Mer SL, sent 80- tidigt 90-tal

Startat av Anders Lundén, 10 januari 2009, 21:26:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Bussen befinner sig på Hamngatan, precis framme vid Nybroplan skulle jag vilja säga!
/J

Cero

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:33:18 AM
H10 i Åkersberga? Vadan detta?

Måste ha varit trevligt för åkersbergaborna att få åka lite fint ibland oxå.

Danne B.

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 januari 2009, 12:03:32 PM
Bussen befinner sig på Hamngatan, precis framme vid Nybroplan skulle jag vilja säga!
/J

Så måste det vara ja... Och fotografen har Berzeli Park till vänster om sig och Dramaten snett till höger...!

//Danne

Karsten

Citat från: Cero skrivet 11 januari 2009, 12:20:16 PM
Måste ha varit trevligt för åkersbergaborna att få åka lite fint ibland oxå.

Ja, H10 var trevliga. Men frågan kvarstår: gick 524 Upplands Väsby-Åkersberga 1991?

Cero

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 18:13:16 PM
Ja, H10 var trevliga. Men frågan kvarstår: gick 524 Upplands Väsby-Åkersberga 1991?

Har tyvärr ingen karta från 1991 men väl från 1990 och 1997. 1990 fanns vad jag kan se ingen 524 alls. Däremot fanns en högtrafiklinje 624 Åkersberga-Danderyds sjh. 1997 fanns linje 524 mellan Upplands väsby-Arninge.

Alltså; startades 524 1991 och gick den då ända till Åkersberga eller gick den till Arninge och föraren har av någon anledning gjort en avstickare till Åkersberga? Eller har bussen gått på 624 och snabbt skyltats om efter fullgjort uppdrag för att inte attrahera resenärerna?

Peter Rost

Kan ju vara att föraren gjort en avstickare, eller kan det ha varit så att bara vissa turer gick till Åkersberga?

/Peter

Stefan Norin

Såvitt jag minns gick 524 till Åkersberga fram tills 629:an startades (-92?). Tror att den fanns redan -87.

Roland Hn

Sent 80tal gick väl 524 Upplands Väsby Vallentuna. Förlängdes väl senare till Arninge, för att sedan förlängas till Åkersberga

Roland Hn

Vill också påminna mig om att några turer kördes från Åkersbergadepån.

Fredrik Gelin

Vem som körde vad skall jag låta vara osagt, men jag minns att 524:an gick i slutet av 80-talet eftersom jag då nyttjade den för att komma till säsongsjobbet som julkortssorterare i dåvarande postterminalen i Arninge.
Jag kan tänka mig att det var runt -87, så det kan nog stämma att 524:an gick redan då, men den var länge bara en högtrafiklinje som jag vill minnas gick till Arninge till att börja med för att sedan förlängas till Åkersberga och kortas av igen när 629:an kom som sagt.
Vilka år det rör sig om exakt överlåter jag dock till någon annan att svara på...
I övrigt vill jag passa på att tacka för alla trevliga bilder Anders!
//Fredrik

Janne Rickman

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)


4326 Rimbogaraget 900520

// Anders



4326 i mitten av 90-talet nu med extraljus monterad.

/Janne

Niclas Wennerlid

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 januari 2009, 19:41:08 PM


4326 i mitten av 90-talet nu med extraljus monterad.

/Janne

Den bussen har man kört en hel del med uppe i Roslagen, en riktigt trevlig bekantskap.
Har en hel del bilder men ingen scanner tyvärr.

//Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 11 januari 2009, 22:28:52 PM
Den bussen har man kört en hel del med uppe i Roslagen, en riktigt trevlig bekantskap.
Har en hel del bilder men ingen scanner tyvärr.

Levde 4326 i Roslagen hela livet? Rimbodepån hade en del sådana vagnar kvar tills ålderskraven tvingade bort dem kring 2003-04 vill jag minnas.

Niclas Wennerlid

Jag kan inte påminna mig om att 4326 blev förflyttad men omöjligt är det ju inte.
4328 blev flyttad från Rindö till Täby och 4329 landade i Söderort(!) sista tiden innan avyttring.

//Niclas

Fredrik Gelin

Och 4324 slutade väl sina dagar hos Vallentunabuss innan den blev upphuggen/exporterad?
Du får väl skaffa en scanner Niclas, du får väl se till "allmännyttan" av en sådan investering... :D
Dessutom är det inte särskilt dyrt längre, man får nog en multifunktionsskrivare av hyfsad modell för under 1000-lappen numera om man inte har alltför stora krav...
//Fredrik