Lite SL 80-tal...

Startat av Anders Lundén, 10 januari 2009, 20:13:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

Några blandade bilder från SL-land i slutet på 80-talet. Ni som bara kan titta på redigerade och perfekta bilder kan sluta läsa här. Ni övriga som kanske ser motivet och vill ha lite nostalgi oavsett bildkvalitet får gärna fortsätta och titta.

4372 Karlbergs station 880718.

4552 förarplats. Vaxholmsgaraget 850802. Den f.d Surahammarsbussen som diskuterats i andra trådar.

5246 och 4006 Söderhallen. 870605. Är det någon som minns vad den blå Mercedesen 4006 var provbuss för?

Nytt o gammalt i Kallhällsgaraget 861230. Undrar hur vagnutsättning där gick till? :)
5494 6876 5496 och 6899

5559 i Högdalen 860707

5629 Västra Kanalgatan Södertälje 881008

5775 Gillegatan Mälarhöjden våren 88

6313 Björkviks brygga 870601

6515 Alvik 880915

6522 Linje 340 Centralstation 860825

6650 Solna centrum 880323

okänd SJ på 47an Klarabergsgatan, sommar/höst 88

okänd SJ på 56X Fridhemsplan 880823
Någon som minns varför dessa SJ-bussar körde i SL-trafik? Och varifrån lånades dessa individer?

Av alla ovanstående bussar så är det mig veterligt bara 4372 som lever än i dag 2009. Ägd av en privatperson.

Hoppas det blev en kul tillbakablick.
Anders

robbes

väldigt fina bilder vill jag som hatar sl bussar säga, detta är motiv som är fina och inget att det skall bli perfekt utan här är det vardagsbilder i högsta grad visa gärna mera tack

Mr G

Strålande! Jag tittar gärna på dina bilder. F ö var väl de flesta bra fototekniskt också. Att någon är lite blek eller oskarp förtar inget av helhetsintrycket, betyget är förstås mycket väl godkänt ändå! Mycket intressant som sagt. Just de här åren körde jag extra för SL i Hornsberg, men jag försökte alltid att bli utlånad om det gick så jag fick köra på andra ställen också. Så jag har kört från alla de fd SS-hallarna, men aldrig ute i länet. Där gick gränsen för utlåningen. Hade gärna kört de där H80:orna annars om jag hade fått.

Hälsningar Mr G
吉先生

Fredrik Mattsson

BLH 255 = 2024
KSZ 981 = 1932

Uppsala

Peter Rost

#4
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Trevliga bilder för övrigt!

/Peter

Cero

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM


5775 Gillegatan Mälarhöjden våren 88


Kul med en bild från mina barndomstrakter. 135:an måste ha varit en av de mest udda linjerna i Stockholm från det att T-bana2 öppnade till dess att den förlängdes till Vårberg för några år sedan. Gick bara i högtrafik vardagar + lördag förmiddag. Två hållplatser från Mälarhöjdens T-banestation till Gillegatan, vändning och retur till T-banan. Där en längre väntetid och så två hållplatser åt andra hållet upp på Klubbacken. Oftast kördes Büssing på linjen under sjuttiotalet och början av åttiotalet. Antar att man ogärna satte ut Scaniavagnarna på en så obetydlig linje. De mer kapabla Scaniorna fick säkert bättre nytta på några av Nybodas tyngre linjer.

Vid Gillegatan fanns för övrigt en kiosk under min skoltid, dit det ofta vallfärdades på lunchrasterna. Gubben som hade den ansågs lite grinig och girig och hade dåligt tålamod med oss ungar. Kiosken låg på gräsplätten mellan förbudsskylten och den blå sandtunnan.

Mercedesbussen i Söderhallen var såvitt jag kommer ihåg en provbuss för att se om dessa kunde vara ett alternativ till Volvo och Scania. Antar att SL ville få lite bättre konkurrens och kanske också pressa priser. Bussen bedömdes inte hålla måttet bl.a. beträffande förarplatsen. Personligen tycker jag nuvarande tyskbussar (MAN och Mercedes) är lika spartanska som dåtidens Büssing, MAN och Mercedes så uppenbarligen har vi svenskar "växt i" den tyska standarden mer än de tyska bussarna har utvecklats för att passa våra krav (såsom de åtminstone dikterades på 80-talet).

JDS

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

Nytt o gammalt i Kallhällsgaraget 861230. Undrar hur vagnutsättning där gick till?

Scania på dagen och Volvo på natten ser det ut som!

Fredrik Mattsson

Citat från: JDS skrivet 10 januari 2009, 21:09:23 PM
Scania på dagen och Volvo på natten ser det ut som!

tycker det ser ut som....
som vanligt är det varannan..... ;) (citat ur film, vilken ::))

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Det var väl då man inte fick hyra in enbart förare, utan endast förare+buss från andra företag?

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Trevliga bilder för övrigt!

/Peter
Linje 340 gick bara de dagar det var föreställning på Drottningholmsteatern. Jag vill minnas att den kunde gå någon tur ibland både på våren och höstkanten.
/Max

Peter Rost

Citat från: Verspieder skrivet 10 januari 2009, 21:30:57 PM
Det var väl då man inte fick hyra in enbart förare, utan endast förare+buss från andra företag?

Tror att det var något såndant. 43, 47, och 52, var linjer som kördes av olika entrepenörer 1988-89, som jag minns det.

/Peter

Omnilasse

Citat från: Peter Rost skrivet 10 januari 2009, 20:49:48 PM
Förarbrist, sommrarna 1988-89, vill jag minnas. 340 gick ut till Drottningholms Slott sommartid, har jag för mig.

Ja, 340 var ju den speciella teaterbussen som gick ut till föreställningarna på Drottningholms slottseater. Den har väl försvunnit helt sedan några år tillbaka, men fortsatte att gå efter föreställningar till ialla fall rätt nyligen (sista tiden dock såsom de andra sl-linjerna som varit beställningstrafik, utan nummer. Utgick väl från Grand Hotell om jag inte minns fel, via centralstationen?

Karsten

Mycket trevligt Anders! H7T 4372 innan den blev abonneringsvagn, den kan inte gått många år i det utförandet.

Niclas Wennerlid

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 10 januari 2009, 21:27:18 PM
tycker det ser ut som....
som vanligt är det varannan..... ;) (citat ur film, vilken ::))

..damernas! (Citerat ut filmen Repmånad med Lasse Åberg och Loffe Carlsson)

//Niclas

Danne B.

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 20:13:56 PM

okänd SJ på 47an Klarabergsgatan, sommar/höst 88
Hamngatan är det, inte Klarabergsgatan! :)

Hursomhelst... Underbar bildkavalkad!!! Bra gjort!!! :) Visa väldigt gärna mer om du har!!! :)

//Danne