Öckerö

Startat av Anders Forsberg, 27 oktober 2008, 16:16:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Den 6 oktober 1986 tog Interbus över linje 27 på Öckrö från Göteborgs Spårvägar. Något år senare tog jag de här två bilderna på Öckerö.

Jag vet faktiskt inte om hur länge de körde där eller vilka som kör där numera.

Anders F




Nupski

Neoplanen kommer man ihåg. Skrammel från allt, högt motorljud samt skvallerspeglar bak. När GS körde så körde de väl en gammal Scania 111 av 1972 årsmodell den gick ut som en linje 24 från Kvillegaraget till Lilla Varholmen och hem som linje 24 nattbuss.

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 27 oktober 2008, 23:25:30 PM
Neoplanen kommer man ihåg. Skrammel från allt, högt motorljud samt skvallerspeglar bak. När GS körde så körde de väl en gammal Scania 111 av 1972 årsmodell den gick ut som en linje 24 från Kvillegaraget till Lilla Varholmen och hem som linje 24 nattbuss.

Det är alltid julafton för mig när Anders visar bilder från Göteborg med omnejd. Tack så mycket!

GS hade CR111:orna 301 och 302 nästan fast placerade på öarna. Jag vet inte om de hade depå där (som alla senare trafikutövare haft) eller om de alltid kördes ut från Kville.
De CR111:or som kom 1972 tillhörde Gårda och gick inte här ute, 301-302 var levererade några år senare (1976 om jag inte minns fel, orkar inte kolla upp det för tillfället).

Linjebuss tog över efter Interbus, och därefter blev det Orusttrafiken i något mystiskt samarbete med Öckerö Taxi som jag inte begripit riktigt. Bussarna står registrerade på Orusttrafiken, men där entreprenörens namn brukar stå står det "Öckeröbussarna".

Jag kommer inte ihåg avtalsåren på rak arm men kan kolla upp det senare...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Forsberg

Jo det är helt rätt CR 111:orna nr 301 och 302 fanns i ett garage på Hönö, av Spårvägen kallat HÖX. Linje 27 kördes då av några som bodde på öarna och hade nära till linjen sdamt garaget. När var väl att ta i. Det fanns några vid Garaget Kville som var utbildade för att kunna köra på 27:an. När jag på 1980-talet jobbade på Spårvägens trafikexpeditioner så hamnade jag i bland på Kville. Det var lite nervöst i väntan på att TLX ringde och sa att bussen var i gång och rullade.

När någon av gänget var borta fick någon från Kville hoppa in. De som hade utbildningen gillade det hela men jag minns en kille som bodde i Kortedala han steg upp strax efter kl. 01.00. Åkte personalbuss till Kville var där ca 03.00 och åkte med linje 24 som avgick klockan 03.19 och tomkördes ut till Hönö. Med denna buss fick han åka. Sedan köra fram tills 13-14 tiden och sedan den långa vägen hem till Kortedala. Det blev en lång dag, givetvis var det många som hade bil som tog denna.

Tidtabell från 1976 för linje 27, ändringar gjordes men har ingen nyare.



Tågtidtabell för linje 27 tåg 1 (den som föraren körde efter)



Från den 3 maj 1982 började turerna på linje 24 Nils Ericsonsplatsen - Lilla Varhomen i högtrafik måndag till fredag att förlängas till Burö Färjeläge. Nedan en tågtidtabell för linje 24 tåg 4 med vilken de som inte hade bil och hörde hemma på Kville fick åka för att komma ut till Hönö.



Någon bild på linje 27 har jag inte, kanske någon anna. Men en kanske lite oskarp bild på Scania CR111 nr 358 på linje 24X, dock på någonstans på Hisingen på väg till Eketrägatan.



Hm det blev mycket linje 27

Anders F

Staffan Sävenfjord

Det var väl Linjebuss som körde på Öckerö innan Spårvägen tog över. Var det någon gång i slutet av 1960-talet eller början av 1970-talet detta hände? Förarna lät i alla fall som de fiskargubbar som de väl också var när de pratade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Forsberg

Den 1 mars 1968 övertogs på Hisingen busstrafik från AB Linjebuss, med överlåtelsen följde personal och 15 st bussar. Fyra mindre för Kippholmen och Öckerö. Den 1 april inordnades de fd linjerna från linjebuss dessa i spårvägens linjenät enligt följande:

22 Arendalsvarvet – Kippholmen
23 Klippan – Bräcke – Nolered
24 Nils Ericsonsplatsen – Lilla Varholmen/Hjuvik
27 Hönö – Öckerö – Hälsö
34 Vågmästareplatsen – Glöstorp
35 Vågmästareplatsen – Stora Holm
36 Vågmästareplatsen – Bärby – Hovgården
39 Vågmästareplatsen – Kungälv


Anders F

Johan Hansson

Detta var en mycket trevlig tråd av många anledningar för mig.
Min pappa är uppvuxen på Hälsö och jag har varit där ofta både på sommarlov och vid andra tider på året.
Dessutom är jag döpt i Öckerö gamla kyrka.
Trevligt med gamla bussbilder från Öckerö, kan kolla i mina gamla fotoalbum om jag kan ha några bilder på bussar också från Öckerö och Hälsö.

Om det skulle vara okej för Anders Forsberg att jag får lägga till egna bilder så lägger jag upp de i denna tråd. 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Anders Forsberg

Hel klart att Du får, bara kul.

Anders

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Forsberg skrivet 28 oktober 2008, 18:11:47 PM
Den 1 mars 1968 övertogs på Hisingen busstrafik från AB Linjebuss, med överlåtelsen följde personal och 15 st bussar. Fyra mindre för Kippholmen och Öckerö. Den 1 april inordnades de fd linjerna från linjebuss dessa i spårvägens linjenät enligt följande:

22 Arendalsvarvet – Kippholmen
23 Klippan – Bräcke – Nolered
24 Nils Ericsonsplatsen – Lilla Varholmen/Hjuvik
27 Hönö – Öckerö – Hälsö
34 Vågmästareplatsen – Glöstorp
35 Vågmästareplatsen – Stora Holm
36 Vågmästareplatsen – Bärby – Hovgården
39 Vågmästareplatsen – Kungälv


Anders F
Intressant info! Denna linje 23 visste jag inte om.
Gick inte 24 endast Eketrägatan-Lilla Varholmen några år på 70-talet?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Forsberg


Linje 23 blev inte så långvarig. Den 26 augusti 1968 slogs linje 23 Klippan – Nolered och linje 24 Nils Ericsonsplatsen – Hjuvik/Lilla Varholmen ihop till en ny linje 24 Eketrägatan – Bräcke – Nolered Centrum – Hjuvik/Lilla Varholmen.

Den 15 mars 1976 förlängdes linje 24 från Eketrägatan till Nils Ericsonsplatsen igen.

//Anders