Byberg & Nordins historia

Startat av Ante, 17 maj 2008, 12:00:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Så var äntligen mitt projektarbete om Byberg & Nordin avslutat.
Sjäva historiken är sammanställt i ett häfte som jag lägger ut en länk till här. Tre bilagor finns också.
I arbetet behandlas historien ända från första bilen 1925 till senaste bussen 2008.
Förutom ren historik finns även härliga "runtomkring"-händelser som även de är mycket läsvärda.

Jag hoppas ni får en trevlig lässtund! :D

Länkar till arbetet:

Historien om Byberg & Nordin [2,1 MB]

Bilaga 1 - Händelseschema [0,39 MB]

Bilaga 2 - Släktschema [0,19 MB]

Bilaga 3 - Vagnlista [0,28 MB]

Staffan Sävenfjord

Jag har haft förmånen att redan tidigare ta del av Antes fantastiska arbete och det är väl värt att ta del av. Ante lär ha fått betyget MVG på detta arbete. Det är det bästa man kan få, men hade det funnits ett högre betyg skulle han säkert ha fått det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Hej Ante vilket jobb du gjort intresant läsning  stort tack.

det jag har hört om Gotte Byberg som utmärker sig är att han utförde en underredstvätt av en buss genom att ta på sig gromandräkten lägga sig på en "mekanikerrullbräda"
tog med sig tvättlansen till högtryckstvätten rullade in under bussen och tvättade. vet du om det ligger någon sanning i det ?? 

mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: Ante skrivet 17 maj 2008, 12:00:01 PM
Så var äntligen mitt projektarbete om Byberg & Nordin avslutat.
Sjäva historiken är sammanställt i ett häfte som jag lägger ut en länk till här. Tre bilagor finns också.
I arbetet behandlas historien ända från första bilen 1925 till senaste bussen 2008.
Förutom ren historik finns även härliga "runtomkring"-händelser som även de är mycket läsvärda.

Jag hoppas ni får en trevlig lässtund! :D



Ja, det var mycket läsvärt!
Angående bussarna Y904 och Y979(BF76:orna från -66/67) så var det mycket fina bussar, speciellt 904 med takfönstren. De var väldigt välhållna så länge de fanns hos B&N, att inte Scaniamuséet tog hand om dessa är en gåta (jodå, de blev tipsade från flera håll). Nu såldes båda till Bjuråker och den ena lever väl kvar, delvis ombyggd till husbuss, medan den andra troligen blivit skrot. Men, sånt är livet, det går inte att spara allt..

/GL

Åkarns Kalle

Greger om man får fråga vem i Bjuråker köpte dem ?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Muk

Imponerande! Jag har läst många uppsatser på högskolan som inte kommer upp till den här nivån, vad gäller utformning och innehåll. Intressant läsning, även om jag tillhör dem som tycker att det var lite tråkigt att Byberg & Nordin "åt upp" Werner Westins och förpassade deras namn och färgschema till historien.  :)

Ove Bojarp

Otroligt välgjort arbete du har utfört, det var väldigt givande att läsa igenom.
Detta borde bli en bok. En sådan välgjord historik får ej bli bortglömd, vilet annars många  blir.
Tack för ditt idoga arbete.

Ulf Rådeström

Absolut ett bra jobb!
Intressant läsning som jag plöjde från första till sista sidan direkt när jag fick en liten förhandstitt  :)

Tackar!

Ersa

Intressant arbete som jag tänker ha som inspirationskälla vid eventuella egna historiearbeten.
Ty det skrivs tyvärr alltför få historiearbeten om våra välkända svenska bussföretag idag...

Men nu var då ett bolag dokumenterat! Bra!  :)