SL Linje 62 anno 3/9 1967 - ? Fråga ?

Startat av K R, 19 maj 2008, 20:13:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

En linjehistorisk fråga till Jimmy (eller någon annan hugad)...

Linje 62 fick dagen H 1967 sträckningen Fredhäll - Storängsbotten.
Nu drygt 40 år senare har den f ö samma sträckning.

Till en början gick linjen Nybrogatan norrut mellan Nybroplan och Valhallavägen i riktning mot Storängsbotten
och Sibyllegatan söderut i riktning mot Fredhäll. Sedermera flyttades linjen till att gå dubbelriktad i Sibyllegatan.

Frågan blir då: När genomfördes denna ändring?

mvh K R

Jimmy

Hej.
Va kul att få lägga till en ny linjehistorik!
Svaret på din fråga är i augusti 1972.

Jmmy

Linje 62

K R

Citat från: Jimmy skrivet 19 maj 2008, 21:57:27 PM
Hej.
Va kul att få lägga till en ny linjehistorik!
Svaret på din fråga är i augusti 1972.

Jmmy

Hej Jimmy!

Då ber jag att få tacka för det snabba svaret!
Alltid lika intressant att få ta del av dina detaljerade linjehistoriker!
Nu blev jag dessutom bl a påmind om de tillfälliga omläggningarna av linje 62 runt Östermalmstorg kring 1969-70,
som trots att jag vid denna tid bodde i grannskapet, mer eller mindre hade glömt bort.

mvh K R

Max W

Citat från: Jimmy skrivet 19 maj 2008, 21:57:27 PM
Hej.
Va kul att få lägga till en ny linjehistorik!
Svaret på din fråga är i augusti 1972.

Jmmy

Linje 62
Då kanske jag kan få berätta en händelse vid Nybroplan på 62:an, då testade SL nummerskyltning  som sköttes med knappsats istället för gammal skyltgardin som man vevade fram rätt nummer i fronten.
Det var regnigt och åskan var rätt kraftig.När en av turerna mot Fredhäll stannade vid Nybroplan, frågade första påstigande "Var går 115?". Föraren svarade:"Tror det är i Västerort någonstans" Då undrade damen "Men varför har Du 115 fram då och 62 på sidan?.
Det visade sig vid utredningen som följde att åskan troligen ställt om sifferkombinationen. Bussen ifråga hade varit rätt skyltad vid avgången från Storängsbotten bedyrade föraren.
Jag jobbade vid tillfället på HK Tegnergatan, men fick höra berättelsen av en TM som varit "inblandad" i utredningen..