Julblandning Göteborg

Startat av Anders Forsberg, 22 december 2008, 16:06:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Vi tar några äldre Göteborgsbilder när jag ändå håller på.
Risken är att några redan visats förr.

Anders F



Angered Centrum i februari 1978 med ett gäng Scania CR 111M redo för att ge sig av.



En kanske lite grå bild på Volvo/Hägglund nr 614 vid Redbergsplatsen på linje 34



Linje 58 har kommit till Drottningtorget en sommar i mitten av 1970-talet.



En snöig dag någon av de första dagarna i januari 1981. En CR76 på linje 64 i Brunnsparken.



Buss ersätter spårvagnarna på linje 1. På bilden Volvo/Wiima nr 101 vid Linnéplatsen.



Linje 51 vid Linnéplatsen något av de första åren på 1980-talet.



Lite vinterstämning på S:t Sigfrids Plan men en Scania CR-buss på linje 62



Linnégatan med Volvo/Wiima nr 114 på linje 85 på väg upp till Masthugget.


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AL

Före min tid, men väldigt häftiga bilder!   :)



GS-lacken passade perfekt på CR111:orna, men det var väl bara de i 300-serien som fick denna. Eller omlackerades några i 500-serien med just denna lack också?



Kul med CR76:an med de igensatta sidobakrutorna i sann göteborgsk anda!



Detta är väl en CR111:a i 500-serien?

Kinslayer

Helt underbart  ;D Tackar för dessa fina bilder

Richard1250

Gillar den första bilden med alla Scaniorna mumma vad trevliga bilder  :)

Lars Borgemo

Citat från: AL skrivet 22 december 2008, 21:41:09 PM



Detta är väl en CR111:a i 500-serien?

Kan bekräfta det, det sitter en lågt placerad ytterbackspegel (som syns framför näsan på mannen med hatt) på högersidan. Passade man sig inte, kunde man lätt smälla till folk när man körde in till en hållplats. Möjlig förklaring till placeringen kan vara att det var lättare att justera spegeln för hand där nere.
Om jag inte minns fel:
B43 - CR76 & CR110 Vänster och höger spegel uppe
B30 - CR111: Vänster uppe och höger nere
B37 - CR111M: Vänste nere och höger uppe

BTW
Nu får man 41,5 liter soppa för de 415 spänn som det kostar att åka 30 dagar i Göteborg.

Jonas Gustafsson

Mycket trevligt som vanligt. Jag kände nog igen ett par bilder men det är väl bättre att de visas två gånger än ingen alls!

Ang. Scania CR111M så levererades de med 3 typbeteckningar.
B30 501-529 år 1972
B37 301-322 år 1976-77 (förutom 301 som väl kom redan 1974?)
B41 351-390 år 1977-78.

Den nya lacken infördes 1977 så de sista B37:orna (318-322?) och alla B41-or fick denna lack.
Ingen CR111M med äldre lacken omlackerades.

Jag håller med om att det är en trevlig syn med alla CR111M på rad. Så såg det i princip ut hela 80-talet i Angered (med något undantag för Volvo / Wiima och på slutet av årtiondet fler och fler Scania CN112).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars Borgemo

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 22 december 2008, 23:15:31 PM
B37 301-322 år 1976-77 (förutom 301 som väl kom redan 1974?)

//Jonas G
Och under en tid, när 301 (HJZ 318) inte var inköpt av GS utan gick som provbuss hade den nr 331.

M

Bara helt underbart mera sådant Anders.

/M

bilomnibussen

Jag sällar mig till dem som berömmer bilderna. Kul att få se en Wiima med solskärm igen. De var ju mycket vanliga. 85:an åkte jag med lite då och då. Vid ändpunkten fanns en liten barack som rastlokal för förarna. Sommartid ställde de bussen med öppna dörrar utanför så resenärerna kunde kliva på under tiden och föraren fick ha sitt uppehåll i fred. Men ibland höll de sig kvar 5-10 minuter över avgångstiden på helgdagsmorgnarna för att slippa stå och vänta in tid vid Järntorget. En sådan gång stod jag på Fjällgatan och väntade i det längsta, gav upp och gick ner till Järntorget. Då hade bussen anlänt men gick igen innan jag hann fram. Stämningen bland personalen inom Spårvägen verkar ha varit toppen - jag var där på kurs på 80-talet och uppställningen från alla var helt enastående. Hoppas det finns något kvar av den goda andan!
God JUUL! Jan G

AL

Det som finns kvar är månne att lite varstans här och där syns bussar som står över tid vid ändhållplatser - just för att slippa för tidig ankomst till olika hålltider!