Capitol i Uddevalla

Startat av Ola Almquist, 13 maj 2008, 20:37:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Har just sett en film om Uddevallavarvet. Vid inslaget om turbintankern Nanny och varvets sista utbyggnad, det s.k. Kärraverket, som påbörjades 1973 och färdigställdes ca 1977 visades en sekvens med en byggnad med en buss mycket starkt påminnande om en Capitol, målad i ljusgul färg. Någon som känner till om Uddevallavarvet eller någon annan kan ha använt den som personalbuss?

Tack på förhand!
Ola

Peter Öden

Hej !

Kan det kanske vara någon av dessa två Scania-Vabis C 70/3 Capitol som avses:

GCR 031 fd. UOT nr. 34 från 1958 (fd. O 167)
FHM 234 fd. UOT nr. 37 från 1957 (fd. O 534)

Båda bussarna ska Uddevallavarvet ha köpt från Uddevalla Omnibustrafik under perioden 1975-77 !

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 13 maj 2008, 20:45:13 PM
Hej !

Kan det kanske vara någon av dessa två Scania-Vabis C 70/3 Capitol som avses:

GCR 031 fd. UOT nr. 34 från 1958 (fd. O 167)
FHM 234 fd. UOT nr. 37 från 1957 (fd. O 534)

Båda bussarna ska Uddevallavarvet ha köpt från Uddevalla Omnibustrafik under perioden 1975-77 !

Mvh Peter Ö

Är det Capitoler med den äldre fronten som ser ut som Metropolbussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ja, de var av typ C70/3, alltså likadana som SvOf:s Jönköpings-Capitol med den gamla fronten.

Ola Almquist

Tack för uppgifterna. Har dålig koll på Capitoler i Västsverige, särskilt när de sålts från förste ägaren.

M.v.h.
Ola

Niklas Bygdestam

Vilka har egentligen haft Capitoler? Och hur många ägare av Capitoler har haft den äldre versionen med samma front som Metropolbussarna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 maj 2008, 00:36:29 AM
Vilka har egentligen haft Capitoler? Och hur många ägare av Capitoler har haft den äldre versionen med samma front som Metropolbussarna?

Det var C70 som hade den äldre fronten med snibb medan C75 och C76 inte hade det.
Enligt Scania-boken levererades C70-71 till följande bussbolag:
C B Hallberg, Trollhättan > Trollhättans Trafik AB
Grängesbergs Omnibusförening
Gävle Stadstrafik
Hurtigs Omnibus, Luleå > Luleå Lokaltrafik
Jönköpings Kommuntrafik
Kalmar Omnibusförening
Karlskrona affärsverken
Kållereds Bil o Omnibus
Mölndals Bilomnibus
Norrköpings Spårvägar
Nässjö Omnibustrafik
SJ
Stockholms Spårvägar
Södertälje Omnibus
Uddevalla Omnibus
Dessutom två på export: en till Hamar i Norge och en till Sydamerika.

Det tillverkades också fyra C71 med snibb, men alla dessa exporterades till Israel.

C75 såldes till
Jönköpings Kommuntrafik
Malmö Lokaltrafik
SJ
Stockholms Spårvägar

C76 såldes till
Jönköpings Kommuntrafik
Stockholms Spårvägar

Anm: Jönköpings Kommuntrafik bytte sedan namn till Jönköpings Kommunala Affärsverk. Jag har inte skilt på detta i sammanställningen. Denna avser endast nyleveranser.

Största Capitol-stad utanför Storstockholm (SJ och SS) var Jönköping.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Man kan väl säga att fronterna mellan en Capitol och Metropol var väl nästintill
identiska. Fanns några detaljer som dock skillde de olika typerna åt.
Metropol hade enbart linjenummerskylt i fram, Capitol fanns med både linjenummerskylt
och stor dest.väv som väl samtliga Capitolstäder hade förutom hos SS Stockholm som
enbart linjenummer. Ytterligare ett par detaljer som inte fanns hos Capitol men som fanns
hos Metropol som original var blinkpilarna och ett stag mellan vindrutorna.

Mvh Peter Ö