Berlin

Startat av Anders Forsberg, 09 oktober 2008, 20:03:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Hej under de två första veckorna reste jag och kompis runt i Tyskland. Vi hamnade bl a i Berlin. Under de fyra söndagarna i september visade Tekniska Museet i Berlin upp sin samling av bevarade spårvagnar, bussar och andra fordon. Tyvärr är samlingen inlåst. Men den 7 september besöktes museet och samlingarna. Mellan Tekniska Museet och uppställningshallen (Monumenthallen) körde föreningen Traditionsbus-Berlin med två bevarade dubbeldäckare. Nr 1629 Büssing från 1965 och nr 2100 även detta en Büssing men tillverkad 1969.

Här kommer en hög bilder på de två bussarna.

Anders Forsberg



1629 vid Tekniska Museet



Konduktören på 1629 "håvar" in avgiften som var 2 Euro




Sidan på 1629



2100 kommer lastad med besökare



De två vackert renoverade dubbeldäckarna



Föraren på 1629

Ersa

Trevligt reportage!

Men vad betyder den tyska meningen "Stehen im Gang polizeilich nicht gestattet" på skylten?
Min tyska är dålig och översättningssidorna får det till "Standing in the hallway by police not allowed" samt "Do not stand in full swing with the police permitted", vilket låter rätt kul. :)

Anders Forsberg

Nu är inte min tyska direkt bra men skylten tyck vara till åren för det satt en liknande i trappan till en hästomnibuss.

Anders F




Jonas Gustafsson

Citat från: Verspieder skrivet 09 oktober 2008, 21:17:44 PM
Trevligt reportage!

Men vad betyder den tyska meningen "Stehen im Gang polizeilich nicht gestattet" på skylten?
Min tyska är dålig och översättningssidorna får det till "Standing in the hallway by police not allowed" samt "Do not stand in full swing with the police permitted", vilket låter rätt kul. :)


Din tyska dålig??? Du har ju en signatur på tyska... ;)

Meningen betyder väl i a f "Att stå i gången är ej tillåtet enligt polis"

Och på den sista bilden står det "Att stå på plattformen och i trappan är förbjudet enligt polis".
Trevliga bilder förresten, från en av mina favoritstäder.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Ersa

Det vore nåt på bussar här i landet:

-"Samtal med föraren förbjuden under färd enligt polis"
-"Utgång genom bakdörrarna enligt polis"

;D