Enmansbetjäning

Startat av Ingwar Åfeldt, 02 juni 2008, 02:35:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Gick igenom några lådor i dag och hittade bl a denna skylt från 1948. Skylten trycktes för TSN, Trafikaktiebolaget Stockholm – Nynäshamn (SNJ's busstrafik).



M v h
Ingwar


Björn Forslund

Som boende i Nynäs kan jag bara säga att det var mycket trevligt att se! Tryckt lokalt också.
Glöm inte att komma förbi Älgviken när du har vägarna förbi!

/Björn

Stefan P

Hej

När försvann konduktöerna från bussarna, och hände det på en gång i hela Sverige?

mvh Stefan P

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 juni 2008, 11:22:10 AM
Som boende i Nynäs kan jag bara säga att det var mycket trevligt att se! Tryckt lokalt också.
Glöm inte att komma förbi Älgviken när du har vägarna förbi!

/Björn

Tack! Jag kommer att vara i dina trakter i början av September.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 juni 2008, 02:35:37 AM
Gick igenom några lådor i dag och hittade bl a denna skylt från 1948. Skylten trycktes för TSN, Trafikaktiebolaget Stockholm – Nynäshamn (SNJ's busstrafik).

M v h
Ingwar



****
Har aldrig bott i Nynäshamn, men tycker att skylten är trevlig ändå  ;)

Bara att se själva utförandet: Papp, men förstärkning i kanterna. Det ger skylten en härlig känsla  :)

HJP

Ersa

Typsnittet påminner mig om ett som användes som rubriker i tidningar fram till början av 1990-talet. Jag har för mig att typsnittet används än idag av mindre tidningar som t.ex Tidningen Härjedalen, som ges ut en gång i veckan av Länstidningen i Östersund.

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 03 juni 2008, 15:24:45 PM
Hej

När försvann konduktöerna från bussarna, och hände det på en gång i hela Sverige?

mvh Stefan P


Man kan väl säga att konduktörer (där de fanns) försvann successivt efter kriget pga ökande lönekostnader, och mera praktiska bussar med dörr framför framaxeln som kom i början av 50-talet.
I stockholmsområdet försvann tvåmansbetjännigen med trådbussarna och  "höghusen" på Spårvägen, och likaså i mitten på 60-talet på t ex BSS. Sist i landet med tvåmansbetjäning var Uppsala, tror det slutade 1971, i och med "ödlornas" slopning.