Strålkastare på Scania CR 76, CR 110 och CR 111

Startat av Niklas Bygdestam, 10 augusti 2008, 20:41:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Scania CR 76, CR 110 och tidiga CR 111 levererades oftast med ovala strålkastare från Hella vilket många här vet :D
Men efter en tid var det flera ägare av dessa bussar som bytte ut strålkastarna. Den vanligaste lösningen verkade vara att byta ut strålkastarna till enkla runda av samma typ som nyare CR 111 hade från leverans. De ovala strålkastarna togs då bort och hålet sattes igen med lite plåt och sedan sattes det in en enkel rund istället. SJ-buss gjorde på detta sätt och Malmö gjorde likadant. Men sedan fanns det några som valde en annan lösning. Istället ersattes då de ovala strålkastarna med lite mindre dubbla runda strålkastare med en gemensam sarg. Utseendet på dessa dubbla runda strålkastare påminde en del om strålkastare som var vanliga i USA. I Uppsala valde man denna lösning med dubbla runda strålkastare. Men hur många fler än Uppsala valde just denna lösning?

Tycker i alla fall att det ser snyggare ut med de dubbla runda med gemensam sarg än den lösning som SJ valde med att sätta in enkla runda på en plats som var avsedd för de ursprungliga ovala. De dubbla runda med sin sarg passar bättre i måttet där de ursprungliga ovala från Hella tidigare har suttit :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AL

Kristinehamns samtliga CR76:or, CR110:or hade motsvarande strålkastare som AB Uppsalabuss hade på sina.  Dock erhöll vagn 12, (Sc CR110), efter renovering faktiskt ovala strålkastare, något som borde ha skett under 80-talet nå'n gång. Antar att detta var ovanligt! Har ingen bild själv, men vet att bild på just vagn 12 med dessa ovala strålkastare visats på forumet tidigare!