Dagens Metropolpremiär i sthlm!

Startat av mjtag, 08 november 2008, 16:54:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 13:40:17 PM
Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar

Jag har inte för ett ögonblick betvivlat att vagnarna var märkta med femsiffriga nummer, men det är inte den fysiska märkningen jag frågar efter utan hur vagnarna omtalades i dagligt tal. Sade man verkligen till förarreserven som skulle göra ett vagnbyte att "ta vagn 75071", eller sade man "5071"?

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 10 november 2008, 13:40:17 PM
Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar
****
Jag tror dig!
Det verkar högst rimligt att man fortfarande använde 7:an under hela vänstertrafiken. Möjligen användes den inte muntligt, och att det skulle kunna vara orsaken till att den senare ströks.

Som liknelse, kan jag nämna, att SL:s X1:or, endast benämns med två siffror internt. T.ex. blir X1 302, "25". De högre numren X1 3104, blir "104", liksom alla X10 blir tresiffriga.
Det kan tänkas att något liknande tillämpades på bussarna.

HJP

Gunnar D

Jag vet faktiskt inte vad man sade i dagligt tal när man skulle hämta ut en H19 innan dagen H. Men jag menar att i alla fall uppmärkningen av de idag kvarvarande fordonen bör motsvara den ursprungliga. För egen del kommer jag att i tal och skrift också benämna dem så. Exvis H19 75032.
/gunnar