Dagens Metropolpremiär i sthlm!

Startat av mjtag, 08 november 2008, 16:54:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 november 2008, 08:43:02 AM
Det gär den väl inte. A75032 är registrerat hos Vägverket som personligt regnummer på det här fordonet. Möjligen framförs bussen med felaktig registreringsskylt.
Hemmatillverkad skylt är enligt VV likställt med att köra utan skylt. ;) Men skitsamma, det är dock kul att de har en personlig nummerskylt som påminner om det som har varit.

Cero

Mkt trevligt att se denna gamla buss i rörelse och i så fint skick.

Tommy E

Kul bilder! :) Någon speciell anledning till att man skyltade linjenummer 114?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

mjtag

Citat från: Gunnar D skrivet 09 november 2008, 10:06:41 AM
Med stor risk för att verka petig men det historiskt korrekta invnr på denna vackra buss av typ H19 är nog ändå 75032. Detta vidimeras exvis av blankett "Vagnrapport, antal bussar" (SS tr 4.62) där alla bussindividers invnr anges som 75001-75543 samt orginalskyltar i min ägo 75071 resp 75118.
Mvh Gunnar

Blir mest förvirrad här. Förekom både 4- & 5-siffriga inv nr på gamla SS-tiden alltså? Nåja, bildtexterna får vara som dom är nu. Orkar inte ändra alla.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

JDS

Citat från: mjtag skrivet 09 november 2008, 16:10:23 PM
Blir mest förvirrad här. Förekom både 4- & 5-siffriga inv nr på gamla SS-tiden alltså? Nåja, bildtexterna får vara som dom är nu. Orkar inte ändra alla.

Tre eller fyra siffror var det väl. De övriga siffrorna på skylten var för att de skulle passa in i bilregistret. Exempelvis A 74525 lär väl knappast ha kallats något annat än "4525" i praktiken?

Gunnar D

Visst förekom 4-siffriga invnr på bussar vid SS (dvs t.o.m. år 1966) t.ex. på F3 och H15-H16 där det 4-siffriga regnr utan A utgjorde invnr. På exvis H19-H22 var invnr lika med det 5-siffriga regnr utan A. Klart att du inte behöver ändra i den tidigare texten, ville bara nämna detta i sammanhanget.
/Gunnar
P.S. A74525 leverades till SL år 1967 och där tillämpade man senast i samband med att de nya regskyltarna kom år 1972-73 principen att exvis denna buss fick invnr 4525. D.S.

Mr G

A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:40:53 PM
A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

Märkligt! Tunnelbanevagnarna orkade man ju inte ens kalla för det påmålade numret alla gånger, utan det blev 678 när man menade 2678 osv. Det förekommer fortfarande (fast det missbrukas ibland, det skall egentligen inte tillämpas för vagnsnummer som börjar på 1!).

Mr G

Många gånger blev det förstås bara tre siffror som du säger. Tex i Hammarby hade man normalt H34 i serien A74301-A74390. Den första vagnen i serien som var lite speciell i exteriören benämndes helt kort just 301. Problemet var förstås att det samtidigt fanns vagnar i både A74- och A75-serien så det tresiffriga gick inte att tillämpa fullt ut.


吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:40:53 PM
A74525 kallades väl just för det, ev utan A, så länge den gamla skylten var den enda märkningen. Minns jag rätt blev övergången till att kalla bussarna för det fyrsiffriga inventarienumret i samband med att de fick det numret påmålat när de gamla registreringsplåtarna byttes ut runt 1973. Själv tycker jag att benämningen H19 5032 inte låter bra. Jag skulle skriva H19 A75032 eller ev H19 75032.

Hej!
Då jag ser mig som ansvarig för den tidigare (des)informationen rörande inventarienumret på
Spårvägsmuséets nyrenoverade Metropol gör jag härmed avbön vad gäller det fyrsiffriga 5032
såsom adekvat i sammanhanget.
Som nämns i ovanstående citat av Mr G och även tidigare inlägg i tråden av Gunnar D,
kommer de fyrsiffriga inv.numren på de vagnar som före CBR hade femsiffriga regnummer
först när CBR-skyltarna införs runt 1972-73.

Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 17:56:32 PM
Många gånger blev det förstås bara tre siffror som du säger. Tex i Hammarby hade man normalt H34 i serien A74301-A74390. Den första vagnen i serien som var lite speciell i exteriören benämndes helt kort just 301. Problemet var förstås att det samtidigt fanns vagnar i både A74- och A75-serien så det tresiffriga gick inte att tillämpa fullt ut.

Denna speciella H34 A74301 (senare 4301) har jag för mig att Mr G visat bild på tidigare här på forumet.
Kan man tänka sig en reprisering av denna bild?
mvh K R

Mr G



A74301 inväntar avgångstid vid Älvsjö Station 1972. Än så länge har inget särskilt inventarienummer märkts ut på bussen. Det är registreringsskyltens nummer som gäller. Inne i bussen, ovanför förarplatsen, finns också en liten skylt med inventarienumret. Om det står A74301 eller endast 74301 minns jag inte längre.

Inte lång tid efter att denna bild togs, kommer den här bussen, och alla andra i A74- och A75-serierna, att märkas med inventarienummer även på utsidan. Då blir det fyrsiffriga nummer som kommer att gälla, och på så sätt synkroniserar man hela flottan av SL-fordon i samma inventarienummersystem. Alla bussar får inventarienummer med första siffran 4,5,6 eller 7.

Under en kortare tid är sen bussarna från det fd SS-området dubbelmärkta på utsidan med det gamla och nya inventarienumret. Men ganska snart byts registreringsskyltarna ut till den nya modellen, och det fyrsiffriga inventarienumret tar över. A74301 blir hädanefter 4301.

Apropå A74301 så var den lite annorlunda exteriört mot övriga 199 H34:or. Den som inte har något att göra skulle ju kunna fundera ut vad det är som skiljer.

吉先生

K R

Hej!
A74301 hade två blå positionsljus i fronten, ovanför vindrutan,
där de övriga H34 bara hade de markerade "klackarna", dock utan några lampor.

Den grå takfärgen var inte neddragen till kantlisten ovanför sidorutorna, som på de övriga.

Sidoskyltskåpen var vitmålade runt linjenummerrullarna och den yttre högtalaren, de övriga var här gråmålade.
mvh K R

LasseC



Vi tar en bild till från lördagsturen. Har dagens bussar lika stort max hjulutslag som Metropolen.
Har för mig att man då pratade om 55 grader som största utslag och det var väldigt imponerande
tyckte vi bussintresserade, då nästan tonåriga, grabbar.
Mvh LasseC

HJP

Citat från: Mr G skrivet 09 november 2008, 21:32:46 PM



A74301 inväntar avgångstid vid Älvsjö Station 1972. Än så länge har inget särskilt inventarienummer märkts ut på bussen. Det är registreringsskyltens nummer som gäller. Inne i bussen, ovanför förarplatsen, finns också en liten skylt med inventarienumret. Om det står A74301 eller endast 74301 minns jag inte längre.

Inte lång tid efter att denna bild togs, kommer den här bussen, och alla andra i A74- och A75-serierna, att märkas med inventarienummer även på utsidan. Då blir det fyrsiffriga nummer som kommer att gälla, och på så sätt synkroniserar man hela flottan av SL-fordon i samma inventarienummersystem. Alla bussar får inventarienummer med första siffran 4,5,6 eller 7.

Under en kortare tid är sen bussarna från det fd SS-området dubbelmärkta på utsidan med det gamla och nya inventarienumret. Men ganska snart byts registreringsskyltarna ut till den nya modellen, och det fyrsiffriga inventarienumret tar över. A74301 blir hädanefter 4301.

Apropå A74301 så var den lite annorlunda exteriört mot övriga 199 H34:or. Den som inte har något att göra skulle ju kunna fundera ut vad det är som skiljer.


****
1970 började jag köra buss på SL. Om jag inte minns fel, så var reg-numret detsamma som inv-numret. Precis som tidigare påpekats. A var inte med i inv.-numret, och 7:an var slopad, eftersom alla(?) nummer började på 7. Vill minnas att 7:an var övermålad på den invändiga skylt som Mr G nämner.
När de nya reg-skyltarna kom 1972(?), så målades det gamla inv-numret på utsidan. Slutsiffran var densamma på inv-numret och den nya reg-skylten.

Ett par "(?)", har jag infört, eftersom viss osäkerhet råder om minnesbilden, men kanske kan detta väcka andras minnen. Jag tar gärna rättelse om jag minns fel.

HJP

Gunnar D

Det är möjligt att 7:an på den invändiga invskylten var övermålad 1970, jag minns inte. Men det borde i så fall indikera att 7:an var relevant 1967.

Men den ursprungliga frågeställningen gällde H19. Jag har här framför mig två små invskyltar som en gång satt ovanför förarplatsen på två nu sedan länge bortgångna H19. Där står "75071" resp "75118". Ingen övermålning.

Eftersom jag är datatekniskt långsam kan jag f.n. tyvärr ej lägga ut ett foto av dem. Hoppas ni tror mig ändå t.v.!

Mvh Gunnar