Götet

Startat av Anders Forsberg, 21 augusti 2008, 15:39:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Några Göteborgsbilder.



Volvo/Säffle GS typ B43 nr 985 på linje 40 någonstans i Backa på väg mot Johanneberg i augusti 1989.



Volvo/Wiima GS B45 nr 925 på linje 51 vid Botaniska Trädgården på väg mot Linnéplatsen för att sedan fortsätta över Guldheden och Olskroken till Brunnsbo.



Kallebäck en eftermiddag med linje 62 och 64.



Linje 142 gick mellan Vågmästareplatsen och Lillhagen, bilden från Skogome.

Anders Forsberg

bussgrabben

Vilka underbara bilder!

yngrot

Trevligt och detta är ju inte sååå länge sen ändå.... då hade jag ju "bara" kört buss 10 år... tiden går.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Göteborgs-Wiimorna, hade de enkla strålkastare från början, eller är de inre bortplockade? SL:s mostsvarande hade dubbla.

Nupski

#4
Får börja med att säga underbart.... Kallebäck är sig likt än idag, det enda som hänt är att man bytt utrustning typ papperskorgar och sånt plus lagt in taktilt gångstråk så synskadade skall hitta.

Värt att notera är att flertalet av bussarna har buffningsgummi, allt för att minska skadorna på Kville garagets bussar.

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2008, 11:38:12 AM
Göteborgs-Wiimorna, hade de enkla strålkastare från början, eller är de inre bortplockade? SL:s mostsvarande hade dubbla.


901-909 hade dubbla strålkastare även en skylt där det stod Hägglunds i fronten. 908 var väl kärran som fick en ZF HP500 på prov och 906 testades med sandningsutrustning. 910-925 hade enkla strålkastare.

Niklas Bygdestam

Härliga bilder! Wiima ledbussar minns jag var vanliga i Götet på den tiden. Kommer ihåg när jag var där på besök i min barndom att dessa Wiima verkade finnas överallt i stan :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 augusti 2008, 11:38:12 AM
Göteborgs-Wiimorna, hade de enkla strålkastare från början, eller är de inre bortplockade? SL:s mostsvarande hade dubbla.


Av nån anledning specade GS med enkla strålkastare istället för dubbla som var standard. Som väl alla vet var det lättare förr att speca som man lokalt ville ha det.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

När det nu ändå diskuteras strålkastare på Wiima så kan jag passa på att ställa en fråga om detta. Inte har det väl funnits Wiima med ovala strålkastare från Hella?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

I alla fall alla Wiima jag sett både på bild och på "riktigt" är det runda.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas Gustafsson

Citat från: Tomas skrivet 22 augusti 2008, 23:40:05 PM
Får börja med att säga underbart.... Kallebäck är sig likt än idag, det enda som hänt är att man bytt utrustning typ papperskorgar och sånt plus lagt in taktilt gångstråk så synskadade skall hitta.

Värt att notera är att flertalet av bussarna har buffningsgummi, allt för att minska skadorna på Kville garagets bussar.

901-909 hade dubbla strålkastare även en skylt där det stod Hägglunds i fronten. 908 var väl kärran som fick en ZF HP500 på prov och 906 testades med sandningsutrustning. 910-925 hade enkla strålkastare.

Liten korrigering: Det var 901-910 (GS typ B36, från 1976) som hade dubbla strålkastare och 911-926(GS typ B45 från 1979-80 med nya färgsättningen) som hade enkla.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 augusti 2008, 23:47:44 PM
När det nu ändå diskuteras strålkastare på Wiima så kan jag passa på att ställa en fråga om detta. Inte har det väl funnits Wiima med ovala strålkastare från Hella?

Jag har sett Wiima i Finland (av lite äldre modell från tidigt 70-tal) som haft ovala, om jag nte minns helt fel.

damiende

Skogome endte jeg opp i på min ferd til Volvo museet. Backaplan var en veldig vanskelig holdeplass og finne hehe.



Daniel

Jonas Gustafsson

Citat från: damiende skrivet 23 augusti 2008, 22:28:46 PM
Skogome endte jeg opp i på min ferd til Volvo museet. Backaplan var en veldig vanskelig holdeplass og finne hehe.



Daniel

Skogome när du skulle till Volvomuseet??? Verkar som du åkte åt lite fel håll... ;D

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

damiende

Bodde på hotell rett ovenfor Liseberg. Fikk beskjed om og ta linje 52 til Backaplan og så bytte til buss 240 der. Det gikk jo bra og finne backaplan hehehe. Og buss 240 passerte Arendals vegen. Men i feil ende :) Så det ble noen meter og spasere. Kvart over 4 kom jeg til museet :)


Daniel