Fräck SJ buss

Startat av Anders Forsberg, 18 augusti 2008, 15:12:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Den här turistbussen fans med vid Tunbga-rallyt i maj 2003 och är fotograferad vid uppehållet i Jonsered, där Spårvägssällskapet Ringlinien skötte om kaffet.

Egentligen vet jag inte så mycket om bussen mer att den finns i Hälsingborg.

I "Alla våra bussar" står följande, obs ej orda grant: 1953 köper SJ tio mycket eleganta turistbussar för trafik på utlandet.

Byggda på Scania-Vabis B63-chassi med kaross från Hägglund.

Nåja den som kan tillägga mer gör gärna det, jag håller med följande bilder.

Anders Forsberg








Björn Forslund

Ett sk "skithus" (kallades så pga dörren på gaveln). De hade dörren där för att även kunna användas utomlands i högertrafikländer. i övrigt var det bara föraren som hade dörr. Sedan byggdes de dock om med normal dörr på vänster sida, men detta exemplar är återställt till original utförande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 augusti 2008, 15:48:14 PM
Ett sk "skithus" (kallades så pga dörren på gaveln). De hade dörren där för att även kunna användas utomlands i högertrafikländer. i övrigt var det bara föraren som hade dörr. Sedan byggdes de dock om med normal dörr på vänster sida, men detta exemplar är återställt till original utförande.

Hängde inte benämningen samman med att toaletten var placerad i bakänden intill dörren. Det var av den där typ av toaletten som var luktfri - tills man använt den vill säga. Jag har också hör dem kallas "dassvagnar". Dessa bussar användes också i SJ snabbusstrafik, ett slags föregångare till dagens expressbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, det var nog inte trevligt att färdas i dessa bussar i varmare klimat, om någon fick för sig att bruka muggen...Benämningen "skithus" har säkert flera orsaker, både odören, det ovanliga med toa i bussen och ser man bussen rakt bakifrån har den ju en viss likhet med ett utedass med dörr och allt.
Det jag finner intressant är hur bra det passade att klämma in en bakdörr i Hägglunds klassiska trefönster-bakruta. Man kan undra om de planerade för det redan när den baken kom till?

Björn Forslund

Lite OT..framför "skithuset" eller "dassvagnen" på bild två syns en grön buss med gul överdel. Vad är det för något? Tog du, Anders, någon bild på den också? Från Norge kanske?

Peter Öden

Hej !

Denna buss ska visst vara under renovering av föreningen i Helsingborg.

Mvh Peter Ö