13 på efterkälken

Startat av Mr G, 04 juni 2008, 09:06:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Någonstans i Uppsala i maj 1970. Öster om järnvägen vill jag minnas, fast minnet kan ha fel.
吉先生

Björn Forslund

Ödla, CF och Simca!
Trevligt!

Janne Rickman

Citat från: Mr G skrivet 04 juni 2008, 09:06:17 AM


Någonstans i Uppsala i maj 1970. Öster om järnvägen vill jag minnas, fast minnet kan ha fel.

Korsningen Torkelsgatan/Vaksalagatan. Bussarna är på Vaksalagatan
Då är de bara en månad kvar innan konduktören lämnar sitt plats för gott.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 04 juni 2008, 14:29:37 PM
Korsningen Torkelsgatan/Vaksalagatan. Bussarna är på Vaksalagatan
Då är de bara en månad kvar innan konduktören lämnar sitt plats för gott.

/Janne

Från högertrafiken 3 september 1967 var det bara linje 6 som hade kvar konduktörerna i Uppsala. Som synes så byggdes ödlorna bara om nödtorftigt för högertrafiken. Ratten var fortfarande på höger sida. Fram till 2 september 1967 var även linjerna 12 och 18 konduktörslinjer.
Linje 6 var också unik eftersom den hade tre vändhållplatser: Eriksberg, Salabackar och Tunabackar. Om jag minns rätt klarades ett varv av på 70 minuter, så det var nästan nödvändigt med konduktör för att man skulle kunna hålla tidtabellen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Oskar A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2008, 16:20:55 PM
Från högertrafiken 3 september 1967 var det bara linje 6 som hade kvar konduktörerna i Uppsala. Som synes så byggdes ödlorna bara om nödtorftigt för högertrafiken. Ratten var fortfarande på höger sida. Fram till 2 september 1967 var även linjerna 12 och 18 konduktörslinjer.
Linje 6 var också unik eftersom den hade tre vändhållplatser: Eriksberg, Salabackar och Tunabackar. Om jag minns rätt klarades ett varv av på 70 minuter, så det var nästan nödvändigt med konduktör för att man skulle kunna hålla tidtabellen.


Det låter som en tajt tidtabell men å andra sidan kanske det var lättare att ta sig fram samt att konduktörerna som sagt fanns. 70 minuter är förövrigt varvtiden på dagens linje sex mellan Eriksberg och Slavsta.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 05 juni 2008, 00:45:24 AM
Det låter som en tajt tidtabell men å andra sidan kanske det var lättare att ta sig fram samt att konduktörerna som sagt fanns. 70 minuter är förövrigt varvtiden på dagens linje sex mellan Eriksberg och Slavsta.
...och enligt far kan det va nog så snävt trots att det bara är 2 ändhållplatser. En gång när jag åkte fick han bara 5 minuter över i Eriksberg. Han hann gå på toaletten och kolla på en reklamsida i dagens Metro, inte världens hyggligaste av planerarna kanske.

//Simon

Stig Lundin

På 1960-talet tog ett varv på linje 6 i normala fall 60 minuter, vilket är ännu snabbare än 70 minuter. På linjen gick 6 bussar med 10 minuters trafik. På kvällarna var det 4 bussar och 15 minuters trafik. Det var bara under den värsta rusningen mellan kl 15.30-18.30 som det kom ut en sjunde buss på linje 6. Då hade man 70 minuter på sig för ett varv. Från Tunabackar tog det 8 minuter till Stora Torget och vidare färd mot Salabackar. Då skulle man även ha hunnit ta ombord nya passagerare på St Torget och det var massor av folk som åkte buss på 1960-talet. Ofta var det fullsatt med hela mittgången och plattformen i bak full med stående passagerare när man lämnade St Torget. Det tog bara någon minut att få ombord närmare 100 passagerare. "Ödlorna" hade 3 dörrar i bak vid konduktören. Vid mittdörren stod någon av torgkonduktörerna "Middan" eller "Affe" och tog betalt. Framme vid föraren stod ofta en trafikförmän och viserade månadskort. Så nog gick det undan med konduktörsbussarna. Från Salabackar tog det 10 minuter till St Torget och från Eriksberg 11 minuter. På linje 6 gick det nästan alltid "ödlor" eftersom det var så många som skulle med bussarna.
På linje 12 var varvtiden för Studentstaden - St Torget - Fålhagen 30 minuter med 3 bussar i 10 minuters trafik. På kvällarna var det 2 bussar och 15 minuters trafik. Ett tag på eftermiddagarna kom linje 12 kurs 4 ut och då stod man lite längre vid Studentstaden. På linje 12 gick det oftast Scanior nr 174 - 179 och "ödlor".
På linje 18 var varvtiden för Stabby - St Torget - Johannesbäck 40 minuter med 4 bussar i 10 minuters trafik. På linje 18 gick oftast Scanior nr 180 - 183, men där förekom även "ödlor" och Scanior nr 174 - 179.
/Stig Lundin

Simon A

Citat från: Stig Lundin skrivet 07 september 2008, 21:04:31 PM
På 1960-talet tog ett varv på linje 6 i normala fall 60 minuter, vilket är ännu snabbare än 70 minuter. På linjen gick 6 bussar med 10 minuters trafik. På kvällarna var det 4 bussar och 15 minuters trafik. Det var bara under den värsta rusningen mellan kl 15.30-18.30 som det kom ut en sjunde buss på linje 6. Då hade man 70 minuter på sig för ett varv. Från Tunabackar tog det 8 minuter till Stora Torget och vidare färd mot Salabackar. Då skulle man även ha hunnit ta ombord nya passagerare på St Torget och det var massor av folk som åkte buss på 1960-talet. Ofta var det fullsatt med hela mittgången och plattformen i bak full med stående passagerare när man lämnade St Torget. Det tog bara någon minut att få ombord närmare 100 passagerare. "Ödlorna" hade 3 dörrar i bak vid konduktören. Vid mittdörren stod någon av torgkonduktörerna "Middan" eller "Affe" och tog betalt. Framme vid föraren stod ofta en trafikförmän och viserade månadskort. Så nog gick det undan med konduktörsbussarna. Från Salabackar tog det 10 minuter till St Torget och från Eriksberg 11 minuter. På linje 6 gick det nästan alltid "ödlor" eftersom det var så många som skulle med bussarna.
På linje 12 var varvtiden för Studentstaden - St Torget - Fålhagen 30 minuter med 3 bussar i 10 minuters trafik. På kvällarna var det 2 bussar och 15 minuters trafik. Ett tag på eftermiddagarna kom linje 12 kurs 4 ut och då stod man lite längre vid Studentstaden. På linje 12 gick det oftast Scanior nr 174 - 179 och "ödlor".
På linje 18 var varvtiden för Stabby - St Torget - Johannesbäck 40 minuter med 4 bussar i 10 minuters trafik. På linje 18 gick oftast Scanior nr 180 - 183, men där förekom även "ödlor" och Scanior nr 174 - 179.
/Stig Lundin
Tack för rolig information och välkommen till forumet :)

//Simon