Lite SL 80-tal...

Startat av Anders Lundén, 10 januari 2009, 20:13:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:37:32 AM
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan! :)

Hursomhelst... Underbar bildkavalkad!!! Bra gjort!!! :) Visa väldigt gärna mer om du har!!! :)

//Danne

Det ser väl vem som helst att det är Hamngatan, snacka om hjärnsläpp...... Enda försvaret är att jag inte tittade på bilden när jag skrev bildtexten 8)
// Anders

Danne B.

Citat från: Anders Lundén skrivet 11 januari 2009, 10:34:02 AM
Det ser väl vem som helst att det är Hamngatan, snacka om hjärnsläpp...... Enda försvaret är att jag inte tittade på bilden när jag skrev bildtexten 8)
// Anders

Lätt hänt! :)

//Danne

Ulf Berlin

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

6522 Linje 340 Centralstation 860825


Hej Anders.
Jättetrevliga SL-bilder från dig också.
Den här bilden var verkligen trevlig då jag aldrig sett en"340"vid denna hållplats själv.
Den blåa hpl-skylten är ju i sig en"goding"./Ulf

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

6313 Björkviks brygga 870601


Nejmen titta, där är ju Peter Errets favoritmotiv!!!

Lutar inte de stackars tallarna mer idag?

Mycket trevliga bilder förresten!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:37:32 AM
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan!

Ja, men det är ju en inlånad buss med förare från landet, han hittar kanske inte så bra...

HJP

Citat från: Cero skrivet 10 januari 2009, 21:06:46 PM
Kul med en bild från mina barndomstrakter. 135:an måste ha varit en av de mest udda linjerna i Stockholm från det att T-bana2 öppnade till dess att den förlängdes till Vårberg för några år sedan. Gick bara i högtrafik vardagar + lördag förmiddag. Två hållplatser från Mälarhöjdens T-banestation till Gillegatan, vändning och retur till T-banan. Där en längre väntetid och så två hållplatser åt andra hållet upp på Klubbacken. Oftast kördes Büssing på linjen under sjuttiotalet och början av åttiotalet. Antar att man ogärna satte ut Scaniavagnarna på en så obetydlig linje. De mer kapabla Scaniorna fick säkert bättre nytta på några av Nybodas tyngre linjer.

Vid Gillegatan fanns för övrigt en kiosk under min skoltid, dit det ofta vallfärdades på lunchrasterna. Gubben som hade den ansågs lite grinig och girig och hade dåligt tålamod med oss ungar. Kiosken låg på gräsplätten mellan förbudsskylten och den blå sandtunnan.
****



Av alla fina bilder, fastnade jag också för bilden från Gillegatan, eftersom det också är mina hemtrakter.
Tyvärr plåtade jag inte bussar, som jag borde, på den tiden. Endast en bild, har jag från Gillegatan. Den har visats tidigare.
Måste rätta dig på en punkt: Kiosken låg utanför bild, ungefär mitt emot den vita bilen.
Både kiosken och vändslingan är borta sedan flera år. Vändslingan användes för återvinningscontainrar, tills villaägaren bakom bussen, klagade bort dem. De var troligen bland Stockholms bäst placerade återvinningscotainrar.

Om jag inte tar fel, så var 135:an SL:s kortaste busslinje. Ersättningslinje 131, ej räknad.
På spårvagntiden hette linjen 161, och trafikerades med s.k. höghus - enmansbetjänade.
Vändslingan är egentligen byggd för vänstertrafik. I högertrafik kom aldrig bakvagnen intill trottoarkanten.

HJP

Niclas Wennerlid

Citat från: HJP skrivet 12 januari 2009, 00:01:02 AM
****




Se där, kul att man fick se turbrickan också. 135 tur 1, undrar om det någonsin rullade tur 2?

//Niclas

Mr H

Hm var det inte t.o.m så att linje 161 var spårvägens sista linje som trafikerades med halvhyttsbussar vilket lär ha inträffat år 1952. Enmansbetjänat.

Tur 2 gick väl på eftermiddagen i gamla turordningssystemet (linjen var en högtrafiklinje med delad trafikering).

Kortaste linje? Ja här kan man verkligen bolla med ord! Linje 161 var aldrig den kortaste enligt HJP:s "regelverk" då linje 131 gick i heldagstrafik men linje 135 var det då den infördes samma datum som snedhissen vid Liljeholmen togs i bruk och linje 131 relegerades till ersättningslinje till hissen. Linje 161 kan dock ha varit den kortaste linjen innan linje 131 öppnades. F.ö tycker jag det är intressant att linje 131 då den öppnades (1960?) blev just linje 131 som alltså indikerade anslutning till en insatslinje (spårvägslinje 13)! Varför inte linje 162 eller 142 eller nå´t sånt? Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!


Mr H
som upplevde sin första livstid vid linjens andra ändstation d.v.s Klubbacken

HJP

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 12 januari 2009, 07:23:24 AM
Se där, kul att man fick se turbrickan också. 135 tur 1, undrar om det någonsin rullade tur 2?

//Niclas
****
Tror att det var tur 1 på förmiddagen, och tur 2 på eftermiddagen.

HJP

HJP

Citat från: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Hm var det inte t.o.m så att linje 161 var spårvägens sista linje som trafikerades med halvhyttsbussar vilket lär ha inträffat år 1952. Enmansbetjänat.

Tur 2 gick väl på eftermiddagen i gamla turordningssystemet (linjen var en högtrafiklinje med delad trafikering).

Kortaste linje? Ja här kan man verkligen bolla med ord! Linje 161 var aldrig den kortaste enligt HJP:s "regelverk" då linje 131 gick i heldagstrafik men linje 135 var det då den infördes samma datum som snedhissen vid Liljeholmen togs i bruk och linje 131 relegerades till ersättningslinje till hissen. Linje 161 kan dock ha varit den kortaste linjen innan linje 131 öppnades. F.ö tycker jag det är intressant att linje 131 då den öppnades (1960?) blev just linje 131 som alltså indikerade anslutning till en insatslinje (spårvägslinje 13)! Varför inte linje 162 eller 142 eller nå´t sånt? Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!


Mr H
som upplevde sin första livstid vid linjens andra ändstation d.v.s Klubbacken
****
He he! HJP:s "regelverk". Jo jo!  ;)

Ja, då fick jag mig lite bättre klokskap. Tackar&Bockar!  :)

HJP

JDS

Citat från: Mr H skrivet 12 januari 2009, 12:18:57 PM
Eller visste man redan 1960 att den ena nya tunnelbanelinjen skulle få numret 13? Tala i så fall om framförhållning!

På SS lämnade man inget oviktigt åt slumpen!  ::)

Cero

Citat från: HJP skrivet 12 januari 2009, 00:01:02 AM
****
Av alla fina bilder, fastnade jag också för bilden från Gillegatan, eftersom det också är mina hemtrakter.
Tyvärr plåtade jag inte bussar, som jag borde, på den tiden. Endast en bild, har jag från Gillegatan. Den har visats tidigare.
Måste rätta dig på en punkt: Kiosken låg utanför bild, ungefär mitt emot den vita bilen.
Både kiosken och vändslingan är borta sedan flera år. Vändslingan användes för återvinningscontainrar, tills villaägaren bakom bussen, klagade bort dem. De var troligen bland Stockholms bäst placerade återvinningscotainrar.

Om jag inte tar fel, så var 135:an SL:s kortaste busslinje. Ersättningslinje 131, ej räknad.
På spårvagntiden hette linjen 161, och trafikerades med s.k. höghus - enmansbetjänade.
Vändslingan är egentligen byggd för vänstertrafik. I högertrafik kom aldrig bakvagnen intill trottoarkanten.

HJP

Trevligt med fler söder om Söderkisar. ;D  Jo det stämmer naturligtvis att kiosken låg lite längre fram. Får skylla på att minnet är bra men kort! Som alltid pluspoäng för bilder med H10. Bussarnas buss (eller åtminstone en av dem).

Peter Rost

Lars, när började du köra i Nyboda?

/Peter

Sune

hej ang161 och enmansbetjänade halvhyttar stämmer verkligen detta var det inte så enmansbetjänade h8or eller kommer jag ihåg fel bodde då i Västertorp   Sune :)

HJP

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 januari 2009, 21:38:57 PM
Ja det stämmer enligt min gamla kalender från 1983 då jag hade "förmånen" att tillbringa ett antal dagar på linjen ifråga ;D
****
Kul! Jag körde också linjen, några gånger på 1970-talet. Man stod still mer än man körde  ;)
Det var ingen höjdare, att köra in till Nyboda på lördagen, för att sitta flera timmar, tills det var dgas för tur 2 att gå ut. Eftersom min mamma bodde cirka 300 meter från vändslingan, så frågade jag om det var okej, att lämna bussen vid Gillegatan. Det gick bra, och mamma bjöd på god lunch. Senare fick jag veta att åtskilliga personer, sprungit efter bussen, som stod inne.
Vid ett senare tillfälle, gjorde jag samma förfrågan, men fick då till svar, att detta var ingen lekstuga  ???  Det blev till att sitta av tiden i Nyboda.

HJP