SJ buss 0975

Startat av Stefan P, 26 juni 2008, 17:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej 

Hur många ledbussar byggdes i den här serien? Såldes de till nånannan SJ Buss?

mvh Stefan P

Björn Forslund

#1
Det var 20-25 st minns inte riktigt. Tror det var nr 0958- 0982

SSS har en sådan bevarad. Av just denna 16 m långa modell gick alla till SJ. 1968-69 gjordes ytterligare 2 st snarlika, men 18 m långa till Vaxholms Trafik AB. En av dessa har SvOf, körklar.
Några fler ledvagnar med den grillen och utseendet gjordes inte, utan de som kom efter hade en nyare karossgeneration.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Stefan P skrivet 26 juni 2008, 17:31:34 PM
Hej 

Hur många ledbussar byggdes i den här serien? Såldes de till nånannan SJ Buss?

mvh Stefan P


Jag har inga svar på sina frågor men en bild på 0975. Körde den bussen många gånger i början på 70-talet när jag jobbade hos SJ i Linköping.




0975 i Linköping 1971.



S Svensson

#3
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl
980                                             standardsäten med höga ryggar. Dörr 1-0+1-0.62 sittpl+39 ståpl
982            "expressutförande" med fällbara stolar och höga ryggar. Dörr 1-0+1-0. 57 sittpl+46 ståpl

som jämförelse kan nämnas att en buss som jag åkt en del med B10M70 6x2 van Hool 310 Swebus nr 2432 hade 57 sittpl i fällbara säten (dvs fåtölj" och ståplatser. Typen van Hool 6x2 310 brukar ha 5-15 ståplatser.
Motiveringen att ha en ledbuss med fällbara säten på en expresslinje kan vara lite svår motiver. Men på t ex linjen Göteborg-Uddevalla skulle jag kunna tänka mig en ledbuss som är fullsatt vid ankomst Ljungskile. Då fyller ledbussen 1,5 skolklass som kan stå.
Nu lär 0982 ha gått på sträckan Norrköping-Kalmar en kort tid.
En avvikande serie var 1261-1266 som var lika SL ledbussar. 1261-1265 hade låga säten och 1266 hade höga fasta sk A-säten.
76sittpl+44 ståpl utom för 1266 som hade 75 sittpl +44 ståpl. Det var främre sätet på höger sida som var ensamplats.


Peter Rost

SJ-serien  1261-66, fanns  inte  dessa  i  Gävletrakten?

/Peter

S Svensson

Detta får någon annan svara på. Leif D kanske !
Mitt minne är att SJ:s ledbussar  flyttades om en del.


Peter Öden

Hej !

SJ 1264-1266 fanns i X-län !

Mvh Peter Ö

Ingwar Åfeldt

Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 19:06:38 PM
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl


Några bilder av interiören i 0975.








M v h
Ingwar








yngrot

Vilken bra instrumentbräda det var då :D  men Ingwar vad är det för knappar och lampor som syns nere till vänster om ratten?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 30 juni 2008, 21:50:18 PM
Vilken bra instrumentbräda det var då :D  men Ingwar vad är det för knappar och lampor som syns nere till vänster om ratten?

Lådan med knappar och lampor som sitter nästan nere på golvet är för motorvärmaren.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 juni 2008, 21:21:57 PM




Undrar när bilden kan vara tagen? För mig är det lite ovant att se en instrumentbräda med en gammal färdskrivare. Även på museibussar har man ju oftast EU-skrivare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2008, 00:52:01 AM
Undrar när bilden kan vara tagen? För mig är det lite ovant att se en instrumentbräda med en gammal färdskrivare. Även på museibussar har man ju oftast EU-skrivare

Jag tog bilden 1971. Jag jobbade som bussförare fram till mitten av Januari 1975 och såg aldrig någon annan typ av färdskrivare på de bussar jag körde. De var alla färdskrivare med pappersskivor.

M v h
Ingwar


Björn Forslund

EU-skrivare behövs bara på de museibussar som används yrkesmässigt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2008, 01:57:53 AM
Jag tog bilden 1971. Jag jobbade som bussförare fram till mitten av Januari 1975 och såg aldrig någon annan typ av färdskrivare på de bussar jag körde. De var alla färdskrivare med pappersskivor.

M v h
Ingwar



Ja 1975 fanns det verkligen inga EU-skrivare ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Åkarns Kalle

Hej detta fick mig att fundera så det dök upp ett par frågor
Om man idag ska ta in en veteranbuss i yrkesmässig trafik vad är det som gäller då ????
(den jag tänker på har ingen färdskrivare alls)

vad räknas som EU-skrivare ??

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.