Linjenummersstatistik!!

Startat av at1981, 27 november 2008, 16:24:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Jag är nyfiken på fyra saker här:

1.
Vilket busslinjenummer har haft flest (1a) resp. (1b) minst antal olika linjesträckningar?

--- Exempel kan vi säga 644 som dels har gått Stockholm - Norrtälje via Väsbylund och dels Söderhalls trp - Mora vsk så där kan jag finna två st. olika linjesträckningar med samma linjenummer. (Det som jag inte riktigt vill räkna är 445 som förut en gång hade en enda avgång från Saltarö till Slussen via Gustavsberg och Orminge för buss 445 var ju inte ämnad för just Saltarö, däremot kan man säga att 445 haft två linjesträckningar Brunn - Slussen och nu Insjön - Slussen i huvudsak, även om ensataka turer var avkortade eller förlängda)


2.
Vilken sträcka har haft fllest (2a) resp. (2b) minst antal olika linjenummer?

--- Exempel så har ju Stockholm - Saltarö haft både nummer 17 och 436. (Avser dock inte att t.ex. 440 någon enstaka tur gått via Saltarö och 422 + 492 har inte vart utmärkande för just Saltarö då dessa bussar en gång i tiden utgick från många olika destinationer till Gustavsberg och sedan in till Slussen.)


***
--- Om det blev för komplicerat det här så kan vi inkludera alla små avvikelser som jag angav inom parenters.

--- Min fråga avser Stockholms län, men för er som har koll på denna sortens statistik eller vill diskutera detta i ett rikstäckande perspektiv får gärna skriva om hur det är i något annat län.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Max W

Jag kan på direkten nämna en linje som haft tre (3) olika linjenummer. Det är nuvarande linje 155 Brommaplan-Akalla. Visserligen har själva linjesträckningen mellan nämna destinationer ändrats.
Linjen startades som linje 173 en gång i tiden. Sen blev det 511 och till slut vände man på siffrorna till 155.
173:an gick inte via Rissne har jag för mig, men när den startade gick den bara enkelriktat var 30 minut i rusningstid mot Akalla på förmiddagar och mot Brommaplan eftermiddagar måndag-fredag med byggjobbare som byggde Norra Järva (Akalla, Husby,Kista).
SL missbedömde resebehovet på linjen rejält, så det dröjde inte många dagar förrän man satte in dubbleringar på alla turer. Efter en relativt kort tid infördes ny tidtabell så att dubbleringsvagnarna blev tidtabellsatta och därmed blev det 10 minuterstrafik.
OBS! Detta var långt innan SL:s styrelse beslutade om stomlinjetrafik med x7x-nummer.
Det fanns en "systerlinje" 172 Liljeholmen - Ulvsunda och senare även en 174 Älvsjö stn-?? (tyvärr glömt ändhpl på västra sidan). På den tiden var 17X-numren till för "rena industrilinjer".

bilomnibussen

Hej! Djaha om jag förstått frågan rätt eller? Kanske kan vara roligt med något gammalt i sammanhanget. Det gäller en linje som kanske i o fs hade en sträcka med några avvikelser men i praktiken blev det en rad sträckor. Det är GDG:s linje 3 Gävle-Ludvika. Hur det förhöll sig i Gästrikland vet jag inte men alla bussar på delsträckor skyltades också linje 3. Från söder betydde det först lokaltrafiken i Ludvika Ludvika-Gräsberg -(Tuna-Hästberg). Så linjen Ludvika-Idkerberget-Borlänge. Vidare Borlänge-Ornäs-Falun. Under 1970-talet startades en snabblinje Borlänge-Falun-Lasarettet-Lugnet/Högbo. Denna linje tillkom på kommunalt initiativ, GDG ville inte ha den men fick kommunala pengar för trafiken och fick då utföra även denna trafik. Samtliga sträckor skyltades linje 3. En buss som gick på en lite längre del av linje 3 var den s k fiskbussen Gävle-Sandviken-Falun-Borlänge. Jag har ett svagt minne av att den ibland gick ända till Ludvika men kan vara fel. Det var en kombinerad buss med godsutrymme i bakre delen.
Mvh Jan G

at1981

Citat från: Max W skrivet 28 november 2008, 08:48:18 AM
senare även en 174 Älvsjö stn-?? (tyvärr glömt ändhpl på västra sidan).


Hej!

Linje 174 andra ändhållplats var Thorildsplan, tror jag åkte med den nå´n gång (inte hela linjesträckningen) då den stannade utanför min skola "Thorildsplans gymnasium" och det var för 10 år sedan det.


Sedan minns jag linje 170 (som ersatte linje 476) mellan V. Orminge och Gullmarsplan och på 476 såg jag aldrig någonsin ledvagn, men det gjorde jag på 170 däremot.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

F.Å

Citat från: at1981 skrivet 28 november 2008, 16:58:02 PM
Linje 174 andra ändhållplats var Thorildsplan, tror jag åkte med den nå´n gång (inte hela linjesträckningen) då den stannade utanför min skola "Thorildsplans gymnasium" och det var för 10 år sedan det.

Den ändhållplatsen gällde väl bara den sista tiden i linjens existens, när Tranebergsbron inte fick trafikeras av tung trafik. Innan dess slutade den vid Bällsta Bro. I den södra änden kortades den av till Liljeholmen istället för Älvsjö.

Nico


Var det inte 134 som under 1990-talet även hade tre olika linjesträckningar (utan tillkommande skyltning) ut ur Liljeholmsområdet, allt beroende på vilken tid på dygnet man körde?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM
1.
Vilket busslinjenummer har haft (1b) minst antal olika linjesträckningar?

SL 676 Norrtälje-Stockholm
SL 677 Uppsala-Rimbo-Norrtälje
Eller användes båda dessa nummer på vanliga linjer i Vaxholm förr?

Max W

#7
Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 20:15:46 PM
SL 676 Norrtälje-Stockholm
SL 677 Uppsala-Rimbo-Norrtälje
Eller användes båda dessa nummer på vanliga linjer i Vaxholm förr?
Vaxholmstrafiken har bara haft följande 6 linjenummer:
670 Stockholm (Först Jarlaplan sedan Tekniska Högskolan/Stockholm Östra)-Vaxholm (Söderhamnsplan) "raka vägen".
671, 672, 673 samma destinationer som 670 men via olika områden på vägen ut. Linje 671 gick via Bogesundslandet och linje 672 via Ytterby/Överby. Tyvärr minns jag inte nu exakt hur 673:an gick, men har för mig det var via Ullna och Rydbo station.
674 Rydbo stn-Nantes
675 Vaxholm-Åkersberga (Röllingbyskolan)
678 Vaxholm (Söderhamnsplan)-Rindö (färjeläget mot Värmdö/Stenslätten)

JDS

#8
Citat från: Max W skrivet 29 november 2008, 09:06:37 AM
Tyvärr minns jag inte nu exakt hur 673:an gick, men har för mig det var via Ullna och Rydbo station.

Ja, den gick via Rydbo. Om jag minns rätt så gick 670 inte på helgerna, utan det blev oftast med 672 eller 673 man fick åka (fast det kan ju ha haft med båtarnas ankomsttider att göra också?). 673 kändes på något sätt som "stomlinjen", någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Max W

Citat från: JDS skrivet 29 november 2008, 15:31:33 PM
Ja, den gick via Rydbo. Om jag minns rätt så gick 670 inte på helgerna, utan det blev oftast med 672 eller 673 man fick åka (fast det kan ju ha haft med båtarnas ankomsttider att göra också?). 673 kändes på något sätt som "stomlinjen", någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Nja, jag kan inte säga med bestämdhet om det var 670 eller 673 som var "stomlinje" (om Du med det menar flest antal turer per vecka eller något sådant). Begreppet stomlinje var ju inte lanserat när Vaxholmslinjerna fick linjenummer 1974-06-10. Nu är det ju 670 om räknas som stomlinje. Övriga kvarvarande linjer har ju som bekant 68x-nummer.Jag var på den tiden ansvarig för linjemätningarna och på våren 1974 arbetade Vaxholms Trafik AB:s trafikinspektör och jag med att "ID-märka" alla deras hållplatser inför övertagandet och införande av linjenumren. Alla hållplatslägen som bara trafikeras av Vaxholmsbussarna har "stoppställesnummer" som det heter nuförtiden i 67000-serien.

NerdBoy

Ber om ursäkt för att jag väcker en gammal tråd, men det här råkar vara något som jag har en aning om.

Max inlägg ovan kan kompletteras med att 673 gick via Arninge-Rydbo och 671 gick via både Arninge-Rydbo och Bogesund. 675 gick som sagt mellan Vaxholm och Åkersberga, men med vissa turer via Resarö (åtminstone tidvis).

När jag kollar i min "Sommar- och vintertidtabell från 1/5 1984" står 672 för ungefär hälften av turerna mellan Stockholm och Vaxholm, och 673 för ungefär en fjärdedel. I princip kan man alltså säga att det var 672 som var "stomlinje" och att 670 mest var en direktbuss som avlastade i rusningen. Dock blir jag lite förvånad över antalet 673:or. När jag började åka dagligen i början av 90-talet uppfattade jag antalet på- och avstigande i Arninge och Rydbo som tämligen lågt. Ville inte Rydboborna åka med Roslagsbanan på 80-talet?  ???


(Jaha ja, nu fick jag en anledning att regga mig här också. En del av er har redan stött på mig på andra forum, en och annan har säkert redan hunnit sucka djupt... ;))

Ersa

#11
Nu när tråden är återuppväckt till liv:
Ett SL-linjenummer som använts på olika ställen är 659.
Rätta mig om jag har fel, och/eller kom gärna in med årtal.

1: Kårsta-Rimbo. Ersatte 1981 den nyligen upprivna järnvägen.
2: Kårsta-Söderhall-Rimbo.
3: Kårsta-Söderhall. Ersattes av 665.
sedan uppehåll till
4: Riala kyrka - Sättra. Nytt nummer på fd 657.

Mr G



SS/SL linje 61 har haft 6 olika linjesträckningar. Tror att linje 60 ligger bra till i den statistiken också.

Linje 61 ver.1 Kyrkogårdsvägen - Skrubba Sand

Linje 61 ver.2 Brunkebergstorg - Eriksdal

Linje 61 ver.3 Norra Bantorget - Abrahamsberg

Linje 61 ver.4 Årsta Södra - Norrmalmstorg

Linje 61 ver.5 Norrmalmstorg - Rosenlund

(Linje 61 ver.5.1 Norrmalmstorg - Norrtull)

Linje 61. ver.6 Ropsten - Universitetet




Vad gäller nummerbyten är linje 71-171-161 exempel på en linje som bytt linjenummer rakt av för att passa in i olika serier, utan att samtigt ändra linjesträckning.
吉先生

Wetjo

Linje 550 hade också lite speciella sträckningar på min tid. Dvs mellan 1983 o 1995.

Utgångshållplats var Jakobsbergs Station.

Den gick till Bruttovägen i lågtrafik.
Den gick via Viksjö Centrum mellan 0800 o 1530 (cirkatider)
Den gick till Tenstaplan i Rusningstid.
På morgonen gick den via Björkebyskolan mot Tenstaplan och via Barkarby Station - Veddesta på "återresan".
På eftermiddagen var det tvärtom.

Ännu tidigare vill jag minnas att linjerna 546, 548 o 549 slogs ihop, skakades om och delades till linjerna 550, 551 o 552. Linje 553 kom senare, i och med att Hummelmora byggdes.

Max W

Citat från: Wetjo skrivet 14 februari 2009, 02:59:47 AM
Linje 550 hade också lite speciella sträckningar på min tid. Dvs mellan 1983 o 1995.

Utgångshållplats var Jakobsbergs Station.

Den gick till Bruttovägen i lågtrafik.
Den gick via Viksjö Centrum mellan 0800 o 1530 (cirkatider)
Den gick till Tenstaplan i Rusningstid.
På morgonen gick den via Björkebyskolan mot Tenstaplan och via Barkarby Station - Veddesta på "återresan".
På eftermiddagen var det tvärtom.

Ännu tidigare vill jag minnas att linjerna 546, 548 o 549 slogs ihop, skakades om och delades till linjerna 550, 551 o 552. Linje 553 kom senare, i och med att Hummelmora byggdes.
Den första varianten av linje 550 startade den 1 mars 1968 och gick då Spånga station-Hjulsta Backar. Inom parentes kan sägas att linje 540 Spånga station-Mjölbyplan i Rinkeby och linje 551 Spånga station - Tenstaplan startade samma dag
Senare lades 550 om att trafikera genom Tensta (minns inga datum här) och linje 551 lades ned.
Linje 550 försvann någon gång mellan 1972 och 1975 genom att den sammanslogs med linje 538 som då kom att trafikera sträckan Spånga station-Tensta C-Hjulsta Backar-Akalla-Husby-Sollentuna station.
Max Widell