SL-bussar i svartvitt: H34, H44, H80 och H81

Startat av Mikael T Nilsson, 22 augusti 2008, 19:17:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 23 augusti 2008, 22:54:31 PM
6911  finns  i  SSS-ägo. När  det  gäller  6876  har  jag  för  mig  att  den  fanns  i  Kalhäll  och  i  trafik  där  så  sent  som  januari  1987.

/Peter

Om planerna inte ändrats på sena kvällen så ska 6911 tillsammans med H35 4505 utgöra ersättningstrafik för spårvagnslinje 7 i morgon. Nedriven kontaktledning vid Nybroplan är orsaken.

621

Citat från: M224 skrivet 23 augusti 2008, 17:18:29 PM
Tack, ska åka in till stan någon dag och försöka att hitta det.

Huset fanns kvar så sent som i eftermiddag. :) Det är Svensk-engelska Mineralaktiebolaget (Svenska Shells) gamla huvudkontor (kika efter snäckor på fasaden). Adressen är Birger Jarlsgatan 64 (korsningen Birger Jarlsgatan/Rådmansgatan) och på fasaden står numera Wallenstam

Mikael T Nilsson

Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2008, 21:42:25 PM
Vad jag minns hade vi bara två H81:or, nämligen 6736 o 6737. Om jag inte minns helt fel, var 6876 och 6878 de sista bussrna som fick ny färg i Kallhäll. 6911 återfinns väl i Malmköping nu?
Kan man låna en buss o få en nostalgikick?
Vore häftigt att låna upp en sån buss till Dalarna.
Vad skulle folk säga om man kom på 602:an i Borlänge med en H80?  ;)

Citat från: Peter Rost skrivet 23 augusti 2008, 22:54:31 PM
6911  finns  i  SSS-ägo. När  det  gäller  6876  har  jag  för  mig  att  den  fanns  i  Kalhäll  och  i  trafik  där  så  sent  som  januari  1987.

/Peter

Jag glömde bort 6876. Det stämmer att det var den allra sista H80-vagnen i trafik för Kallhäll. Har sett en bild på 6876 på linje 542 som återupstod 1987 och då fick linjesträckningen Stäket-Jakobsberg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

bilomnibussen

Hej!
Wadå inte en massa plast och glasfiber? Hägglundarna hade främre takpartiet med skyltskåpet i plast och glasfiber liksom motsvarigheten bak. De randiga SKV:arna hade hela det öppningsbara frontpartiet i plast och glasfiber liksom takfronten och baknacken. T o m hade de senare Ny-boxerkarosserna en frontlucka gjuten i plast. Värst var nog GDG-karossen och dess efterföljare Alpus 260 där hela karossbeklädnaden var i plast.
Mvh ställföreträdande Bror Duktig alias jan g

Wetjo

Citat från: Norrortsmicke skrivet 24 augusti 2008, 10:05:22 AM
Jag glömde bort 6876. Det stämmer att det var den allra sista H80-vagnen i trafik för Kallhäll. Har sett en bild på 6876 på linje 542 som återupstod 1987 och då fick linjesträckningen Stäket-Jakobsberg.

6876 Står på Spårvägsmuseet. När jag såg den var den skyltad 547.
En av de vagnar jag hade fast, när jag började i Kallhäll 1983.
En nostalgitår rann... Jag hade den på 547:an.

När Scaniorna kom till Kaga, var det "slagsmål" om att få köra Scania.
När vi bara hade ett fåtal H80 kvar, var det bråk om att alla ville ha H80.

christian berg

Mycket fina och intressanta bilder! Jag hittade några anteckningar fråan ett besök vid Kallhällsgaraget i februari-mars 1987 och då fanns H80 6822, 6871, 6873, 6899 och 6911 kvar. Vid ett besök tidigare samma år fanns även 6813,6876 och 6898 kvar. I Råsta fanns i början av 1987 den SJ-färgade 6852 och 6823. Täbys sista H80 (6912, 6914, 6940 och 6945) försvann väl redan hösten 1986?

Hur var det med Norrtäljes H81? Enligt listor skulle 6719 och 6725 funnits kvar 1987, men gick de i trafik? Under våren 1986 fanns dessa två vagnar samt de tre SJ-färgade 6716, 6721 och 6729 kvar i trafik.

Hälsningar
Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 25 augusti 2008, 09:17:28 AM
Mycket fina och intressanta bilder! Jag hittade några anteckningar fråan ett besök vid Kallhällsgaraget i februari-mars 1987 och då fanns H80 6822, 6871, 6873, 6899 och 6911 kvar. Vid ett besök tidigare samma år fanns även 6813,6876 och 6898 kvar. I Råsta fanns i början av 1987 den SJ-färgade 6852 och 6823. Täbys sista H80 (6912, 6914, 6940 och 6945) försvann väl redan hösten 1986?

Hur var det med Norrtäljes H81? Enligt listor skulle 6719 och 6725 funnits kvar 1987, men gick de i trafik? Under våren 1986 fanns dessa två vagnar samt de tre SJ-färgade 6716, 6721 och 6729 kvar i trafik.

Hälsningar
Christian B

Hej,Tack för dessa uppgifter. Det stämmer att Täbys sista H80 avyttrades under 1986. 1987 fanns inga kvar. Norrtälje hade nog inga H81:or i trafik så sent som 1987. Enligt mina anteckningar ska, precis som du nämner, 6716, 6719, 6721, 6725 och 6729 varit de sista H81:orna i Norrtälje. 6729 finns numera på Spårvägsmuséet.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Janne Rickman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.

SSS värvade 6911 1987-03-09

/Janne

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.
En del bussar blev ju husbussar. Någon buss såldes till Erma-resor.
I 6886, knuffade dom ner en motor från en H20 vid sista motorbytet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 augusti 2008, 10:18:40 AM
6873 togs ur aktiv trafik våren 1987 (mars/april), 6871 till sommartidtabellen 1987 i juni, bägge bussarna såldes ganska omgående.

Citat från: Janne Rickman skrivet 25 augusti 2008, 10:48:36 AM
SSS värvade 6911 1987-03-09

/Janne

Tack för dessa uppgifter!

Citat från: Wetjo skrivet 25 augusti 2008, 10:50:18 AM
En del bussar blev ju husbussar. Någon buss såldes till Erma-resor.
I 6886, knuffade dom ner en motor från en H20 vid sista motorbytet.

Jag tror det var H80 6905 som gick till Erma-resor.

Vilken H20 var det som fick bidra med motor till 6866? H20 5382 som förolyckades 1984 och fick Säffle-kaross behöll väl sin motor? Det var i alla fall B58-chassi efter omkarrosseringen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Wetjo

Citat från: Norrortsmicke skrivet 25 augusti 2008, 14:41:19 PM

Jag tror det var H80 6905 som gick till Erma-resor.

Vilken H20 var det som fick bidra med motor till 6866? H20 5382 som förolyckades 1984 och fick Säffle-kaross behöll väl sin motor? Det var i alla fall B58-chassi efter omkarrosseringen.

Det var en "utbytesmotor"... Byskvallret sa att det var en mekaniker som ville göra husbuss, som "förabetade" lite...

Mikael T Nilsson

Citat från: Wetjo skrivet 25 augusti 2008, 21:16:45 PM
Det var en "utbytesmotor"... Byskvallret sa att det var en mekaniker som ville göra husbuss, som "förabetade" lite...

Aha, det förklarar saken. Tack för upplysningen!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.