Linje 617 för 40 år sedan

Startat av Lars-Henrik Larsson, 14 maj 2008, 19:21:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

12 maj 1968 hände det mycket. Utöver postnummer och pendeltåg började 617 gå mellan Roslags Näsby station och Täby storcentrum - det som egentligen kom att heta Täby centrum. Med denna anspråkslösa tidtabell annonserades den nya linjen som trafikerades med CF-bussar.


Ulf Broman

Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 14 maj 2008, 19:21:48 PM
12 maj 1968 hände det mycket. Utöver postnummer och pendeltåg började 617 gå mellan Roslags Näsby station och Täby storcentrum - det som egentligen kom att heta Täby centrum. Med denna anspråkslösa tidtabell annonserades den nya linjen som trafikerades med CF-bussar.


Intressant. Min fråga gränsar till järnväg, men Du kanske kan svara ändå ;)
Varför behövdes en busslinje för en så kort sträcka? Fanns inte hållplatsen Täby Centrum ännu på Roslagbanan? I så fall: När kom den, och behölls ändå 617?

Jessika

Här är en till som blev nyfiken på frågan ovan! ::)

Få se om jag hittade rätt svar... Täby centrum (köpcentrat) invigdes hösten 1968 och hållplatsen Täby centrum invigdes samtidigt. Alltså måste denna linje 617 vara en tillfällig lösning fram till dess? Eller fanns den kvar även senare? Gick den raka vägen bredvid järnvägen?

/Jessika

Lars-Henrik Larsson

Intressant fråga. Är lite osäker där. Hållplatsen Grindtorp (vid korsningen med Attundavägen) fanns sedan ett par år, men ersattes av Täby centrum. Hela området var vid denna tid ganska omdanat, den gamla gården "Tibble" var riven och korna hade lämnat Täby. 617 utvecklades sedermera till att bli lokallinje i Täby, men på andra sträckor, bland annat till Hägernäs via Näsbypark.

Dan Henriksson

Intressant dokument, kul att se!  :)

Jag har för mig att även en annan linje, under 70- eller 80-talet, vände vid Roslags Näsby station. Kan det ha varit 606:an? Åt andra hållet gick den till Löttingelund, med vissa turer till Rosenkälla och till och med via Angarn till Vallentuna ibland. Jag kanske blandar ihop den med just 617, 606:an utgick väl annars från Täby Centrum.

Christer Göransson

Jodå, 606:an gick från Roslags Näsby till Löttingelund, jag har tom för mig att den gick via Täby Centrum ett tag, innan den kortades av till att utgå från Täby Centrum.

/Christer

Dan Henriksson

Citat från: Christer Göransson skrivet 19 maj 2008, 18:26:48 PM
Jodå, 606:an gick från Roslags Näsby till Löttingelund, jag har tom för mig att den gick via Täby Centrum ett tag, innan den kortades av till att utgå från Täby Centrum.

/Christer

Tack Christer, för ditt klargörande! Då var jag inte helt ute och cyklade! Jag åkte aldrig 606:an annat än från Täby C, så några egna minnesbilder från då bussen gick från Roslags Näsby har jag inte.
/Danne H

Carl W

Citat från: Christer Göransson skrivet 19 maj 2008, 18:26:48 PM
Jodå, 606:an gick från Roslags Näsby till Löttingelund, jag har tom för mig att den gick via Täby Centrum ett tag, innan den kortades av till att utgå från Täby Centrum.

/Christer

När jag flyttade till Täby 1984 hette den 615 och gick från Roslags Näsby station.

Christer Göransson

Stämmer, den hette 606 från början, men nummerändrades till 615 när 616 blev ringlinje och fick ta över 606 för den motsatta riktningen gentemot 616.

/Christer