Eskilstuna

Startat av Anders Forsberg, 11 maj 2008, 12:20:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Till Parken Zoo gick det inte någon ordinarie trafik utan när det var större tillställningar i parken så körde man dit, linje 2 hade hållplats inte allt för långt i från. På bilden från 1978 (?) tror jag står en CR110 och lastar av passagerare.

Anders




Christer K

Jag tror personligen att det är en CR 76 som lastar av, avgasröret går ut uppe vid taket och bakljusen är mindre till antalet än på CR 110 och så var blinkers inbyggda på CR 110.
Mitt svar blir en Scania CR 76.
/ Christer K
Citat från: Anders Forsberg skrivet 11 maj 2008, 12:20:06 PM
Till Parken Zoo gick det inte någon ordinarie trafik utan när det var större tillställningar i parken så körde man dit, linje 2 hade hållplats inte allt för långt i från. På bilden från 1978 (?) tror jag står en CR110 och lastar av passagerare.

Anders




Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders Forsberg

Tyvärr Christer det är en CR110. Det är buss nr 100 från 1969. Jag tar med en CR76. Jag brukar se skillnaden på CR76 och CR110 genom stolarna som var vända mot förnstern (tvärställda) på CR110 hade dessa ryggstöd stång vilket de första hade längst bak. På CR76 hade de ingen stång, vad tusan heter "tandknäckarannordningen" egentligen. Se bilden på CR76 nr 107.

Anders


Christer K

Årsmodellen är skillnaden 1970 hade vi på ÖTAB i Örebro, det var dessa som var utformade som jag beskrev.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Anders Forsberg

JO det var väl gränsfall med de första CR110:orna, de var väl mer eller mindre CR76. För de senare CR110:orna i Eskilstuna hade en del som skiljde dem åt.

Anders