Mer SL, sent 80- tidigt 90-tal

Startat av Anders Lundén, 10 januari 2009, 21:26:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Wennerlid

Haha, jag ska tänka på saken. Det är mest bilder från tiden i Norrtälje jag har, tyvärr så fotograferade jag ingenting under min tid i Björknäs vilket jag ångrar bittert.

//Niclas

Viking

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 januari 2009, 19:28:43 PM
Vem som körde vad skall jag låta vara osagt, men jag minns att 524:an gick i slutet av 80-talet eftersom jag då nyttjade den för att komma till säsongsjobbet som julkortssorterare i dåvarande postterminalen i Arninge.
Jag kan tänka mig att det var runt -87, så det kan nog stämma att 524:an gick redan då, men den var länge bara en högtrafiklinje som jag vill minnas gick till Arninge till att börja med för att sedan förlängas till Åkersberga och kortas av igen när 629:an kom som sagt.
Vilka år det rör sig om exakt överlåter jag dock till någon annan att svara på...
I övrigt vill jag passa på att tacka för alla trevliga bilder Anders!
//Fredrik

Jag är uppväxt i Vallentuna. När mitt Bussintresse väcktes (ca 1980) fanns redan linje 524 vad jag kan minnas och gick då mycket riktigt mellan Upplands Väsby och Vallentuna. På den tiden var den tursatt från Märsta, men senare när den mycket riktigt förlängdes till Arninge och Åkersberga gick många eller alla turer från Åkersberga garaget. Om jag inte missminner mig så var det i samband med de första upphandlingarna av SL trafiken så att SL Buss fick köra 524 medan Swebus hade övriga Märsta/Upplands Väsby linjer och då började den tursättas uteslutande från Åkersberga och så småningom även det nyinrättade Vallentunagaraget (finns det kvar?)


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Fredrik Gelin

Vallentuna finns i högsta grad kvar, av någon outgrundlig anledning som underdepå till Märsta (Täby hade känts mer logiskt ur geografisk synpunkt).
Dock har man flyttat från industriområdet bakom gymnasiet till det nyare industriområdet Okvista.
Där bussgaraget tidigare låg har man byggt en Lidlbutik...
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 januari 2009, 19:21:02 PM
Vallentuna finns i högsta grad kvar, av någon outgrundlig anledning som underdepå till Märsta (Täby hade känts mer logiskt ur geografisk synpunkt).
Dock har man flyttat från industriområdet bakom gymnasiet till det nyare industriområdet Okvista.
Där bussgaraget tidigare låg har man byggt en Lidlbutik...
//Fredrik

Nog borde Vallentuna ligga under Täby, kan man tycka. Vallentuna känns idag lite som en återvändsgränd inne i skogen med bra vägar enbart åt väster mot Upplands Väsby och söder mot Täby. De kollektiva förbindelserna mellan Vallentuna och närmsta större ort norrut, Rimbo, är inget för SL att skryta om.

Viking

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 januari 2009, 09:26:03 AM
Vallentuna upphandlades första gången 1994 som ett separat kontrakt (524:an har ju mig veterligt aldrig legat i detta kontrakt när det var separat).

Jag har åtminstone ett minne av att det gick H52 or på linjen i ganska stor utsträckning helt plötslilgt, men det är kanske minnet som spelar ett spratt.... :-)

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Roland Hn

Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland

Viking

Citat från: Roland Hn skrivet 16 januari 2009, 21:11:44 PM
Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland

Så var det säkert, det var väl när Icarusarna försvann därifrån
//Viking

Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)

4224 Gullmarsplan 910318

Tack för ett fint bildsvep. SL hade fem vagnar med littera H46 (Volvo B10M/Säffle boggie): 4221-4225. Om jag minns rätt så hade de följande placering: 4221 (Råsta), 4222-4223 (Björknäs), 4224 (Tyresö/Bollmora) och 4225 (Ösmo).

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM

4863 linje 598 Danderyds sjh 900107. Måste vart en riktig nostalgiförare som sitter med en 17år gammal buss på natten :)

// Anders



Kan det ha varit 4853? Enligt mina anteckningar var 4816-4835 och 4856-4865 stationerade i Björknäs medan 4836-4855 fanns i Råsta. Under 80-talet tursattes en hel del äldre vagnar på Råstas nattlinjer. Minns att de H80-vagnar som flyttades från Kallhäll 1985 ofta gick i trafik på nattlinjerna 591, 592 och 594.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Roland Hn skrivet 16 januari 2009, 21:11:44 PM
Vill minnas att Åkersberga under en kort tid hade H52. Kan det vara under den tiden.
Roland



Hej,

Ja Åkersberga hade en hel del H52:or under några år på 80-talet. Här är en bild på vagn 4774 vid uppställningsplatsen vid Åkersberga stn våren 1988. Bredvid står 4775.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 januari 2009, 10:46:12 AM


Kan det ha varit 4853? Enligt mina anteckningar var 4816-4835 och 4856-4865 stationerade i Björknäs medan 4836-4855 fanns i Råsta. Under 80-talet tursattes en hel del äldre vagnar på Råstas nattlinjer. Minns att de H80-vagnar som flyttades från Kallhäll 1985 ofta gick i trafik på nattlinjerna 591, 592 och 594.

Om jag minns rätt flyttades 4859-65 till Råsta från Björknäs 1989, troligen är det 4863 på bilden.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 17 januari 2009, 17:45:41 PM
Om jag minns rätt flyttades 4859-65 till Råsta från Björknäs 1989, troligen är det 4863 på bilden.

/Peter

Tack för dessa uppgifter. Jag hittade noteringar om att 4859 flyttats till Råsta från Björknäs.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

4859 och 4863-65 flyttades från Björknäs till Råsta 1989, medan 4861 hamnade i Märsta. I slutet av 89 flyttades istället 4837 och 4844 till Björknäs och 4861 kom tillbaka till Björknäs. Den märkligaste flyttningen av H54 var nog våren 1990 då 4823, 4831 och 4834 hamnade i Söderhallen några veckor. 4831 hade då formellt varit slopad sedan 1988 och tillsammans med 4827 och 4858 gått som övningsvagn.

Christian B