore kul att se bilder på Scania 140-141:orna du nämner!
/Björn