Mölndalsbussarna

Startat av Anders Forsberg, 26 augusti 2008, 19:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Tänkte hålla mig på hemmaplan med Mölndalsbussarna.

Tidtabellen är från september 1980.











Linnégatan på väg mot Mölndal



Linnéplatsen



Grönsakstorget. Ändhållplatsen vandrade runt kring gatorna under 1980-talet.

Anders Forsberg


yngrot

trevligt värre ... minns detta bolag ... har du möjligen nån tidtabell från Kålleredsbussarna ?? Du har visat en del bilder på deras bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Väldigt trevligt.
Farsan körde på Mölndalsbussarna från 1969 tills de blev uppköpta av Linjebuss, så jag är mer eller mindre uppfödd i dessa bussar. :)

Nupski

Linjen Frölunda Torg - Eklanda - Pedagogen - Bifrost - Mölndals Bro - Heden är väl den som är mest intakt efter linjeändringarna i Mölndal för några år sen. Åkte ganska ofta från Hvitfeldstplatsen - Wallinsgatan under barndomen. Stod ibland och tittade på bussarna vid garaget.

Ett minne finns fortfarande kvar från Mölndalsbussarna, jag tappade min ryggsäck som 6årig knatte, ryggsäcken kom tillbaka men några leksaksbilar och min godispåse var borta. Ett tragiskt minne.  ;D

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 29 augusti 2008, 23:31:15 PM
Linjen Frölunda Torg - Eklanda - Pedagogen - Bifrost - Mölndals Bro - Heden är väl den som är mest intakt efter linjeändringarna i Mölndal för några år sen.

Jag vet inte om jag håller med. Dagens linje 771 är väl den som mest motsvarar denna linje även om den går till Nisseterminalen istället för Heden, men den går delvis annan väg, och dessutom var det om jag minns rätt några års uppehåll när man inte kunde åka denna sträcka utan byte.

Däremot har det väl -återigen med reservation för mitt minne- oavbrutet sedan denna tidtabell gått att åka i stort sett samma väg mellan Helenevik och Södermalm. Busslinjen som numera heter 753 svänger dock sedan till höger mot Heden via Chalmers istället för att gå via Järntorget till Hvitfeldtsplatsen.

//Jonas G (på petimeterhumör ;))
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Åkte för någon vecka sedan på gamla rv40 (nuv LV 540) Landvetter-Rya och någonstans ca 30 m från vägen syns en äldre buss som tidigare var Mölndalsbuss (färgen och dörr 1-0-1).