Ösmogaraget (många bilder)

Startat av Ingwar Åfeldt, 19 januari 2009, 21:07:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Några bilder från SJ's bussgarage i Ösmo från slutet av 60-talet. Det fanns faktiskt en garagebyggnad som hade plats för två mindre bussar men den användes mycket lite eller inte alls på den tiden. Jag fick förflyttning från SJ Buss i Huddinge till Ösmo 1966. Ösmo löd under Huddinge. Det fanns också några bussar placerade i Nynäshamn. De användes i stadstrafiken i Nynäshamn (linje 739) och på linje 737 Nynäshamn - Stora Vika - Sorunda - Tungelsta - Västerhaninge - Stockholm. Slutligen fanns en buss placerad på Torö, linje 735. Ett minimalt garage fanns vid Ankarudden för den bussen. 1969 tog SL över verksamheten. Det innebar dock inga omedelbara förändringar.

Jag kommer inte ihåg det exakta antalet bussar som fanns i Ösmo men det bör ha varit 12-15 stycken. Busskontoret och personallokalerna var inrymda i Ösmo station, kontoret på bottenvåningen med ingång från väntsalen och personallokalerna en trappa upp där en mindre lägenhet (rum och kök) disponerades för ändamålet.

Chef för Ösmogaraget var på den tiden den legendariske trafikmästaren Ivar Andersson. Det fanns också en garagearbetare, Börje, för skötsel och smärre underhåll av bussarna.



Här syns den s k bussplanen. Bortanför bussarna syns en mindre grå byggnad. Det var själva garaget med dörrar på den bortre gaveln.



Från knuten på garaget skymtar stationshuset på andra sidan järnvägen.



Vintertid kopplades en elkabel till en kylvattenvärmare i bussarna. Kylvattnet pumpades hela tiden runt i bussen och höll den någorlunda varm.



Efter att SL tagit över fick Börje en bod uppställd vid planen.



Ibland var förarna tvungna att själva tvätta sina bussar. Här håller Buss-Johan på att tvättar av sin buss.



Gods var en daglig företeelse. Linje 731 0ch 737 som båda gick in till Ölandsgatan i Stockholm hämtade sitt gods på Södra station. Här har 731 ankommit från Stockholm och föraren lastar av en del gods.



Tur 33 redo att åka ut till Örlogsbasen på Muskö och hämta personal.



Börje på väg över till busskontoret. Busskontoret var inrymt på bottenvåningen i högra änden på stationshuset och personallokalerna ovanpå, en trappa upp.



Tkm Ivar Andersson. Kunde se barsk och vresig ut men var en mycket trevlig person.



Utsikt från personallokerna. Bussplanen skymtar på andra sidan järnvägen.


I dag ser det helt annorlunda ut i Ösmo. Den enda byggnaden som står kvar i dag är stationshuset, men det används inte längre som stationshus.

M v h
Ingwar



Muk

Trevligt! Det är intressant att få den överblick som en bildserie ger. Fashinerande, trots att jag inte har någon relation till platsen.  :)

Karsten

Instämmer! Mycket trevligt! När fick linjerna nummer i 800-serien?

Ingwar Åfeldt

Tack för kommentarerna. Ändring till linjenummer i 800-serien skedde (om jag inte minns fel) den 18 juni 1973.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:47:20 PM
Tack för kommentarerna. Ändring till linjenummer i 800-serien skedde (om jag inte minns fel) den 18 juni 1973.

M v h
Ingwar

Jo, det stämmer. Det var alltså i samband med att X1 började gå på Nynäsbanan. De första månaderna dock bara till Jordbro.
Mycket, mycket trevliga bilder. CF-ar kan aldrig vara fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Underbart med bilder från hemtrakterna! Stationshuset och några av kåkarna i bakgrunden finns kvar, annars är allt annorlunda numera.
Men den översta bilden, den måste väl vara från innan Dagen H? Man skymtar ju en gul SJ-vagn till vänster, och några Hägglundare syns bland CF:arna?

Hälsn
Björn

Zella


Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 januari 2009, 22:03:36 PM
Underbart med bilder från hemtrakterna! Stationshuset och några av kåkarna i bakgrunden finns kvar, annars är allt annorlunda numera.
Men den översta bilden, den måste väl vara från innan Dagen H? Man skymtar ju en gul SJ-vagn till vänster, och några Hägglundare syns bland CF:arna?

Hälsn
Björn

Visst är den översta bilden från före högertrafikens införande. De två Hägglundarna är/var i 2800-serien. Kommer inte ihåg de korrekta numren just nu. En annan gammal vagn som man kan skymta fronten på är 2204 och den försvann från Ösmo (liksom Hägglundarna) i samband med högertrafiken.

Den gula SJ-vagnen (en långskorpa) var avställd något år innan högertrafiken och stod kvar något år efter.

M v h
Ingwar

Mr G

Instämmer i hyllningskören! Mycket intressant bildreportage. Mer sånt den som mäktar. Tack Ingwar.

吉先生

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 19 januari 2009, 21:07:43 PM


Utsikt från personallokerna. Bussplanen skymtar på andra sidan järnvägen.

M v h
Ingwar
****
Även jag tycker att dessa bilder är intressanta. Tackar&Bockar!
Fastnade för bilden ovan, även om den inte innehåller så mycket buss - mer bananer, faktiskt  ;)
Längst bak till vänster, kan man emellertid skymta en mycket ljus buss och ett litet släp. Finns det händelsevis någon bättre bild på dessa?

Undrar
HJP

Ingwar Åfeldt

#10
Citat från: HJP skrivet 20 januari 2009, 09:27:47 AM
****
Även jag tycker att dessa bilder är intressanta. Tackar&Bockar!
Fastnade för bilden ovan, även om den inte innehåller så mycket buss - mer bananer, faktiskt  ;)
Längst bak till vänster, kan man emellertid skymta en mycket ljus buss och ett litet släp. Finns det händelsevis någon bättre bild på dessa?

Undrar
HJP

En anings aning bättre bild är väl denna. Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.


Släpet till vänster slutade att användas efter 1973 då linje 731 slutade gå in till Ölandsgatan och därmed i stort sett godshanteringen också upphörde.

M v h
Ingwar



Gunnar D

Tack för de intressanta bilderna!

Lite info från "Linjevagnar Huddingelinjerna 24/10 1962":
Invnr Fabr/Typ          Årsmod
2228      ScV/BF 63         1952
2229            "                  "
2230            "                  "
2231            "                  "
2232            "                  "
2233            "                  "       Nykvarn

2835      ScV BF 7363      1959
2836            "                  "
2855            "                  "
2856            "                  "

Kanske du känner igen några av dessa som kanske kan återfinnas på bilderna.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 19:06:45 PM
Tack för de intressanta bilderna!

Lite info från "Linjevagnar Huddingelinjerna 24/10 1962":
Invnr Fabr/Typ          Årsmod
2228      ScV/BF 63         1952
2229            "                  "
2230            "                  "
2231            "                  "
2232            "                  "
2233            "                  "       Nykvarn

2835      ScV BF 7363      1959
2836            "                  "
2855            "                  "
2856            "                  "

Kanske du känner igen några av dessa som kanske kan återfinnas på bilderna.

Mvh Gunnar



Tack för de uppgifterna! Jag är 98% säker på att "långskorpan" är 2233. Det låter väldigt bekant. Vad det gäller Hägglundarna så måste de ha varit 2855 och 2856. Jag har ett papper med deras nummer så jag skall leta reda på det. Tack för hjälpen!

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 januari 2009, 18:02:22 PM
Någonstans har jag en liten plåt med bussens inventarienummer (jag tror det var 22XX), men den ligger i en kartong någonstans så allt jag kan säga just nu är att det är en s k långskorpa.
M v h
Ingwar

Ur min kartong:
"1570" och "1732". Minns du dessa?

Enl listan 24/10 1962:

1570     Volvo B513      1950
1732     ScV B22         1948


Jag minns att 1570 körde i diket en vinterdag på linje 15 på väg till Källbrink 1961-62.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 20 januari 2009, 20:55:22 PM
Ur min kartong:
"1570" och "1732". Minns du dessa?

Enl listan 24/10 1962:

1570     Volvo B513      1950
1732     ScV B22         1948


Jag minns att 1570 körde i diket en vinterdag på linje 15 på väg till Källbrink 1961-62.

Mvh Gunnar

När jag började på SJ Buss i Huddinge 1964 som extra garagearbetare så var det ett renodlat Scania-garage. Jag såg inte någon 1570 och kommer inte heller ihåg 1732. Så, tyvärr väcker numren inga minnen. Jag tog busskortet senhösten 64 och fram till jag flyttade till SJ i Linköping vid nyåret 71 körde jag Volvo en gång. Det var en s k raket som var inlånad från Råsta. Jag fick den på min tur och körde tomt till Skogås och sedan linje 742 till Ölandsgatan. När jag startade från Skogås tappade motorn all ork och färden till Stockholm skedde i en hastighet av 30-40 km/h. 40 i nedförsbackarna.

M v h
Ingwar