Capitol-vrak...

Startat av Fredrik Klint, 22 maj 2008, 17:19:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Peter Öden

Hej !

Det torde väl vara en fd. Jönköpingscapitol !

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 22 maj 2008, 17:39:38 PM
Hej !

Det torde väl vara en fd. Jönköpingscapitol !

Mvh Peter Ö

Jag är ingen Capitolexpert. Men Capitolen på bilden är en Capitol med den nyare fronten. Hade Jönköping både den nyare fronten och den äldre som ser ut som Metropolbussar?

Eftersom jag tycker att Capitoler är finast med den gamla fronten som ser ut som Metropol så blir jag faktiskt inte lika ledsen eftersom vraket har den nyare fronten
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det är kanske en av de Capitoler från Jönköping som slutade som övningsobjekt på flygplatsen.
Jönköping hade många Capitoler av alla modeller, C70/3, C75 o C76.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 maj 2008, 21:30:06 PM
Det är kanske en av de Capitoler från Jönköping som slutade som övningsobjekt på flygplatsen.
Jönköping hade många Capitoler av alla modeller, C70/3, C75 o C76.

Det är mycket troligt. Jag pratade nämligen med Magnus Knutsson (som bor intill flygplatsen) i dag och han berättade att alla de gamla bussarna där transporterades bort förra veckan till nya öden. Med all sannolikhet en mer eller mindre snäll skrothandlare.
Bärgningsbilen kommer från Vaggeryd vilket är ett ytterligare belägg för att bilden är tagen i närheten av Jönköping, kanske rentav på uppställningsplatsen vid Axamo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

På tal om Capitoler.
Har med bestämdhet för mig att det stod en sådan i en källare eller dylikt i JKT-depån vid ett besök där i början på 90-talet.
Någon som vet var denna buss finns idag?

Björn Forslund

Det var väl den bussen som veteranmotorklubben körde sightseeing med i Jönköping. För ett par år sedan såldes den till en skrothandlare /veteranbilssamlare.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 maj 2008, 22:05:11 PM
Det är mycket troligt. Jag pratade nämligen med Magnus Knutsson (som bor intill flygplatsen) i dag och han berättade att alla de gamla bussarna där transporterades bort förra veckan till nya öden. Med all sannolikhet en mer eller mindre snäll skrothandlare.
Bärgningsbilen kommer från Vaggeryd vilket är ett ytterligare belägg för att bilden är tagen i närheten av Jönköping, kanske rentav på uppställningsplatsen vid Axamo.


Finns det alltså en skrotplats i Vaggeryd som bussen ska till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Bärgningsbilen kör väl troligen till närmaste skrot/ fragmenteringsanläggning. Inte nödvändigtvis till Vaggeryd? Det är nog de ökade skrotpriserna som gjort att man städat undan bussarna.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 maj 2008, 22:36:30 PM
Det var väl den bussen som veteranmotorklubben körde sightseeing med i Jönköping. För ett par år sedan såldes den till en skrothandlare /veteranbilssamlare.
Tack!