Gamla bussar i Helsingborg (obs inte fuskgamla)

Startat av Leif D, 03 november 2008, 00:04:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Har nu dubbelkollat med den äldre generationen Olsson, som bara kan bekräfta att bilden som jag påstår är från Stattena verkligen är det också.

På vägportalen står det E4 / E6 Stockholm / Göteborg, detta var ju utfarten från färjeläget på den tiden.
Dessutom står Jonstorp till vänster, det är alltså Ringstorpsvägen som på den tiden gick via Kungshult och Allerum mot Jonstorp.
Detta var alltså innan man drog nya väg 111 (eller Rv 22 som den hette då) från Berga till Kulla Gunnarstorp.

I övrigt precis som jag sa innan, helt underbara bilder från tider som man kan minnas men som för den sakens skull ändå varit historia i många år.

Trevlig Lördag.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Leif D

Citat från: scaniaolsson skrivet 15 november 2008, 14:27:53 PM
Har nu dubbelkollat med den äldre generationen Olsson, som bara kan bekräfta att bilden som jag påstår är från Stattena verkligen är det också.

På vägportalen står det E4 / E6 Stockholm / Göteborg, detta var ju utfarten från färjeläget på den tiden.
Dessutom står Jonstorp till vänster, det är alltså Ringstorpsvägen som på den tiden gick via Kungshult och Allerum mot Jonstorp.
Detta var alltså innan man drog nya väg 111 (eller Rv 22 som den hette då) från Berga till Kulla Gunnarstorp.

I övrigt precis som jag sa innan, helt underbara bilder från tider som man kan minnas men som för den sakens skull ändå varit historia i många år.

Trevlig Lördag.
Scaniaolsson

Tack så mycket för hjälpen !!   Nu har jag ändrat lite, lokalkännedom ska inte föraktas, så jätte tack ;)
;-)

Ulf Rådeström

Ja, det här var verkligen kul att se!
När jag precis hade flyttat ner till Skåne (igen) 1990 och började fota bussar på allvar, så var dom äldsta Volvo-bussarna på bilderna tagna ut trafik och några stod fortfarande kvar och såg ledsna ut...och jag hann PRECIS få några bilder på dom.

Men du har ju dom i TRAFIK...hejja!  :)

Det som hände i Helsingborg efter dina bilder var att man efter CR112 köpte in ett antal begagnade ledbussar, dels några Setra-led som Swebus tagit över i Dalarna, och dels några Mercedes O305G-ledbussar man köpt från Valbo Buss & Bergmans i Edsbyn när dom förlorade sin trafik i Gävle-Valbo och (Bollnäs - körde väl Bergmans?).

Sedan fick man fart på sakerna och skaffade sina första låggolvsbussar, dessa av märket Mercedes-Benz O405N. Dessa var för övrigt de sista man skaffade innan Swebus tog över trafiken.

Uffe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 november 2008, 08:49:19 AM
Det som hände i Helsingborg efter dina bilder var att man efter CR112 köpte in ett antal begagnade ledbussar, dels några Setra-led som Swebus tagit över i Dalarna, och dels några Mercedes O305G-ledbussar man köpt från Valbo Buss & Bergmans i Edsbyn när dom förlorade sin trafik i Gävle-Valbo och (Bollnäs - körde väl Bergmans?).

Sedan fick man fart på sakerna och skaffade sina första låggolvsbussar, dessa av märket Mercedes-Benz O405N. Dessa var för övrigt de sista man skaffade innan Swebus tog över trafiken.

Uffe

Bergmans använde sina ledbussar främst på linjen Bollnäs-Edsbyn.
Mercedes-bussarna i Helsingborg vill jag minnas var de första låggolvsbussarna i Sverige. Undrar hur glada Swebus var över att få tillbaka sina Setra-leder, som de fick i samband med köpet av Wasatrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2008, 10:18:04 AM
Nu tror jag att tidsbegreppet blivit fel här, Swebus tog över HT 1992-07-01, då fanns redan de ovan nämnda MB ledbussarna från Bergmans o Valbo och dessa blev t.ex Swebus 8301-8305.

De nämnda Wasabussarna togs över i Dalarna 1992-11-01 och t.ex 0813 flyttades till Helsingborg 1995-01-30.

Inga Setrabussar såldes alltså till HT utan de flyttades internt efter Swebus övertagande, att notera är att under de två första åren drevs Helsingborgstrafiken som ett dotterbolag till Swebus för att runt 1994 ingå som en helt vanlig stationering inom Swebus.

Ja, med Setrabussarna blev det lite fel där ja...sorry  :)

Stefan P

Hej

Vad är HTV 945 för buss? Kaross och chassi tack?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 27 november 2008, 11:52:31 AM
Hej

Vad är HTV 945 för buss? Kaross och chassi tack?

mvh Stefan P

Det är en Neoplan Unibus. Fanns i ett antal städer, t ex Borås, som servicebuss innan de avlöstes av Orion II/Ontario II.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM




Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem.  Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om! 

Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om!  Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!


Det är inte bara en enstaka. Minst två har det i alla fall funnits, säkert fler. Titta på länken nedan och jämför med bilden ovan. Det är likadana bussar, dvs Scana CR 111 med bladdörrar men det är två olika bussar
http://www.jsbild.se/muppmapp/HLT_181_Helsingborg_Triangeln_19900301.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kvarne

Mkt Trevliga bilder!

Vilken CR112 är det som finns bevarad i Helsingborg? Är det någon av dem som visas här?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Janne Rickman

Citat från: Kvarne skrivet 02 december 2008, 12:43:37 PM
Mkt Trevliga bilder!

Vilken CR112 är det som finns bevarad i Helsingborg? Är det någon av dem som visas här?

Helsingborg 119 >Swebus 8119

/Janne

Peter Öden

Hej !

Många trevliga bilder man har fått se här, B 58:orna var "snikbussar" d.v.s.
att dessa saknade turbo.

Mvh Peter Ö

Jeppe Hagelbäck

Tack för dessa fantastiska bilder, som jag av okänd anledning inte upptäckte förrän nu!

Jeppe Hagelbäck

Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem.  Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om! 

Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om!  Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!

Jo, samtliga av Helsingborgs 111:or fick dessa dörrar.
Man hade nämligen bara fyra. 181-184.
Dessa fasades ut samtidigt som de sista 76:orna 1990.

Som kuriosa kan nämnas att den sista CR76:an i trafik även var den sist levererade, dvs. 140.
Avskedsturen gick på linje 28.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mattias

Citat från: AL skrivet 15 november 2008, 02:01:14 AM
Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem.  Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om! 

Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om!  Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!

Hej.

Först en eloge till Leif D för fantastiska bilder, både dessa och övriga som droppat in senaste veckorna från Leif. Stort Tack! :)

Som framkommit så fick CR 111:orna, 4 till antalet hos HTV, "nya" bladdörrar efter en tid, något som HTV själva ordnade, tror till och med att dörrarna var av märket IFE, så dvs Scania-Bussar levererade CR 111:orna med ordinarie "vikdörrar", alltså rör det sig inte om att Scania från leverans byggde dessa med bladdörrar.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header