Rimbogaraget

Startat av Viking, 16 januari 2009, 19:26:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Viking

Det ser väl inte riktigt ut så här längre....




Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Roland Hn

nej det gör det inte. Men visst var det en härlig tid,trots allt.

Mikael T Nilsson

Citat från: Viking skrivet 16 januari 2009, 19:26:10 PM
Det ser väl inte riktigt ut så här längre....





Trevliga bilder! Jag ser att du fick flera H52:or på bild i Rimbo. Enligt mina anteckningar ska endast H52 4764 varit stationerad i Rimbo. Men det kan vara H52:or på besök från Hallstavik (4763) eller så har det funnits fler H52:or stationerade i Rimbo.

H81:an på bilden skulle kunna vara vagn 6718 som var stationerad där 1984-85.




Hår kommer två andra bilder från Rimbogaraget, tagna några år senare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Viking skrivet 16 januari 2009, 19:26:10 PM
Det ser väl inte riktigt ut så här längre....

Precis. 2007 såg det nya garaget ut så här, men idag är de flesta av dessa gamla Säfflevagnar ersatta med blåa B9S.


Mikael T Nilsson

Citat från: Verspieder skrivet 17 januari 2009, 13:35:24 PM
Precis. 2007 såg det nya garaget ut så här, men idag är de flesta av dessa gamla Säfflevagnar ersatta med blåa B9S.



Snygg kvällsbild! Det nya garaget ligger i utkanten av Rimbo nära väg 280 mot Hallstavik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Broman

Citat från: Viking skrivet 16 januari 2009, 19:26:10 PM
Det ser väl inte riktigt ut så här längre....



Jättefina bilder, för mig som bara sett nya garaget (eller snarare är det väl en uppställningsplats).
Var exakt låg det gamla? Vid lokstallet, vid stationen eller bakom mejeriet eller?
Och bron på den här bilden, vart ledde den?

Ersa

#6
Citat från: Ulf Broman skrivet 18 januari 2009, 14:30:46 PM
Jättefina bilder, för mig som bara sett nya garaget (eller snarare är det väl en uppställningsplats).
Var exakt låg det gamla? Vid lokstallet, vid stationen eller bakom mejeriet eller?
Och bron på den här bilden, vart ledde den?

Om man som jag bara sett det "nya Rimbo" och på gamla bilder inte ser stationshuset, mejeriet eller någon av de andra gamla husen som är byggda före 1980 är det ohyggligt svårt att veta var i Rimbo bilden är tagen.

Nu kan jag vara helt fel ute, så rätta mig om det behövs:
Men min gissning är att bilden är tagen mot väster. Rakt framför oss ser vi Roslagsvägen, och till höger ser man Bangårdsvägen som leder ner till Vallbyvägen och dagens Fridströmsgarage. Rakt åt höger går väg 77 & 280 norrut mot Norrtälje resp Edsbro. "10 cm" utanför bildens högra kant finns OK-macken samt den lilla ICA-butiken som idag är närbutiken "Stinsens närlivs". Bron på bilden torde vara den gamla bron över banvallen. Det tog ju rätt många år innan man rev bort bron över banvallen, drog om vägarna och byggde dagens fula centrum med busstorg, badhus och allt.

Garagebyggnaden på den översta bilden är helt obekant för mig, och är nog riven sedan många år. Notera att man ser bron även på denna bild, till höger, samt vägskyltar. Antagligen står det "<- Stockholm 60" resp "Uppsala 50 ->" på dessa. Garagebyggnaden torde stå bredvid banvallen (dagens 280 mellan korsningen och högerkurvan innan mejeriet). Kör man in bussarna i garaget borde dessas fronter vara riktade rakt mot dagens busstorg.

Ulf Broman

Citat från: Verspieder skrivet 18 januari 2009, 19:00:40 PM
Om man som jag bara sett det "nya Rimbo" och på gamla bilder inte ser stationshuset, mejeriet eller någon av de andra gamla husen som är byggda före 1980 är det ohyggligt svårt att veta var i Rimbo bilden är tagen.

Nu kan jag vara helt fel ute, så rätta mig om det behövs:
Men min gissning är att bilden är tagen mot väster. Rakt framför oss ser vi Roslagsvägen, och till höger ser man Bangårdsvägen som leder ner till Vallbyvägen och dagens Fridströmsgarage. Rakt åt höger går väg 77 & 280 norrut mot Norrtälje resp Edsbro. "10 cm" utanför bildens högra kant finns OK-macken samt den lilla ICA-butiken som idag är närbutiken "Stinsens närlivs". Bron på bilden torde vara den gamla bron över banvallen. Det tog ju rätt många år innan man rev bort bron över banvallen, drog om vägarna och byggde dagens fula centrum med busstorg, badhus och allt.

Garagebyggnaden på den översta bilden är helt obekant för mig, och är nog riven sedan många år. Notera att man ser bron även på denna bild, till höger, samt vägskyltar. Antagligen står det "<- Stockholm 60" resp "Uppsala 50 ->" på dessa. Garagebyggnaden torde stå bredvid banvallen (dagens 280 mellan korsningen och högerkurvan innan mejeriet). Kör man in bussarna i garaget borde dessas fronter vara riktade rakt mot dagens busstorg.

Ja, då börjar jag fatta och det stämmer nog bra. När jag tittar närmare ser jag  att första och andra bilden bör vara tagna samtidigt, och att garaget står på den plats där det är en grusplan med P-Platser, precis vid T-korsningen Uppsalavägen-Roslagsvägen på nordost-sidan av bussterminalen. Och, det låter ju rimligt att det var järnvägen som byggde bussgaraget och att man byggde det på något ledigt utrymme som man disponerade, dvs. det hamnade nära spåren.
Jag hoppas att de som vet bättre kan bekräfta.
Och är Norrortsmickes bilder tagna mot nordost (OK-macken ligger då bakom det vänstra gula huset)?

Viking

Hej på er!

Beskrivningarna av läget är helt perfekta. Kan väl bara nämas att det dessutom fanns en liten kiosk i macken på samma sida som garaget där undertecknad som liten alltid skulle ha en storstrut när vi passerade, men aldrig lyckades trycka i mig den.

Några H52or har jag inget minne av att det var stationerade i Hallstavik, däremot var det i början av åttiotalet istort sett enbart H52or stationerade i Rimbo.

När jag kommet lite längre i scannandet har jag lite mer bilder från området, varav en hel del med H52or.

6718 stämmer nog bra.

//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ersa

Citat från: Viking skrivet 19 januari 2009, 07:48:03 AM
Beskrivningarna av läget är helt perfekta. Kan väl bara nämas att det dessutom fanns en liten kiosk i macken på samma sida som garaget där undertecknad som liten alltid skulle ha en storstrut när vi passerade, men aldrig lyckades trycka i mig den.

På ungefär samma ställe (Roslagsvägen 2), dock i en nyare byggnad, finns även idag en äkta korvkiosk med namn "Nya Vallbygrillen". :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Viking skrivet 19 januari 2009, 07:48:03 AM
Hej på er!
Några H52or har jag inget minne av att det var stationerade i Hallstavik, däremot var det i början av åttiotalet istort sett enbart H52or stationerade i Rimbo.

//Viking

Hej,

Enligt mina anteckningar ska minst en H52:a har varit stationerad i Hallstavik: 4763.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Viking

Dina anteckningar har säkert mer rätt än mitt minne...  ;D


//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Viking

Hittad ett par Rimbobilder till.




Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Viking

Ännu en bild från Rimbo....


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Ulf Broman

Citat från: Viking skrivet 14 mars 2009, 10:00:01 AM
Ännu en bild från Rimbo....


Trevligt, nu börjar jag känna igen mig mer och mer. Hoppas du fortsätter leta!