Från min skokartong del 324: Wasatrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 augusti 2008, 17:48:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Danne B. skrivet 15 augusti 2008, 13:35:03 PM
Lustigt... Jag tänkte häromdagen på den där gången när jag som barn förundrat klev på en Wasatrafik-lackad buss på linje 52, och jag kommer ihåg att chauffören berättade att bussen var inhyrd, och så dyker den här tråden upp! Kul sammanträffande! :)

Jag hade dock för mig att jag åkte en CR111 (Wasatrafiklackad) men det är nu trots allt 20 år sedan så minnet kan ju svika... :)

//Danne

Jag minns att Linjebuss hade en CR111:a som körde i innerstadstrafiken sommaren 1988. Tror det var vagn 662 eller 663. Jag har en suddig bild någonstans i arkivet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Danne B.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 16 augusti 2008, 18:13:33 PM
Jag minns att Linjebuss hade en CR111:a som körde i innerstadstrafiken sommaren 1988. Tror det var vagn 662 eller 663. Jag har en suddig bild någonstans i arkivet.

Där ser man... Då var jag kanske inte helt ute och cyklade!!! Jag hade dock för mig att den jag åkte hade Wasatrafiks målning!? :) Vore hursomhelst väldigt roligt om du kunde visa bild på den!!! En CR111 är alltid värd att visas! ;)

//Danne

Camilla

Trevliga bilder.
Jag kommer ihåg när Wasa körde med CFare på värmdö

Mikael T Nilsson

Citat från: Danne B. skrivet 16 augusti 2008, 23:09:07 PM
Där ser man... Då var jag kanske inte helt ute och cyklade!!! Jag hade dock för mig att den jag åkte hade Wasatrafiks målning!? :) Vore hursomhelst väldigt roligt om du kunde visa bild på den!!! En CR111 är alltid värd att visas! ;)

//Danne



Hittade bilden, det var Linjebuss 663. Här ser vi bussen på linje 47. SL:s linjeskylt av plast som skymtar i framrutan. Jag tror att det är en gammal Lundavagn från början (Linjebuss Lund).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Camilla skrivet 17 augusti 2008, 01:27:28 AM
Trevliga bilder.
Jag kommer ihåg när Wasa körde med CFare på värmdö

Wasatrafik körde väl också någon CF-are på Värmdö men mest hade man Wiima med den gamla karossen på B57- eller B58-chassi. B57 är alltså frontmotor och B58 mittmotor. Det fanns ett par trevliga förare där ute på Värmdö, och det hände att de och bussarna lånades in till 810-an, i synnerhet på eftermiddagarna. Det var särskilt en rund herre med runda glasögon som jag lade märke till för han var alltid skämtsam - och körde dessutom mycket bra. Så fick jag se honom på TV en kväll och det visade sig att det var rocksången Leif Burken Björklund. Mest känd från Rockfolket och med sin låt Hej Barberiba.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christian berg

Under sommaren-hösten 1988 tror jag att det var ett 20-tal inhyrda bussar som gick främst på 47a och 52an, men även på 64an (nuv. 72) På 64an sågs ofta f.d. H59 5071 som nyss sålts till någon privatfirma och fortfarande hade SL-färg, men utan alla SL-emblem etc. Wasatrafik körde med några f.d,. SL bussar förutom ovannämnda f.d. H49 4696 gick även två vitmålade f.d. H47A från Vaxhom (7993 och 7995) och vid ett tillfälle såg jag f.d. H80 6880 på 47an. Vallentuna buss hade tre f.d. H49 (4688, 4692 och 4701) i trafik och så fanns det som sagt ett antal CR 111 i blått och några SJ-färgade vagnar. Någon för den tiden modern turistvagn i blått har jag ett minne av att ha sett på linje 52.

Hälsningar
Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 22 augusti 2008, 08:52:17 AM
Under sommaren-hösten 1988 tror jag att det var ett 20-tal inhyrda bussar som gick främst på 47a och 52an, men även på 64an (nuv. 72) På 64an sågs ofta f.d. H59 5071 som nyss sålts till någon privatfirma och fortfarande hade SL-färg, men utan alla SL-emblem etc. Wasatrafik körde med några f.d,. SL bussar förutom ovannämnda f.d. H49 4696 gick även två vitmålade f.d. H47A från Vaxhom (7993 och 7995) och vid ett tillfälle såg jag f.d. H80 6880 på 47an. Vallentuna buss hade tre f.d. H49 (4688, 4692 och 4701) i trafik och så fanns det som sagt ett antal CR 111 i blått och några SJ-färgade vagnar. Någon för den tiden modern turistvagn i blått har jag ett minne av att ha sett på linje 52.

Hälsningar
Christian B



Intressant! Då har jag nog missat ett antal olika varianter av inhyrda bussar under 1988. Jag minns SJ-bussarna (Scania CR112) som körde på linje 47E och tog även en del bilder. Någon gång mellan hösten 1988 och 1990 hyrdes det även in SJ- och GDG-bussar på Hornsbergslinjer, bl a denna vagn som gick på 64:an (se bild).  Dessutom gick det Scania CR111 (från SJ-Buss Norrköping/Finspång) på linje 58 mellan Norrbacka och Roslagstulls sjukhus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Camilla

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2008, 15:04:30 PM
Wasatrafik körde väl också någon CF-are på Värmdö men mest hade man Wiima med den gamla karossen på B57- eller B58-chassi. B57 är alltså frontmotor och B58 mittmotor. Det fanns ett par trevliga förare där ute på Värmdö, och det hände att de och bussarna lånades in till 810-an, i synnerhet på eftermiddagarna. Det var särskilt en rund herre med runda glasögon som jag lade märke till för han var alltid skämtsam - och körde dessutom mycket bra. Så fick jag se honom på TV en kväll och det visade sig att det var rocksången Leif Burken Björklund. Mest känd från Rockfolket och med sin låt Hej Barberiba.

Jag  var ju väldigt ung på den tiden men jag kommer i håg att dom hade nåra CFare för jag har nämligen ett specielt minne från CFarna för jag åkte med min pappa på motorhuven några gånger när jag var liten i en CF.

bilomnibussen

Nu börjar historien bli lång men det dök upp en vacker bild av fd GDG 1103. Den körde jag i Ludvika där den väl måste ha tillhört den ordinarie vagnparken runt 1980. Jag minns bättre 1102, 1104 (gick i Grängesberg) och 1105. Nu ser man med viss andakt på en sådan bild men på den tiden tyckte jag det var pest att köra dem. Det var inte riktiga bussar det var bara charabanger. När det var glashalt var de omöjliga att styra. Och all stadskörning är förvisso straffkommendering men den slipper man visst aldrig ifrån trots 32 år bakom bussratten.
Jan G

Mikael T Nilsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 augusti 2008, 18:17:22 PM
Nu börjar historien bli lång men det dök upp en vacker bild av fd GDG 1103. Den körde jag i Ludvika där den väl måste ha tillhört den ordinarie vagnparken runt 1980. Jag minns bättre 1102, 1104 (gick i Grängesberg) och 1105. Nu ser man med viss andakt på en sådan bild men på den tiden tyckte jag det var pest att köra dem. Det var inte riktiga bussar det var bara charabanger. När det var glashalt var de omöjliga att styra. Och all stadskörning är förvisso straffkommendering men den slipper man visst aldrig ifrån trots 32 år bakom bussratten.
Jan G

Kul att du uppskattade bilden!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bobo L

Citat från: christian berg skrivet 22 augusti 2008, 08:52:17 AM
Under sommaren-hösten 1988 tror jag att det var ett 20-tal inhyrda bussar som gick främst på 47a och 52an, men även på 64an (nuv. 72) På 64an sågs ofta f.d. H59 5071 som nyss sålts till någon privatfirma och fortfarande hade SL-färg, men utan alla SL-emblem etc. Wasatrafik körde med några f.d,. SL bussar förutom ovannämnda f.d. H49 4696 gick även två vitmålade f.d. H47A från Vaxhom (7993 och 7995) och vid ett tillfälle såg jag f.d. H80 6880 på 47an. Vallentuna buss hade tre f.d. H49 (4688, 4692 och 4701) i trafik och så fanns det som sagt ett antal CR 111 i blått och några SJ-färgade vagnar. Någon för den tiden modern turistvagn i blått har jag ett minne av att ha sett på linje 52.

Hälsningar
Christian B


Vid den tiden gick jag på KTH och körde samtidigt buss som deltidare hos SL. Jag gick då som sk " (och så nån bokstav+siffer-kombination som jag nu glömt bort) " dvs jag skulle arbeta lördag+söndag två helger av tre. Just den sommaren ingick obligatoriska sommarkurser på annan ort vilket gjorde det omöjligt för mig att arbeta den perioden. Istället för att bara ta tjänstledigt för studier under den tiden sommarkursen löpte så tog jag, med samtycke av SL:s personalhandläggare (!), tjänstledigt hela sommarlovet.

Så småningom, i mitten av juli ungefär, tog sommarkurserna slut och jag återvände till Stockholm. Jag upptäckte då den svåra förarbristen, och erbjöd mig att hoppa in och arbeta lite då och då, men SL:s byråkratiska system klarade inte av att bryta min redan beviljade och pågående tjänstledighet och förvandla den till tjänstgöring som sk "X-nolla" dvs anställning utan ömsesidigt åtagande, i princip "jobba när du vill och det finns påhugg"!

Jag hade ju av och till under något år kört för Vallenkroka Buss så jag talade om för dem att jag stod till förfogande, och blev omedelbart erbjuden hur mycket jobb som helst. Vi kom överens om att jag tilldelades en Säffle-vagn med vilken jag skulle köra vissa pass i veckan (blandat hela pass och delat) på linjerna 46 (!) och 47, bussen fick ställas upp på Söderhallen (jag bodde på Söder) och jag fick därutöver disponera den som privatfordon (jag hade som fattig student ingen egen bil). Tankkort medföljde bussen..! Dessutom körde jag flera fredags- och söndagsförstärkningar på Roslagslinjerna (som jag ju kände väl).

Det blev en tämligen behaglig sommar! Varmt som fan, vill jag minnas. Som icke SL-anställd körde jag i kortbyxor och vit T-tröja. Biljetter var inte att tänka på, SL ansåg det för komplicerat att administrera utbildning och tilldelning av stämplar och biljetter till alla extraförare. Vid några tillfällen drog vi, hela kompisgänget iväg och badade på olika ställen med hela bussen, och jag och flera kompisar passade på att handla skrymmande saker på IKEA mm, sånt som vi annars hade svårt att transportera   :-)

Eftersom vissa av Tm-arna och Texassarna kände igen mig, jag körde ju annars som SL-anställd på främst Söderhallen och hade linjekännedom över hela staden, så blev jag ibland utskickad med min blåvita Säffle på andra linjer än dem där man koncentrerade de inhyrda bussarna. Men det var ett j-vla elände att baxa Säfflen, som den landsvägsvagn den ju egentligen var, runt gathörn och felparkeringar uppe runt Sofia...   >:(

Stefan P

Hej

Vart Wasatrafik uppköpta av GDG eller har jag fel?

mvh Stefan P

Bobo L

Citat från: christian berg skrivet 22 augusti 2008, 08:52:17 AM
Under sommaren-hösten 1988 tror jag att det var ett 20-tal inhyrda bussar som gick främst på 47a och 52an, men även på 64an (nuv. 72) På 64an sågs ofta f.d. H59 5071 som nyss sålts till någon privatfirma och fortfarande hade SL-färg, men utan alla SL-emblem etc. Wasatrafik körde med några f.d,. SL bussar förutom ovannämnda f.d. H49 4696 gick även två vitmålade f.d. H47A från Vaxhom (7993 och 7995) och vid ett tillfälle såg jag f.d. H80 6880 på 47an. Vallentuna buss hade tre f.d. H49 (4688, 4692 och 4701) i trafik och så fanns det som sagt ett antal CR 111 i blått och några SJ-färgade vagnar. Någon för den tiden modern turistvagn i blått har jag ett minne av att ha sett på linje 52.

Hälsningar
Christian B


fd H80 6880? Vem hade den? Var det en av Hägglundarna som Vallentuna Buss hade? Vallentuna hade såvitt jag vet två stycken, och framför allt den ena var under lång tid en av mina båda favoritbussar hos Vallentuna. Låg som ett strykjärn på vägen, stark och snabb, och med åtminstone viss värme på vintern. En bra buss!

Den andra Vallentuna-favoriten var en Katrineholmare, fd SL H82 med höga ryggstöd, som jag körde mycket Roslagskörningar med. Också en trevlig vagn, och med en rejäl radio med kasettspelare och stooora högtralare inmonterad, vid en tid då sådant var strängeligen förbjudet å Storstockholms Lokaltrafiks omnibussar!  ;D   På Roslagskörningrna var det flera passagerare som uttryckligen bad mig om att sätta på musik, eller att knäppa på Radio Stockholm (kommer ni ihåg, Ulo Maasing och de nadra grabbarna, Agneta Askelöw och Sven-Roland Engström? Aaaah!   ;D  )

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 30 november 2008, 15:34:09 PM
Hej

Vart Wasatrafik uppköpta av GDG eller har jag fel?

mvh Stefan P

I korthet är historien kring Wasatrafik Stockholm att detta bildades genom att man övertog Hellgren-koncernens verksamhet i Trångsund (Continentbus). Wasatrafik köptes upp av Interbus 1988. 1990 köptes Interbus av NRT Nordic. Swebus köpte i sin tur upp NRT Nordic i november 1992. Men GDG blev aldrig inblandat.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P