En resa i veteranbuss tur och retur Molde (långt, många bilder)

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 maj 2008, 22:11:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det har visats en del bilder från den 20. Veteranbusstreff i Molde, varvid också bussen 100 år i Norge och Rutehstorisk Förenings 25-årsjubileum firades. Det brukar ju heta - med Karin Boye - att resan är allt värt och målet är ingenting. Men i det här fallet var såväl resan som målet allt värt.
Resan företogs i Magnus Knutssons BF76 Hägglund från 1966. Vi var 21 stycken inkklusive Magnus, som rattade det mesta av resan (bland annat allt i Norge).

Torsdag 8 maj
Klockan 08.00 startade vi från Hedenstorps-terminalen (landets minsta bussterminal med cirka 5 avgångar om året) utanför Jönköping och kom någon kilometer innan vi fick vända då vi upptäckte att en deltagare saknades. Sedan blev det stopp för tankning:


I Kristinehamn gjorde vi uppehåll för ett besök hos Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) och vd själv, Lars Yngström (i orange väst), tog emot oss.


Vid Värmlandsrasta tog vi lunchpaus innan vi fortsatte vidare mot Karlstad, där det blev ett uppehåll för dem som behövde växla pengar.


På kvällen kom vi fram till Lillehammer och vårt hotell Birkebeineren alldeles nedanför Olympia-backarna.

Fredag 9 maj
Tidig uppstigning så att vi skulle hinna med att åka upp till stora hoppbackens topp för att beundra utsikten innan vi anträdde vidarefärden.


Resan gick nu genom Gudbrandsdalen. Ett första uppehåll gjordes i Ringebu där Kvitfjel syns i bakgrunden.


I Sjoa stannade vi för att titta på de många träskulpturer, som finns utställda där.


Och i Dombås hade vi börjat klättringen uppför Dovrefjell. Där tog vi lunchpaus.


Väl uppe på Dovrefjell kunde vi se snö.


I Hjerkinn svängde vi av E6-an för att se det vackra stationshuset. Det ligger helt ödsligt, ändå var väntsalen öppen.


I Oppdal blev det ett kort uppehåll för kafferast innan vi fortsatte via Sunndalsøyra till Molde.


Dit kom vi vid 18-tiden och här väntar bussen utanför vårt hotell i väntan på att köras ned och checka in på utställningen, som låg cirka fem minuters promenad från hotellet.


Lördag 10 maj
Dagen var vikt åt utställningen och en utflykt till fiskeläget Bud och Atlanterhavsvägen. Uflykten avslutades med ett besök på Moldes "byfjell" Varden, drygt 400 meter över havet - och därmed centrum.
Här vilar sig bussen på utställningen:


Söndag 11 maj
Denna dag var det kortege med cirka 85 veteranbussar från Molde till Batnfjordsøra, alltså den väg som den första bussen i Norge körde 100 år tidigare. Vi lyckades köra på samma tidtabell (1 timme 40 minuter) som den första bussen men i vårt fall berodde det på långa stopp då bussarna korkade till för varann och dessutom skulle stanna för att släppa fram övrig trafik. Det senare lyckades inget vidare, men privatbilister och bussar i linjetrafik tycktes ta det hela med jämnmod.


Måndag 12 maj
På måndagen, som var helgdag i Norge (de firar fortfarande annandag pingst) började vi hemresan. Första stopp blev vid färjeläget i Sølsnes, där vi fick vänta på färjan till Åfarnes.


I Åndalsnes gjorde vi ett kort stopp och jag fick en bild av bussen på vad som förmodligen är världen vackrast belägna rutebilstasjon.


Så bar det vidare mot Trollveggen.


Vi hade hoppats kunna åka Trollstigen, men denna var ännu inte öppnad för säsongen så det blev en kringgående rörelse utmed fjorden i stället. Via ännu en färja kom vi så småningom till den synnerligen vackra vägen mellan Stranda och Hellesylt, där man bland annat kan se Geirangerfjordens början. Vi stannade för gruppfotografering.


Kvällens etappmål var Stryn:


Tisdag 13 maj
Dagen började med att vi togs emot av Vest Buss och fick göra en rundvandring i karossfabriken. Vi fick också en turistisk information om Stryn-området.
Så fortsatte vi uppför de Strynefjellet med dess branta backar och tre långa tunnlar. Uppe på fjället fick jag till denna bild:


Vid Pollfoss stannade vi för lunch. Egentligen skulle här varit stängt på "tirsdagar" men av någon anledning höll det holländska värdparet Hendrika och Bertus öppet i alla fall. Kanske man tillämpade SJ:s gamla "R-dagskalender" och räknade tredjedag pingst som måndag.


Gamla gubbar behöver rasta ofta och den här bilden är tagen vid en sådan rast.


Och så bar det vidare hemåt, återigen via Gudbrandsdalen från Otta och via Kongsvinger kom vi till den svenska gränsen vid Eda. Klockan 01.30 på natten var vi hemma igen.


En mycket trevlig resa, tyckte alla. Nästa år blir det Bergen.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

m.e.

Kjempefine bilder!

Hyggelig at dere hadde en fin tur og velkommen igjen!

Jonas Gustafsson

Fantastiska bilder på en vacker buss i vackra miljöer!
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bussgrabben


Staffan Sävenfjord

Tackar för all uppskattning!
Det finns en liten detalj som återkommer på flera av bilderna, i synnerhet de senare, som det förvånar mig att ingen har reagerat över. Någon som kan gissa vad det kan vara?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2008, 18:07:06 PM
Tackar för all uppskattning!
Det finns en liten detalj som återkommer på flera av bilderna, i synnerhet de senare, som det förvånar mig att ingen har reagerat över. Någon som kan gissa vad det kan vara?



Ett blått Mercaskåp som verkar ha fattat tycke för Magnus Scania BF? Trycker sig tätt intill på flera bilder. Förståeligt, vore jag ett litet osäkert Mercaskåp skulle det definitivt kännas skönt och tryggt att kura ihop sig bredvid en stadig dieseldoftande varm Scania!

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 maj 2008, 18:07:06 PM
Tackar för all uppskattning!
Det finns en liten detalj som återkommer på flera av bilderna.

Om det inte är den retliga flottfläcken du menar så är det Ivans Merca, förmodar jag.
Himla lätt att få flottfläck på dagens digitala kompaktkameror, då de ej har det viktiga motljusskyddet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 17 maj 2008, 19:31:55 PM
Om det inte är den retliga flottfläcken du menar så är det Ivans Merca, förmodar jag.
Himla lätt att få flottfläck på dagens digitala kompaktkameror, då de ej har det viktiga motljusskyddet.

Fläcken var nog ett tumavtryck, som jag inte märkte och som syns på två av bilderna: gruppfotot och den på bussen i Stryn. Sedan upptäckte jag den och torkade bort den. Lite förargligt förstås men shit happens.
Visst var det den blå Mercedesen jag tänkte på. Ivan följde alltså efter oss i sin egen Merca-buss, ett ekipage som numera inte är helt okänt vid olika veteranbilsarrangemang.
Min kamera är för övrigt en semikompaktkamera, men det är riktigt att den saknar motljusskydd.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magne

Flotte bilder i flott norsk vår-vær! Dere var heldige med pinsehelgen, for det var virkelig en helg som lignet på sommersdager! Får bare ikke håpe det ble for varmt inne i bussen :)
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magne skrivet 19 maj 2008, 14:49:25 PM
Flotte bilder i flott norsk vår-vær! Dere var heldige med pinsehelgen, for det var virkelig en helg som lignet på sommersdager! Får bare ikke håpe det ble for varmt inne i bussen :)

Faktiskt inte. Den här bussen är utrustad med gammal hederlig AC, det vill säga takluckor som går att öppna. Den och så lite otäta fönster och dörrar gör att det inte är något större problem varma dagar. Det är värre kalla dagar. Inte heller var det några problem med Telma-bromsen eller retardern. Fast på den här modellen kallas det visst motorbroms.
Överhuvudtaget går det betydligt bättre att åka långt i den här bussen än vad man tror. Givetvis får man inte vara får många - max 25 stycken så att man får två stolar var. Men även de som åker första gången tycker att bussen överträffar deras - i och för sig lågt ställda - förväntningar om komfort.
Största problemet är väl motorljudet. Men för en riktig veteranbusskonnässör är detta som musik.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Är det lika på den som på Westins gammla meggaliner (från saudiarabien) att man får skrapa is på insidan av rutorna på vintern

mvh Åkarna Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 19 maj 2008, 22:28:09 PM
Är det lika på den som på Westins gammla meggaliner (från saudiarabien) att man får skrapa is på insidan av rutorna på vintern

mvh Åkarna Kalle

Den här bussen används inte på vintern, men det är klart att står den avställd vid Hedenstorps bussgarage utan rampkoppling så lär man väl få skrapa is även på insidan om bussen ändå skulle ut. Fast värmen fungerar utmärkt under kalla novemberdagar. Vi brukar åka med den till Halle an der Saale under Allhelgonahelgen, fast i år blir det Wernigerode i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Det var mest på skämt jag skrev det där men Westins hade en meggaliner (brun med massa färger på brann i Härnösand GEG började regnr på) som man skrapa is på invändigt när man skulle fara  den var även utrustan med 2-3 kupe´vämare och några lager mattor
mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.