Linje 146 Malmö - Trelleborg

Startat av Steff, 08 oktober 2008, 10:56:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Lövgren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2008, 08:51:03 AM
Intressant uppgift. Tydligen kom man dock rätt tidigt på att de inte skulle passa för Landskrona-Höganäs eftersom jag inte kan minnas annat än att det redan vid leveransen stod klart att de skulle användas Malmö-Trelleborg. Om jag inte minns alldeles fel så premiärvisades den första vid SLTF:s kongress i Kalmar hösten 1993.
Var det Swebus eller Ödåkra Buss (dagens Arriva) som körde linje 219/220 år 1994?

Det var Swebus som körde linjen då.
Fram till juni 1996 så hette den linjen 207 mellan Landskrona och Helsingborg.
därefter tog Ödåkrabuss över och den döptes först till X200 mellan Landskrona-Helsingborg-Höganäs, men det fick de ändra på ganska snabbt efter påtryckningar från SJ.. väldigt likt X2000

Dock körde Ödåkrabuss linje 209, mellan Landskrona-Vallåkra-Helsingborg.

Kommer inte ihåg vilket nummer det var på linjen mellan Helsingborg och Höganäs.

Så tyvärr Swemicke var det inte riktigt rätt...
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Racelimpan

Det var lite spännande.., hälsade på i Malmö och då var det "trafikljus" inne i bussarna var man fick gå in och ut ha!ha!
High tec i början av 90-talet! :-)

Gick de direkt från Swebus till expresstrafiken i dalarna, eller var det länsbolaget som köpte bussarna av swebus?

scaniaolsson

Det fanns två olika linjer Helsingborg-Höganäs. Båda började på Knutpunkten.
250 gick sedan precis samma väg som dagens 220 går, dvs. via Stattena och Berga.
252 gick Kustvägen som dagens 219, med den skillnaden att 252 gick hela vägen ut till Höganäs.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Walter

Citat från: scaniaolsson skrivet 13 oktober 2008, 06:07:06 AM
Det fanns två olika linjer Helsingborg-Höganäs. Båda började på Knutpunkten.
250 gick sedan precis samma väg som dagens 220 går, dvs. via Stattena och Berga.
252 gick Kustvägen som dagens 219, med den skillnaden att 252 gick hela vägen ut till Höganäs.

Scaniaolsson

Om du läser längre upp i tråden så  är den frågan redan besvarad

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 oktober 2008, 14:46:02 PM
Bussarna såldes av Swebus 19990630, köpare var Skånetrafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Racelimpan skrivet 12 oktober 2008, 23:23:17 PM
Det var lite spännande.., hälsade på i Malmö och då var det "trafikljus" inne i bussarna var man fick gå in och ut ha!ha!
High tec i början av 90-talet! :-)

Gick de direkt från Swebus till expresstrafiken i dalarna, eller var det länsbolaget som köpte bussarna av swebus?

Tydligen var det länsbolaget som köpte bussarna av Swebus och som sedan lät sälja dem vidare till Sebastian Hugó i Borlänge. Bussarna genomgick också en omfattande ombyggnad så att de fick toaletter, bagageutrymme m m innan de sattes in expressbusstrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Cityliner skrivet 12 oktober 2008, 18:37:33 PM
Det var Swebus som körde linjen då.
Fram till juni 1996 så hette den linjen 207 mellan Landskrona och Helsingborg.
därefter tog Ödåkrabuss över och den döptes först till X200 mellan Landskrona-Helsingborg-Höganäs, men det fick de ändra på ganska snabbt efter påtryckningar från SJ.. väldigt likt X2000

Dock körde Ödåkrabuss linje 209, mellan Landskrona-Vallåkra-Helsingborg.

Kommer inte ihåg vilket nummer det var på linjen mellan Helsingborg och Höganäs.

Så tyvärr Swemicke var det inte riktigt rätt...
Nä, kom på det nu. 207 gick väl gamla vägen och 208 motorvägen mellan Landskrona och Helsingborg? Jag förväxlade 219 med 209. 209 kördes av Ödåkra Buss, som Du skrev.

Linjen mellan Helsingborg och Höganäs var linje 250. 252 gick via Laröd, Hittarp och Domsten mellan Helsingborg och Höganäs. 219 är väl egentligen en sammanslagning av 208 och 252 medan 220 är en sammanslagning mellan 207 och 250?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Simon Bertilsson

Idag går ingen av bussarna över motorvägen. Den enda Skånetrafikenbussen som går Landskrona - Helsingborg på motorväg är sjuktransportbussen, Lund - Helsingborg.

Racelimpan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2008, 12:37:57 PM
Dessa bussar köptes sedan av Sebastian Hugó i Borlänge. Han lät bygga om dem med bagageutrymme, toalett m m och hans avsikt var att använda dem i expressbusstrafik mellan Dalarna och Stockholm. Trafiken blev dock ingen större succé och bussarna såldes sedan vidare så att två av dem hamnade hos Starlight i Krylbo och en hos Ankargrens Limousineservice i Svenshögen.


Har för mig att det var dundersuccé! Försökte inte Swebus Express med alla möjliga medel för att få bort dem. De hade väl tagit över andra expressdalaföretag och kanske kände sig trygga med det. (har för mig att de t.o.m skrev till dåvarande Regeringen om hjälp för att få bort dem å även till Vägverket kanske även till Länsstyrelsen) De sänkte priserna till under hundralappen tur och retur och då åkte man ju med dem måste man erkänna, även om det var tråkigare att åka med Swebus...

Åkte med dem då jag skulle till Högskolan Dalarna och de var supertrevliga med bussvärdar och mat å fika plus serietidningar och böcker och spel till alla ungar som pendlade mellan sina föräldrar... Så nog var det succé, man blev ju bortskämd efter att ha åkt med dem och jämförde sen med andra. Åkte nån gång -99 och nån gång -02 och det var fullt med folk och alltid glad stämning. Bussarna hade samma färg som dem på bilderna ni visat från skåne. Snygga bilder!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Racelimpan skrivet 19 oktober 2008, 19:23:50 PM
Har för mig att det var dundersuccé! Försökte inte Swebus Express med alla möjliga medel för att få bort dem. De hade väl tagit över andra expressdalaföretag och kanske kände sig trygga med det. (har för mig att de t.o.m skrev till dåvarande Regeringen om hjälp för att få bort dem å även till Vägverket kanske även till Länsstyrelsen) De sänkte priserna till under hundralappen tur och retur och då åkte man ju med dem måste man erkänna, även om det var tråkigare att åka med Swebus...

Åkte med dem då jag skulle till Högskolan Dalarna och de var supertrevliga med bussvärdar och mat å fika plus serietidningar och böcker och spel till alla ungar som pendlade mellan sina föräldrar... Så nog var det succé, man blev ju bortskämd efter att ha åkt med dem och jämförde sen med andra. Åkte nån gång -99 och nån gång -02 och det var fullt med folk och alltid glad stämning. Bussarna hade samma färg som dem på bilderna ni visat från skåne. Snygga bilder!

Jag undrar om du inte delvis förväxlar här med Masexpressen, som Swebus Express på alla sätt försökte få bort och det lyckades ju också med att de köpte upp företaget.
Jag har ingen egen erfarenhet av Hugós expressbusstrafik och det är ju möjligt att resenärerna såväl strömmade till som om att de uppskattade servicen. Det är ju inte detsamma som att den var lönsam. Om priset var alltför lågt kördes ju alltsammans med förlust.
Det var i alla fall Masexpressen som var den stora konkurrenten till Swebus Express och som också blev orsaken till lågprisavgångarna. Inte bara på Swebus för övrigt utan även på tåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Racelimpan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2008, 19:41:37 PM
Jag undrar om du inte delvis förväxlar här med Masexpressen, som Swebus Express på alla sätt försökte få bort och det lyckades ju också med att de köpte upp företaget.
Jag har ingen egen erfarenhet av Hugós expressbusstrafik och det är ju möjligt att resenärerna såväl strömmade till som om att de uppskattade servicen. Det är ju inte detsamma som att den var lönsam. Om priset var alltför lågt kördes ju alltsammans med förlust.
Det var i alla fall Masexpressen som var den stora konkurrenten till Swebus Express och som också blev orsaken till lågprisavgångarna. Inte bara på Swebus för övrigt utan även på tåg.

Nix, det var inte Mas-Expressen, dem åkte jag med 96/97. De här åkte jag med -99 och -02 och de körde alltid in i Enköping och det gjorde aldrig Mas-Expressen (hade kompis som åkte med från Enköping)
Dessutom köptes aldrig Mas-Expressen, de bara bytte namn och ägaren jobbade åt Swebus på konsultbasis.
Träffade snubben i början av 2001 som ägde det, å han berättade att han skrivit ett kontrakt med Swebus, att byta namn och att inte hålla på med bussar i egen verksamhet på X antal år annars skulle han få vite på massa pengar... Han jobbade då som trafikledare sa han... ...åt Swebus!

Mas-Expressen hade ju heller aldrig samma färg som skånebussarna så det var inte dem jag åkte med när jag trivdes så där som jag beskrev tidigare ha!ha! :-)

Apropå Mas-Expressen så startade han förresten upp det igen nu i början av året som ett nytt företag...
Intresseklubben antecknar ha!ha!

Nä, nu ska jag ut å mecka racebuss. Ha en go dag alla här på forumet!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Racelimpan skrivet 20 oktober 2008, 10:48:34 AM
Dessutom köptes aldrig Mas-Expressen, de bara bytte namn och ägaren jobbade åt Swebus på konsultbasis.
Träffade snubben i början av 2001 som ägde det, å han berättade att han skrivit ett kontrakt med Swebus, att byta namn och att inte hålla på med bussar i egen verksamhet på X antal år annars skulle han få vite på massa pengar... Han jobbade då som trafikledare sa han... ...åt Swebus!


Exakt hur överlåtelsen var formulerad låter jag vara osagt, men Swebus tog i alla fall över Masexpressens alla bussar. Själva företagsnamnet kom de väl inte över, utan det vill jag minnas att Tom behöll. Så visst: det var inte korrekt att uttrycka det som att Swebus köpte Masexpressen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Racelimpan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2008, 14:38:31 PM
Exakt hur överlåtelsen var formulerad låter jag vara osagt, men Swebus tog i alla fall över Masexpressens alla bussar. Själva företagsnamnet kom de väl inte över, utan det vill jag minnas att Tom behöll. Så visst: det var inte korrekt att uttrycka det som att Swebus köpte Masexpressen.



Ääh, det är inte så noga vad som är vad, jag tycker bara såna där killar och tjejer är coola som vill göra nåt till sitt eget vilket de här verkade göra, kul!
Fortsätt trivas i höstrusket :-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2008, 16:09:51 PM
Den som är intresserad av att läsa mer om både Sebastian Hugo med HugoBuss och Masexpressen kan hitta en hel del på en viss fd GDG chef:s hemsida....

Kan man vördsamt be om en länk? Det finns många fd GDG-chefer men på den mest kände av dems hemsida kan jag inte hitta något. Om det nu är Toni som avses känner jag honom tillräckligt väl för att veta att han inte har något emot en länk.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Steff

Rätt kul att en fråga om Neoplanvagnar på linje 146 mellan Malmö och Trelleborg kan leda till en så intressant debatt och att man får lära sig linjesträckningar allt i från Landskrona, Ödåkra, Helsingborg och t o m upp till Dalarna, med Swebus express o s v Kul, kul.

Tack alla för inressanta inlägg

/Stefan J Lund
Kör för B4Y i Malmö

Svemicke

Citat från: Steff skrivet 24 oktober 2008, 11:02:10 AM
Rätt kul att en fråga om Neoplanvagnar på linje 146 mellan Malmö och Trelleborg kan leda till en så intressant debatt och att man får lära sig linjesträckningar allt i från Landskrona, Ödåkra, Helsingborg och t o m upp till Dalarna, med Swebus express o s v Kul, kul.

Tack alla för inressanta inlägg

/Stefan J Lund

Jäpp! Här håller vi oss till ämnet och enbart till ämnet. :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -