Dagens Metropolpremiär i sthlm!

Startat av mjtag, 08 november 2008, 16:54:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjtag

Hejsan!
I dag var det premiär för Spårvägsmuseets renoverade Metropolbuss. Efter 7 1/2 år, om jag hörde rätt, är den nu körklar. Vissa detaljer återstår dock. I dag blev det en härlig premiärtur för Spårvägsmuseets vänförening och resan gick över Södermalm mot Västerbron och sedan Lindhagensgatan, Essingeleden, södra länken, Henriksdal och tillbaks till museet igen. Bussen var i det närmaste fullsatt och en hel del fotografering och filmande blev det efteråt så det kommer säkert bilder från andra också. En mycket trevlig tur och renoverarna har gjort ett kanonjobb.
Fler bilder från mig kommer senare.

Bildtexten uppdaterad.

Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

HJP

Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 16:54:38 PM
Hejsan!
I dag var det premiär för Spårvägsmuseets renoverade Metropolbuss. Efter 7 1/2 år, om jag hörde rätt, är den nu körklar. Vissa detaljer återstår dock. I dag blev det en härlig premiärtur för Spårvägsmuseets vänförening och resan gick över Södermalm mot Västerbron och sedan Lindhagensgatan, Essingeleden, södra länken, Henriksdal och tillbaks till museet igen. Bussen var i det närmaste fullsatt och en hel del fotografering och filmande blev det efteråt så det kommer säkert bilder från andra också. En mycket trevlig tur och renoverarna har gjort ett kanonjobb.
Fler bilder från mig kommer senare.

****
Nu var du snabbt ute med en bild  :)

Visst var det en skön känsla, att få åka Metropol i nästan en timme, i blandad miljö. Bussens fina egenskaper i stadsträngseln kom till sin rätt, liksom lättheten att hänga med i lite högre fart på Essingeleden och Södra länken.

Stort tack till de som gjord jättejobbet med denna renovering, och alla andra inblandade, som gjorde denna utfärd möjlig.
Tre H19 Metropol, finns nu: Denna, som ska ingå i Spårvägsmuseet, Svenska spårvägssällskapets, och Scanias. Tänk om det skulle gå att arrangera alla tre bussarna samtidigt någon gång. Vad häftigt det skulle vara  :D

En mycket lyckad utfärd var det!

HJP

mjtag

Citat från: HJP skrivet 08 november 2008, 17:41:55 PM
****
Nu var du snabbt ute med en bild  :)

Visst var det en skön känsla, att få åka Metropol i nästan en timme, i blandad miljö. Bussens fina egenskaper i stadsträngseln kom till sin rätt, liksom lättheten att hänga med i lite högre fart på Essingeleden och Södra länken.

Stort tack till de som gjord jättejobbet med denna renovering, och alla andra inblandade, som gjorde denna utfärd möjlig.
Tre H19 Metropol, finns nu: Denna, som ska ingå i Spårvägsmuseet, Svenska spårvägssällskapets, och Scanias. Tänk om det skulle gå att arrangera alla tre bussarna samtidigt någon gång. Vad häftigt det skulle vara  :D

En mycket lyckad utfärd var det!

HJP

Jag hade inte som mål att vara först ut på nätet med en bild men jag ville få ut någon bild direkt innan jag övergick till middagen. Håller med om att det skulle vara trevligt om man kunde samla alla tre bussar av denna typ som du nämner ovan. Gärna i Stockholm då. Blir ungefär som när man har dubbeldäckarhelg med alla tre bevarade Leyland dubbeldäckare. Nu ska jag ordna resten av bilderna och lägga upp på hemsidan där också denna kommer hamna snart.

Busstypens littera är alltså H19. Någon som vet om denna ska få nåt inventarienummer förresten?
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

K R

Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 18:58:28 PM
Busstypens littera är alltså H19. Någon som vet om denna ska få nåt inventarienummer förresten?

Hej!
Inv.nr på denna är 5032 (efter det ursprungliga regnumret A75032).
Vagnen har A75032 som personlig registrering, dock är den främre regskylten hemtillverkad.
CBR-numret är f ö EFH043.
mvh K R

mjtag

Citat från: K R skrivet 08 november 2008, 19:17:48 PM
Hej!
Inv.nr på denna är 5032 (efter det ursprungliga regnumret A75032).
Vagnen har A75032 som personlig registrering, dock är den främre regskylten hemtillverkad.
CBR-numret är f ö EFH043.
mvh K R

Tack för infon. Alla regnummer hade jag redan för dom stod på det infopapper vi fick under resan med bussen. Tack i alla fall. Bussen lär väl förses med inventarienummer så småningom. Har nu uppdaterat bildtexten.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

mjtag

Ytterliggare några bilder på bussen finns nu på hemsidan, under bildserier.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

K R

Citat från: mjtag skrivet 08 november 2008, 20:17:54 PM
Bussen lär väl förses med inventarienummer så småningom.

Hej igen!
Inv.nr var alltså inte utskrivet på vagnen på H19:s, (och samtida vagntypers), tid i SS-trafiken.
Inventarienumret var lika med reg.numret, dock brukade man i fall som t ex denna H19 stryka bort A och 7,
(A75032 blir 5032).
Däremot när vi kommer fram till år 1972, då CBR-numren kom, märktes vagnarna av förklarliga skäl utvändigt upp med sina fyrsiffriga inv.nummer.
T ex H32 A74249 blev följdaktligen då märkt 4249.
mvh K R

mjtag

Citat från: K R skrivet 08 november 2008, 21:23:14 PM
Hej igen!
Inv.nr var alltså inte utskrivet på vagnen på H19:s, (och samtida vagntypers), tid i SS-trafiken.
Inventarienumret var lika med reg.numret, dock brukade man i fall som t ex denna H19 stryka bort A och 7,
(A75032 blir 5032).
Däremot när vi kommer fram till år 1972, då CBR-numren kom, märktes vagnarna av förklarliga skäl utvändigt upp med sina fyrsiffriga inv.nummer.
T ex H32 A74249 blev följdaktligen då märkt 4249.
mvh K R


Ok, så den här bussen lär alltså inte få inv. nr utskrivet på sig eftersom den återspeglar hur det var när det var vänstertrafik. Då får alla fotografer som fotar bussen i dag forska fram numret till bildtexten om dom inte känner till det.  ::)
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

LasseC



Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C

mjtag

#9
Citat från: LasseC skrivet 08 november 2008, 22:15:25 PM
Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C


Trevlig bild. Vissa var snabbare med kameran än jag. ;) Undertecknad skymtar till vänster på bilden.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Peter Rost

Citat från: LasseC skrivet 08 november 2008, 22:15:25 PM


Tänkte jag kunde bidra med en bild när Metropolen rullar också. Här utanför Spårvägsmuseet strax innan svängen in på Nackagatan
Mvh Lasse C


Härlig bild!!

Skulle vara roligt att ordna en utfärd på någon Brommalinje, där denna skönhet hörde hemma.

/Peter

Fredde

Är det någon som har koll på när det blir busstrafik på linje 7 till Djurgården framöver ??? Kan det då även tänka sig att en Scania CR111 kan vara i trafik med ???

ch

Olagligt så det stinker om det. Framförs utan främre registreringsskylt. ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 09 november 2008, 08:39:00 AM
Olagligt så det stinker om det. Framförs utan främre registreringsskylt. ;)


Det gär den väl inte. A75032 är registrerat hos Vägverket som personligt regnummer på det här fordonet. Möjligen framförs bussen med felaktig registreringsskylt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Med stor risk för att verka petig men det historiskt korrekta invnr på denna vackra buss av typ H19 är nog ändå 75032. Detta vidimeras exvis av blankett "Vagnrapport, antal bussar" (SS tr 4.62) där alla bussindividers invnr anges som 75001-75543 samt orginalskyltar i min ägo 75071 resp 75118.
Mvh Gunnar