Büssing runt om i landet

Startat av bilomnibussen, 13 december 2008, 10:16:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! För att ta upp något halvmodernt: Här en lista över de fd stockholms-Büssing som kom till Örebro 1971. Listan är nog inte komplett.
T 870, T 871, T 872, T 873. T 874, T 875, A 75510, A 75514. Den sistnämnda bussen kan vara samma som T 874.
Den enda nya liknande Büssing jag känner till utanför stockholmsområdet var T 758, liknande ovanstående, årsmodell 1966, nylevererad till NBJ i Karlskoga, invnr 19.
Fanns det andra städer i Sverige med Büssing-stadsbussar av liknande sort?
Mvh Jan G

bilomnibussen

Ojjt! Det var en diger lista och jag hade tydligen fel årsmodell på Karlskogavagnen. I listan hittar man gamla godingar också. T 5886 tillhörde AB Mellansvensk Omnibustrafik (G) och hade kaross från Hjärsta Möbelfabrik, Örebro, T 7434 var ursprungligen en göteborgsbuss med troligen SMV-kaross som köptes begagnad av AB Omnibus (stadstrafiken) Örebro, T 316 var en lyxturistbuss typ TU hos AB Omnibus, Örebro, gick i trafik till åtminstone slutet av 1960-talet, var emellertid reservregistrerad 1953-1959, därefter avförd. Återreg 1963. Jag åkte med den på en studieresa till AB Bofors 1968. Nytt regnummer CFZ 202 och en uppgift om att bussen skulle finnas kvar någonstans. Bo Gustavson, AB Omnibus, tillfrågad om detta men vet ej vart bussen tog vägen.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Hej

Det fanns ju en Büssing demovagn som hade dörrar på bägge sidor. Den kändes igen på sitt breda skyltskåp fram. Hamnade inte den i Trollhättan, eller var det Halmstad?

Peter Rost

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 december 2008, 15:30:17 PM
Hej

Det fanns ju en Büssing demovagn som hade dörrar på bägge sidor. Den kändes igen på sitt breda skyltskåp fram. Hamnade inte den i Trollhättan, eller var det Halmstad?

Halmstads Lokaltrafik nr 71.http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Halmstad/index.html

/Peter

yngrot

Underbara bilder från Halmstad på den länken. Gillar linjen till Kärleken... gick den inte till Kärleken -Lassarettet -Kyrkogården??  eller minns jag fel??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mr G



Den här bussen platsar väl i tråden. Nånstans i Trollhättan 1972.
吉先生

Mr G



Och så den här förstås. Finns med i listan ovan.
吉先生

bilomnibussen

Tack för alla fina bilder här och på Halmstadslänk. Tack också för alla fakta om Büssingarna.
Hälsningar! Jan G

Stefan P

Hej

Mellan vilka årtal fanns Bussingen i Karlskoga? Vart den övertagen av Karlskoga Lokaltrafik?
Finns det någon som har en bild på Karlskoga bussen?

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Det är alltid härligt med lite Büssing :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

****
Tack för dina båda Büssingbilder, Mr G.
Är det f.d. SL H25? Åtminstone Örebro, köpte begagnade Büssing från SL. De "smalspåriga" framhjulen tyder på H25.

HJP

Peter Rost

Büssing är alltid trevligt! H25-27 har jag en del åkminnen av, minns att motorljudet var lite annorlunda jämfört med H32, trots att det fanns många likheter.

/Peter


Mr G

Citat från: HJP skrivet 18 december 2008, 21:01:23 PM
****
Tack för dina båda Büssingbilder, Mr G.
Är det f.d. SL H25? Åtminstone Örebro, köpte begagnade Büssing från SL. De "smalspåriga" framhjulen tyder på H25.

HJP

Tackar, tackar. Både Örebro och Trollhättanbilderna visar fd H25. Det var väl mest H25 som krängdes iväg. H26 är jag osäker på. Vill minnas att man lyckades bli av med några såna också (Halmstad?), men minnet är svagt på den punkten. H27 kommer jag inte ihåg att de skulle ha sålts av, men jag kan ha fel. Vi får nog vänta på att de riktiga experterna reder ut detta, Mr H t ex, eller kanske Buss-Osborne.
吉先生

john

Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?

John.

Mr G

Citat från: john skrivet 18 december 2008, 22:29:19 PM
Köpte inte OK trafikskola ett par H27 eller va det 25or dom med?

John.

OK hade väl ett par tre H26:or om jag kommer ihåg rätt.
吉先生