Ösmogaraget (många bilder)

Startat av Ingwar Åfeldt, 19 januari 2009, 21:07:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Mycket trevligt bildsvep. Man tackar och bockar Ingwar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2009, 23:25:38 PM
Mycket trevligt bildsvep. Man tackar och bockar Ingwar..

Tack! Det som man ofta missar när man tar bilder är att ta bilder av vardagen. De bilderna blir intressantare ju äldre de blir. Önskar att jag tagit många fler vardagsbilder under årens lopp.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.


Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar



****
Tack Ingwar.
Inte bästa tänkbara bild på släpet, men man är glad ändå. Bussen blev bättre  :)   
För övrigt håller jag med dig om att man plåtar för lite vardagsbilder. Det vaaanliga, känns inte intressant medan det pågår, men blir senare det mest intressanta - då är det så dags....  Jag lider av samma fenomen  :-[

HJP

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 21:06:44 PM
När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen. Jag tog busskortet senhösten 64 och fram till jag flyttade till SJ i Linköping vid nyåret 71 körde jag Volvo en gång. Det var en s k raket som var inlånad från Råsta. Jag fick den på min tur och körde tomt till Skogås och sedan linje 742 till Ölandsgatan. När jag startade från Skogås tappade motorn all ork och färden till Stockholm skedde i en hastighet av 30-40 km/h. 40 i nedförsbackarna.

M v h
Ingwar

OK. 1570 och 1732 skrotades vintern 62/63 så det var innan din tid. Håller med ang "Raketer" och även H20 (Volvo/Hägglund). Det var först när jag såg/åkte med H80 (Volvo/Hägglund) i Solna som jag tyckte att Volvo hade börjat bygga riktiga bussar.
/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 21 januari 2009, 18:20:52 PM
OK. 1570 och 1732 skrotades vintern 62/63 så det var innan din tid. Håller med ang "Raketer" och även H20 (Volvo/Hägglund). Det var först när jag såg/åkte med H80 (Volvo/Hägglund) i Solna som jag tyckte att Volvo hade börjat bygga riktiga bussar.
/Gunnar

Ja, det var nära att Volvo hade slutat med bussar i mitten av 60-talet. Det var en Tage Johansson, tror jag, vid SJ Billinjer i Stockholm som övertalade Volvo att göra en förbättrad B755:a med starkare motor, till att användas för ledbussar. Det visade sig blii ett lyckkast för Volvo och succen B58 var född.

Mr H

Hihi jag har hört att med H20 kunde man inte bromsa och styra samtidigt (vilket ju kan vara bra att kunna då och då ex.vis vid väjning!) då servon var alldeles för svag! Riktiga åbäken var det!

Tage Johansson blev väl chef för SL:s tekniska avdelning sedemera efter det att han "uppfunnit" B58?

Mr H

Björn Forslund

Jajamän, han lyckade efter en intensiv lobbningsverksamhet få SL:s volvohatande ledning att börja köpa Volvo igen på 70-talet. Detta säkert efter goda erfarenheter av H80-H81 (H84 talade man nog tyst om) Hade inte Tage Johansson drivit på Volvo om B58:an hade det kanske inte funnits några volvobussar idag.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 21:06:44 PM
När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen.
M v h
Ingwar

Som inflyttad till Huddinge fr storstaden aug-60 gjorde jag först bekantskap med CF 3065 och 3066 som brukade gå på linje 20 till Fredriksdal. "Jugoslaven" brukade köra. Dessutom de gamla Scaniorna 1180, 1218 och 1220 fr 1947-49 med kassaapparat på motorhuven som brukade gå på linje 22 till Tullinge Gård. Här brukade en liten farbror med glasögon köra.
/Gunnar

bilomnibussen

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.


Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar

Hej! Mycket trevliga bilder! Långskorpan är en SKV men är inte kärran också tillverkad hos SKV i Katrineholm?
Mvh Jan G



Björn Forslund

Är kärrans kaross gjuten i glasfiberarmerad plast? Tänkte på en SAABO husvagn när jag såg den.

/Björn

Ingwar Åfeldt

Busskontoret i Ösmo är ett av få, kanske det enda, som har fått sig tillägnad en egen nål. Jag kommer inte ihåg bakgrunden till nålen, men jag har den kvar.


Det står SL på busskontorets fönster.

M v h
Ingwar



Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 januari 2009, 11:24:44 AM
Är kärrans kaross gjuten i glasfiberarmerad plast? Tänkte på en SAABO husvagn när jag såg den.

/Björn



Jag tror nästan det, då den lär vara byggd av SKV.
Helt säker är jag dock inte.
Det fanns ingen sådan kvar när jag började vid SJ Buss 1984.

/Christian

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 25 mars 2009, 07:08:20 AM
Busskontoret i Ösmo är ett av få, kanske det enda, som har fått sig tillägnad en egen nål. Jag kommer inte ihåg bakgrunden till nålen, men jag har den kvar.

M v h
Ingwar
****
He he! Det var en kul grej. Har aldrig hör talas om något liknande  :)

HJP

Ingwar Åfeldt

Hittade en kartong med lite fler "minnen", bl a med tjänst 3219. Det var en tur jag hade stadigt innan jag flyttade till SJ i Linköping nyåret 70/71.

Tjänsten såg ut så här:




M v h
Ingwar



Björn Forslund

Ojoj...

Just hpl "Pensionärhemmet" nyttjade jag under de år jag bodde i Sunnerby och tog 729 till Tumba...Tyvärr var  CF redan historia då, under åren från 1989 o framåt. 729:an gick då mest med H10 från Eriksbergsgaraget.
Mycket intressant att ta del av forna tider på södra Södertörn.

/Björn