Büssing runt om i landet

Startat av bilomnibussen, 13 december 2008, 10:16:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mr G skrivet 14 december 2008, 19:59:14 PM


Den här bussen platsar väl i tråden. Nånstans i Trollhättan 1972.

Nånstans=Drottningtorget!  :)

//Jonas G

Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

HJP

Citat från: john skrivet 18 december 2008, 22:29:19 PM
Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?

John.
****
Jodå, OK hade ett par Büssing. Osäker på vilken typ dock.

HJP

christian berg

Hej,

hitttade lite gamla anteckningar om sålda Büssingvagnar från SL, kan säkert innehålla felaktigheter:

Örebro

H25 5509,5514,5516,5520,5522,5523,5526,5529, 5530, 5531 (två sista reservdelar)
H27 5549,5551, 5555 (5551 fanns/finns tydligen kvar på någon skrot)

Halmstad

H25 5504,5510,5513,5517,5525,5528,5533
H26 5534,5535,5537,5539,5540 (två sista i reserv)

Trollhättan

H25 5505-08,5511,5512,5515,5518,5521,5524,5527,5532,
H26 5536,5541
H32 4084,4104,4118,4119,4140,4145,4160

Vänersborg

H32 4155, 4188 (den senare för delar)

Mobergs trafikskola

H26 5542,5543

OK Trafikskola

H26 5538
H27 5564,5572

Spårvägens musikkår

H25 5519 (kvar till 1982)

Lidingöförening

H32 4149,4211

Spårvägsmuseum

H32 4249

Diverse privata

H27 5571,5577 H32 4033,4049,4051,4079,4083,4100,4178,4179,4182,4185,4220,4277 H38 4004,4008,4013

Tyvärr finns väl bara spårvägsmuseets 4249 kvar. Är det någon som har de nya regnummer på H25-H27 vagnarna elelr kompletteringar?

Mvh
Christian Berg

HJP

Citat från: christian berg skrivet 19 december 2008, 18:25:53 PM

Spårvägsmuseum

H32 4249

Mvh
Christian Berg
****
Tack för den långa listan. Mobergs och musikkåren kommer jag mycket väl ihåg. Kul att bli påmind om sådant. Synd att det inte finns fler Büssing bevarade. Det är väl bara spårvägsmuseets H32:a kvar. Det hade inte varit helt fel med en H33 (den häftigaste av alla dubbeldäckare) t.ex, eller H31.

HJP

bilomnibussen

Hej! Åter till Büssing. Jag får ingen ordning på att bifoga citat.

Se Lars Ödlunds lista långt ovanför!

De Büssing Senator som återfunnits i bilregistret för Örebro län är mycket riktigt de som Lars nämner. Någon T874 har jag inte funnit, vet ej var jag fått numret ifrån, T 875 var en Mercedes-Benz O 309. Büssingen i Karlskoga kom från Södermanlands län och finns mycket riktigt på två ställen i Lars´ lista. Jag har liksom tidigare noterat två bussar med stockholmsnummer här i Örebro under epoken, alltså de är noterade efter att ha setts i trafiken. Då skulle det se ut så här:

Örebro: Büssing Senator 12 R 1962:
T 870, A 75516 ch 260153
T 871, A 75509 ch 260146
T 872, A 75520 ch 260157
T 873, A 75522 ch 260159
A 75510
A 75514

Karlskoga:
T 758 Büssing Senator 12 D 1964, ch 3261271, tidigare regnummer D 628, besiktigad i Nyköping 21 januari 1964 och första registrering 30 januari 1964,  reg på Nora Bergslags Järnväg, Karlskoga och T-nummer 16 maj 1966, 39+29 pass, till nya registret med nummer GKH 216. Vem hade bussen i Södermanlands län och vad blev det av den senare?

Mvh Jan G

Anders Mennerholm

Büssing har ju även förekommit utanför landets gränser.  ;D

Ett glatt gäng i Hannover rostlagar bussar av alla slaghttp://setra-oldtimer.com/?p=70.Imponerande renoveringsprojekt!

Även i Estland har Büssing konkurrerat med Scania och Volvohttp://www.tak.ee/index.php?page=233&Så såg träkarosserna ut i Estland!

Hälsar Anders

john

Det gick även 10st H32 till Trollhättan. Sen 1980 köpte man en till för man krockade två av dom tio men man byggde ihop en av dom två kvadade och köpte en till. Nummren kommer jag inte ihåg men jag har bild på en av dom.

John.

Mr H

Byggde inte Trollhättan en utryckningsbuss av en av sina H32:or? Någon som har bild?
Vad skulle den kunna köra om på utryckning! ;-))
Hur slutade den sina dagar?

Mr H

Cero

Det var en nyhet att även H32 exporterades utanför Stockholm. Hur länge levde de kvar?

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 25 februari 2009, 21:30:05 PM
Byggde inte Trollhättan en utryckningsbuss av en av sina H32:or? Någon som har bild?
Vad skulle den kunna köra om på utryckning! ;-))
Hur slutade den sina dagar?

Mr H

Den slutade nog sina dagar som armeringsjärn o ölburkar. Inredningen (som hållplatsservicebuss,  o div annat) flyttades över till en CR111 , även Büssing- märket fick följa med o pryder sin plats i fronten förutom att skapa lite förvirring. Denna CR111 fick sedan SvOf, o den ska utgöra reservdelar till H59 5291 som vi hoppas få i ordning i vår.

Esbjörn

Om man får skjuta in långfärdsvagnar så rullade ett antal Büssing hos Bröderna Pettersson i Sundsvall under 50-talet.

Stina

Det var inte bara i Sundsvall det fanns Büssing turistbussar. Vi hade 2 st hemma i min ungdom, jag gissar att de var från 67-69. Jag vill minnas att Sven Flygare i Malmö, Margretetorpsbussarna och Egon Svensson i Ödåkra provade lyckan med det märket.
Vad jag minns var det ganska bra bussar med ovanligt bra värmesystem, däremot var de lågt växlade för att vara långfärdsbussar.

Stina.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stina skrivet 27 februari 2009, 20:57:15 PM
Det var inte bara i Sundsvall det fanns Büssing turistbussar. Vi hade 2 st hemma i min ungdom, jag gissar att de var från 67-69. Jag vill minnas att Sven Flygare i Malmö, Margretetorpsbussarna och Egon Svensson i Ödåkra provade lyckan med det märket.
Vad jag minns var det ganska bra bussar med ovanligt bra värmesystem, däremot var de lågt växlade för att vara långfärdsbussar.

Stina.

Även Olssons i Vittskövle hade en Büssing i slutet av 1960-talet. Det var den kände bussgubben Bengt Helgesson (sedermera chef och ägare till Helmark i Markaryd) som sålde Büssing-bussarna i Sverige vid den tiden. Han övergick sedan till jugoslaviska Automontaza och finska Deltaplan. Helgesson hade bättre rykte än Büssing, om man så säger, så han lyckades sälja ganska många.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ove Bojarp

Hur såg Y 727 ut? Den anges som Büssing 4000T, av årsmodell 1954, ch.nr: 131880
(1:a reg 14/7 1954, och den hos Br. Pettersson) i Sundsvall.

Y 584 är också en Büssing, en Tu 11, av årsmodell 1959, ch.nr: 136343
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var 21/3 1959)

Y 684 är även den en Büssing, en Tu 11 och årsmod. 1959, ch.nr: 136344
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var även här 21/3 1959)

Esbjörn

Citat från: Ove Bojarp skrivet 27 februari 2009, 23:38:03 PM
Hur såg Y 727 ut? Den anges som Büssing 4000T, av årsmodell 1954, ch.nr: 131880
(1:a reg 14/7 1954, och den hos Br. Pettersson) i Sundsvall.

Y 584 är också en Büssing, en Tu 11, av årsmodell 1959, ch.nr: 136343
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var 21/3 1959)

Y 684 är även den en Büssing, en Tu 11 och årsmod. 1959, ch.nr: 136344
(1:a reg hos Br. Pettersson i Sundsvall var även här 21/3 1959)

Dessutom fanns:

Y865   Büssing   5000 TU   125410   1952

Y833   Büssing   Tu 11   136242   1957