Leifs gammla SL-bussbilder (1) (klart)

Startat av Leif D, 11 november 2008, 11:26:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

040102-040104 är tagna vid övergången till nya reg-plåtar, runt 1972 alltså. Då började innerstadsvagnarna få inv-nr strax innan de gamla reg-plåtarna ersattes med nya. (De gamla reg-plåtarna var ju själva vagnsnumret så därför var de omärkta tidigare).

peter

Instämmer i kören som ropar UNDERBARA BILDER.

Själv gillar jag skarpt de gula - ger mig en hum om hur min gamla buss såg ut i original.
Dessvärre har jag ju bytt upp mig från en 76:a till en 111:a

Leif D

Så bra detta gick då, 9 av 10 bilder fixade på en kväll, kanon tycker jag.
Eftersom bilderna är tagna i kronologisk ordning så är det ganska enkelt att tidssätta, bara man får en hint av något slag.

Någon nämnde de nya reg-plåtarna 1972. Då slog det mej ju att H50 4725 är från 1972 så den bilden är från första Extravagazan, som var 1972.
Bilderna på CF:ar vid Farsta strand är tagna i samband med en pendeltågsolycka där (Södertörns Villastad) 1973.

Återstår Büssingen på linje 110.

Tack för hjälpen go vänner !!
;-)

Ivo

 :D Härliga bilder jag blir lyrisk.  TACK!!!!!  ;D
Ivo

Anders Forsberg

Bara instämmer tala om höjdarbilder, tack !

Anders

Bussmicke

Ursäkta ordvalet men Fy fan så trevligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Leif D skrivet 11 november 2008, 11:26:15 AM



040101 SL H65B 7065 Guldfjärdsplan, Slussen. Foto 1972 Leif D.


Underbara bilder Leif och härliga historiska (buss-)dokument.
Trevligt att få veta att "Guldfjärdsplan" är det officiella namnet på den plats
som annars normalt går under namnet"Sjöbergs Plan"./Ulf

Leffe

Ursäkta en gammal taxichaufför:

Gullfjärdsplan låg vid början på Centralbron ca 10m högre upp i nivå där Söderledstunneln börjar. Gammal knepig fråga oss chaffisar emellan då vi tävlade om adresskunskap. Rätt benämning i nivå Söder Mälarstrand torde vara Sjöbergs plan med tidigare Shellmack dessutom (nära Slussen).
Se taxikarta 1974 ca.

F.ö. kom en yngling in till min frus jobb på Södersjukuet i tragiskt skick efter fall mellan de båda planerna och avled hastigt.

Taxigåta: Var ligger bögarnas paradis i Sthlm (fel svar är "i Leffes hem")?

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 11 november 2008, 21:26:58 PM
Men vad skulle en 110 göra på Västerled?

Är det måhända på Ulvsundavägen, där vid Ulvsundasjöns hörn dvs bensinmacken där spårvagnen vände ligger precis t h utanför bilden? Fast vägen verkar lite smal för att vara Ulvsundavägen...
Skulle vilja påstå att han precis är vid korsningen, där man svänger upp till Ulvsunda slott. Kommer inte ihåg vad vägen heter.

Danne B.

Jag skulle nog vilja få det till att den där 110:an är på Västerled vid Stora Mossens IP...

Vägen ser på tok för smal ut för att vara Ulvsundavägen!

//Danne

Andy

Citat från: Leffe skrivet 13 november 2008, 00:58:20 AM
Gullfjärdsplan låg vid början på Centralbron ca 10m högre upp i nivå där Söderledstunneln börjar. Gammal knepig fråga oss chaffisar emellan då vi tävlade om adresskunskap. Rätt benämning i nivå Söder Mälarstrand torde vara Sjöbergs plan med tidigare Shellmack dessutom (nära Slussen).
Se taxikarta 1974 ca.

Det visste jag inte. Jag var inte född 1974... Idag finns dock finns en gatunamnskylt under Söderströmsbron som indikerar att planen som används för uppställning och vändning av bussar heter Guldfjärdsplan. Sjöbergsplan ligger så vitt jag vet på andra sidan Söderströmsbron och Söder Mälarstrand, vid vattnet. Där de nio popplarna står och uteliggarna tar sin morgonöl.

Karsten

Citat från: Max W skrivet 13 november 2008, 09:11:50 AM
När t-banans västra gren kom inrättades 110 mellan Abrahamsberg och Alvik och 114 mellan Alvik och Bromma Flygplats. 1968-10-22 slogs de samman till en linje 110 Abrahamsberg-Alvik-Bromma Flygplats.

Ålrajt! Så när 114 runt Minneberg inrättades var det denna som tog över rutten till Abrahamsberg också?

Peter Rost

Citat från: Wetjo skrivet 13 november 2008, 05:31:19 AM
Skulle vilja påstå att han precis är vid korsningen, där man svänger upp till Ulvsunda slott. Kommer inte ihåg vad vägen heter.

Johannesfredsvägen.

/Peter

Leif D

Citat från: Peter Rost skrivet 13 november 2008, 11:08:19 AM
Johannesfredsvägen.

/Peter

Vad borde jag skriva i bildtexten tycker ni ???   040107  /Leif
;-)

Karsten

Citat från: Max W skrivet 13 november 2008, 13:36:40 PM
Nej! 110:an gick Abrahamsberg-Alvik-Bromma Flygplats ända tills den delades upp i  110 Alvik-Bromma Flygplats och 124 Alvik-Abrahamsberg.
"Nya 114" blev en ringlinje Alvik-Minneberg-Tranebergsplan-Alvik. Tyvärr minns jag inte vilka datum som dessa förändringar gjordes.
Tidigare trafikerades Traneberg av linje 80 Norra Bantorget-Fridhemsplan-Gesundaplan, men när den lades ner vet jag inte heller tyvärr

Nä nä. Under större delen av min uppväxt gick just 114 Abrahamsberg- Minneberg, jag har inget minne av 110 till Abb. 124 är ett ganska nytt påfund, slutet av 1990-talet har jag för mig.