OmniCity-Express KLT

Startat av Mathey, 07 december 2008, 01:38:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathey

OmniCity-Express bussarna börjar redan att rasa ihop.

Pratade med föraren hem ifrån Kalmar häromdagen och det har tydligen varit mkt problem med nästan alla bussar.
Både OmniCity och OmniCity-Express har problem med bland annat stoppknappar,dörren in till förarstolen (lossnat),blinkers,lossnat kofångare bak,radio/sterio (ursel radiosändare) mm...

Sedan MANs bussar med stoppknappar och dörrarna.

/ Mattias

Johan B

Dörrar är ju ett problem som gällt för alla bussmärken de senaste åren, man tycker ju att tillverkarna bör lära sig tekniken snart. Sedan kan man säkert avskriva en del "fel" som beror på inkorrekt handhavande vilket ibland leder till att datorerna som styr sätter sig på tvären. Att detaljer lossnar är ju däremot högst anmärkningsvärt på såpass nya bussar. Åtgärdas på garanti misstänker jag men likväl irriterande. Usel radiosändare är ju också tråkigt men tyvärr inte unikt för Omni, sedan undrar man ju om åkarna har snålat och köpt den billigaste stereon och därmed inte fått en lika kraftig antennförstärkare? Avslutningsvis så är det OmniLink och OmniExpress som rullar i Kalmar, ingenting annat ;).

Nico


Vet inte hur OmniExpress är, men de senaste Omni[link]-varianterna verkar överlag dras med en hel del problem, både elektriskt, rent maskinellt etc. Ett massivt dörrkrångel är väl det vanligaste (var en hel del strul även med förra versionen), men även strul med bromsar, motorstyrning, spridare mm. (det senare kanske mest relaterat till etanolmotorerna) förekommer frekvent.

Mycket verkar dock kunna återkopplas till fel[inställningar] i både hård- såväl som mjukvara. I vissa fall blir det även nästan tragikomiskt att se Scaniamekaniker, som svär så det osar, flänga runt på ramperna med diagnosverktyg för att se om det räcker med att nollställa felen eller om det gått så långt att delar skadats och måste bytas ut.

Jag är ingen direkt Scaniavän, men erkänner ändå att normalvagnarna brukar falla mig på läppen. Denna senaste batch anser jag dock höra till det sämre jag sett på en hel del år och i jämförelse med t.ex. en gammal pålitlig H10 (CR112) så är detta, sett från min horisont, rena sk-ten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan Hansson

boven i dramat heter allt som oftas C90.
Den kan tydligen slå ut en hel buss. :-\
bästa sättet för att återställa är att bryta huvudströmmen ett par minuter och starta om C90 sen brukar det fungerar igen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Optimal

För att fixa ev, motorfel, Elgas fel, dörrfel m.m på en Omnicity eller omnlink, fungerar det oftast till 90% att Noda bussen, dvs starta om hela datorn, då huvudströmsbrytaren inte bryter många saker i bussens elsystem, Då det gäller, dörrbroms som inte försvinner, växel som inte vill läggas i, startfel, elgas fel då tophastigheten är 30, Och det lustugaste felet jag vart med om, är då bussen startar, man kör iväg, man kommer upp i ca 30 km/h, då bromsas bussen ner och lägger sig på 650 rpm i tomgång, och sen när man gasar fullt så varvar den mest 1100 rpm, det gick undan " not"

Cero

Citat från: Johan Hansson skrivet 07 december 2008, 11:27:54 AM
boven i dramat heter allt som oftas C90.
Den kan tydligen slå ut en hel buss. :-\
bästa sättet för att återställa är att bryta huvudströmmen ett par minuter och starta om C90 sen brukar det fungerar igen.


Om nu boven oftast är C90 (som vad jag vet inte är märkesbunden), varför slänger man helt sonika inte ut den och installerar något pålitligare system?

Optimal

Används C90 fortfarande  :o, trodde bara gamla volvo hade det ;)

Simon Bertilsson


homer

c90 finns väl inte i nya scania har för mig dem har nått som heter CANBUS

Fredde

Oberservera vad trådskaparen skrev:
Citatdörren in till förarstolen (lossnat)

Det tror inte jag är ett ofta förekommande problem på bussar, har iaf aldrig hänt mig att jag har fått dörren i handen.


Johan B

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 december 2008, 14:20:56 PM
Vad är C90?

C90 är en dator med tillhörande display som styr skyltning, ventilation eller både och beroende på konfiguration. C90 kan matas med omloppsdata så att den sköter hållplatsutrop, skyltar automatiskt, visar nästa hållplats+avstånd till den samt hur man ligger till i tid. Är på utgående och ersätts med modernare skapelser som Buss-PC (Stockholm) och iTid (Göteborg). Är tveksam till att KLT har utrustat Rasken- och regionbussarna med denna omoderna skapelse. 

Optimal

Citat från: Johan B skrivet 07 december 2008, 17:24:51 PM
C90 är en dator med tillhörande display som styr skyltning, ventilation eller både och beroende på konfiguration. C90 kan matas med omloppsdata så att den sköter hållplatsutrop, skyltar automatiskt, visar nästa hållplats+avstånd till den samt hur man ligger till i tid. Är på utgående och ersätts med modernare skapelser som Buss-PC (Stockholm) och iTid (Göteborg). Är tveksam till att KLT har utrustat Rasken- och regionbussarna med denna omoderna skapelse. 

Omnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade

homer

Citat från: Optimal skrivet 07 december 2008, 17:44:33 PM
Omnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade

c90 styr inte bara sånt som föraren ser på displayen

Optimal

Citat från: homer skrivet 07 december 2008, 17:52:41 PM
c90 styr inte bara sånt som föraren ser på displayen

vad styr den mer då?
Scaniorna har endå inte haft nån c90  :P

Yujin Zhang

CitatOmnicity/Omnilink i SL har ju Buss-Pc som styr skylt och utrop som alla andra bussar, sen har dom en separat klimatanläggning som styr element, värme till defrostern m.m, Så någon data som "C90" finns ej i SLs Scanior " Sen innan Buss-Pc hade vi ju Mobitec Zebra, Ett system jag gillade

För att man kunde skylta så eller? ;D