Leifs gamla SL-bussbilder (5) (klart)

Startat av Leif D, 13 november 2008, 13:55:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Andy skrivet 13 november 2008, 23:46:13 PM
På Essingen har den främre bussen en gammal nummerplåt som blev ogiltig 1 maj 1973 (tror jag). Om dessa bussar även gick i ordinarie SL-trafik borde man väl ha hunnit byta plåtar tills 1976? Jag misstänker också att samma reklamskyltar inte satt på i flera år. Därför borde alla dubbeldäckarbilder vara från samma år.


Det är helt enkelt så att någon satt dit en gammal skylt enbart för fotots skull!

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 november 2008, 12:11:27 PM

Det är helt enkelt så att någon satt dit en gammal skylt enbart för fotots skull!

Grundlurad alltså. Jag kunde inte heller få ihop det med H35 på 56:an, se tidigare inlägg.  >:(
吉先生

Anders Lundén

Lägger mitt tack här för alla delar.
5 st helt underbara fototrådar. Bland de bästa på mycket länge.
Tack Leif !!
// Anders

Leif D

Citat från: Stefan P skrivet 14 november 2008, 11:27:53 AM
Hej

Vilka bussar är det på bilden 040210?
Vilken är den tredje bussen på bilden 040208?

Tack för bilder med högt nostalgivärde.

mvh Stefan P

Övriga bussar på bilde 040210 vet jag inet så mycket om, till höger är allafall en Volvo B58 Van Hool, från Centrala Buss beställningen AB, till vänster ser ut att stå en Mercedes O 302, okänt vilken.
Den tredje bussen är en linjevagn Volvo B58 Säffle, från Mölndalsbussarna, som SSS Göteborgsavdelning reste till Stockholm med.
;-)

Leif D

Ber återigen att få tacka för fina ord och för all hjälp med att fomplettera upp vart från bilderna är.
Fortsättning följer.....   /Leif
;-)

Lars Borgemo

Citat från: Leif D skrivet 15 november 2008, 14:55:20 PM
Den tredje bussen är en linjevagn Volvo B58 Säffle, från Mölndalsbussarna, som SSS Göteborgsavdelning reste till Stockholm med.

Jag undrar om det inte till och med var något så pass ovanligt som en Scania/Säffle från Mölndalsbussarna som var rätt ny då.  Men jag minns mycket väl att jag körde bussen upp till Stockholm vid det tillfället :)
Och att vi på väg ut till Djurgården stannade på 47:ans hållplats i Klara Vattugränd för att ta med nån medlem som ville åka Mölndalsbuss. I samma veva kommer en av ortsbefolkningen fram, stoppar in huvudet i bussen och frågar Claes O som sitter vid ratten: "Är det här 47E?" Repliken kommer snabbt: "Nej, det är bussen till Kullbäckstorp" (som det stod i skylten) - "Åhå" blir svaret från mannen som backar ut och tydligen var van vid att bussen till Kullbäckstorp brukade stå där ibland... ;D
Bara nåt år innan hade ju 47:an körts av alla möjliga bussar från alla möjliga busbolag i Sverige så det kunde ju finnas anledning att misstänka att även den mest obekanta buss kunde vara nåt att åka med.

Henasa

I Södertälje står bussen på Saltsjötorget. Precis utanför det i dag som är ingång till Park Hotel.
/Henrik

Leif D

#22
Citat från: LarryB skrivet 17 november 2008, 13:54:18 PM
Jag undrar om det inte till och med var något så pass ovanligt som en Scania/Säffle från Mölndalsbussarna som var rätt ny då.  Men jag minns mycket väl att jag körde bussen upp till Stockholm vid det tillfället :)
Och att vi på väg ut till Djurgården stannade på 47:ans hållplats i Klara Vattugränd för att ta med nån medlem som ville åka Mölndalsbuss. I samma veva kommer en av ortsbefolkningen fram, stoppar in huvudet i bussen och frågar Claes O som sitter vid ratten: "Är det här 47E?" Repliken kommer snabbt: "Nej, det är bussen till Kullbäckstorp" (som det stod i skylten) - "Åhå" blir svaret från mannen som backar ut och tydligen var van vid att bussen till Kullbäckstorp brukade stå där ibland... ;D
Bara nåt år innan hade ju 47:an körts av alla möjliga bussar från alla möjliga busbolag i Sverige så det kunde ju finnas anledning att misstänka att även den mest obekanta buss kunde vara nåt att åka med.

Med all respekt för ditt minne LarryB, men jag tvivlar på att du minns rätt.
Detta bygger jag på följande saker....
Möldalsbussarna, har bara haft fyra Scania (nu använder jag Svensk Busshistoria för att söka), dessa var
DHM089 Scania-Vabis CF6561 ca 1965 och denna.....

MXF308 Scania K112CL Ajokki City 1986, Mölndalsbuss 469, som Linjebuss 973 i Finspång 1992. Foto Leif D.

samt MKD341 Scania K112CL Ajokki City 1986, Mölndalsbuss 471, MKD411 Scania K112CL Ajokki City 1986, Mölndalsbuss 472.

Man hittar endast tre Scania Säffle tillverkade 1971 - 1976, två fanns hos Wasatrafik och sedan denna

AOL531 Scania BR111M Säffle 1977, Linjebuss 652. Foto Leif D.

Dessutom syns det ju på bilden från Djurgården, ganska tydligt att det är en typisk Säfflekaross för Volvo B58.
Möjligen är det denna buss, till vänster, som även var med på Djurgården......

HOW139 Volvo B58 Säffle 1974. Foto Malmköping 1974 Leif D.    

Mvh Leif D
;-)

Greger Larsson

Nog har Mölndalsbussarna haft fler Scania(-Vabis) allt. Den buss som Larry avser bör ha varit 426/CDU396, den hade Säfflekaross(nr 1966) från 1974. Byggd på Scania-Vabis BF7659. Om det är den som syns på bilden har jag däremot ingen uppfattning om.

/GL

Leif D

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 november 2008, 22:13:31 PM
Nog har Mölndalsbussarna haft fler Scania(-Vabis) allt. Den buss som Larry avser bör ha varit 426/CDU396, den hade Säfflekaross(nr 1966) från 1974. Byggd på Scania-Vabis BF7659. Om det är den som syns på bilden har jag däremot ingen uppfattning om.

/GL

Jo, nog har väl Mölndalsbuss haft fler Scania (-Vabis), men dessa var de som fanns i SBH ännu så länge, så de fick bli dom. Han skriver ju att bussen var ganska ny, det stämmer nog både på HOW139, än 426/CDU396, den hade Säfflekaross(nr 1966) från 1974 (???). Enligt SBH och CBR är dock CDU396 en Scania-Vabis BF7659 från 1967. 
men visst, ja kan ju ha fel...  /Leif
;-)

Greger Larsson

Jovisst är CDU396 en BF7659 från -67, men karossen byggdes 1974 och var ett halvår nyare än HOW139. CDU396 hade från början SKV-kaross och fanns i Timrå.

/GL (Jag hittar 27 Scania/Scania-Vabis hos Mölndalsbussarna i SBH)

Leif D

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 november 2008, 22:44:32 PM
Jovisst är CDU396 en BF7659 från -67, men karossen byggdes 1974 och var ett halvår nyare än HOW139. CDU396 hade från början SKV-kaross och fanns i Timrå.

/GL (Jag hittar 27 Scania/Scania-Vabis hos Mölndalsbussarna i SBH)


Okej, ja köper detta !
Frågan är ju då varför jag bara får 4 av Scania av totalt 39 bussar i SBH.  /Leif
;-)

Greger Larsson

Citat från: Leif D skrivet 17 november 2008, 22:56:17 PM
Okej, ja köper detta !
Frågan är ju då varför jag bara får 4 av Scania av totalt 39 bussar i SBH.  /Leif

De flesta Scaniorna står under Mölndals Bilomnibus. CDU396 finns dock inte med, men har likväl funnits :)

Björn Forslund

Just bussen HOW139 ägdes av en bekant till mig, som byggt om den till husbuss redan i början av 90-talet.

Ola Almquist

Apropå dessa Säfflebussar: Vilken var den sista som fick denna typ av (rundare) kaross? Även Kålleredsbussarna hade ett par 74:or (med dubbla runda strålkastare), och SL hade H54? Kom den kantigare modellen 1975 och fanns det någon demovagn av denna?

Tack på förhand!
/Ola