Ang skattebefrielse på tunga fordon

Startat av bastuper, 24 juni 2008, 20:47:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

En merca av årgång -75 är ju skattebefriad sen 2005.

Men hur är dte om ja köper mig en gammelbuss av äldre sak, kommer jag undan skatten vid vissa årgångar eller är det skatt oavsett ålder?


Björn Forslund

Samma villkor, så länge du inte kör yrkesmässigt.

bastuper

Så om jag har en privatägd buss/lastbil av årgång 1978 så hade den varit veteran och skattebefriad men hade ja haft en gammal lastbil i arbete hade ja skattat?

bastuper

Jag fåpr väl köra med en privatägd buss då och köra enbart privat då.

Bara för att ja tar med mina vänner itll Umeå med den och ber dom lägga en salnt för bensin så har väl inte nån nått att säga till om.

Samma som att dela på kostnaden då man samåker med bil.

Men biljetter får man ju inte lösa.

Hans Fredriksson

Citat från: bastuper skrivet 24 juni 2008, 21:06:44 PM
Jag fåpr väl köra med en privatägd buss då och köra enbart privat då.

Samma som att dela på kostnaden då man samåker med bil.


Vitsen med samåkning är väl att man kör vad sin gång. Om det betalas pengar är väl detta personbefordran, som kanske inte är tillåten. Ersättningen  betraktas som lön. Utbetalaren ska även skicka in kontrolluppgift till Skatteverket om mottagaren ej har F-skatt.
Går det runt en insamlingsbössa i bussen så ska mottagaren, om det var någon som kastade i pengar i bössan , betrakta det som ersättning  deklarera detta som lön.
Om föraren/ägaren har trafiktillstånd har förmodligen denne då också f-skatt och då behöver ej resenärerna byr sig om kontrolluppgift.
Begränsning är väl tusenlappen om året. Har inte riktigt knas på reglerna kan ha blivit ändring.